محمد حسین شریف زادگان؛ حمید فتحی
چکیده
آنچه زلزله را تبدیل به یک بلای طبیعی می کندعدم آمادگی کامل بشر در محیط های سکونتگاهی است و به این خاطر است که در کشورهای توسعه یافته ، مدیریت خطر پذیری زلزله بر مبنای برنامه ریزی شهری و منطقه ای شکل گرفته است. از سویی دیگر ، شاخص های متعددارزیابی آسیب پذیری لرزه ای و مدیریت خطرپذیری زلزله بر استفاده از مدل ها و تکنیک های گوناگون در زمینه ...
بیشتر
آنچه زلزله را تبدیل به یک بلای طبیعی می کندعدم آمادگی کامل بشر در محیط های سکونتگاهی است و به این خاطر است که در کشورهای توسعه یافته ، مدیریت خطر پذیری زلزله بر مبنای برنامه ریزی شهری و منطقه ای شکل گرفته است. از سویی دیگر ، شاخص های متعددارزیابی آسیب پذیری لرزه ای و مدیریت خطرپذیری زلزله بر استفاده از مدل ها و تکنیک های گوناگون در زمینه های برنامه های شهری تاکید میکند. در این خصوص و با توجه به توانایی مدل های ارزیابی سلسله مراتبی شاخص ها و ترکیب آنها با سیستم اطلاعات مکانی ، امکان ایجاد یک مدل یکپارچه تلفیقی پشتیبانی تصمیم گیری فراهم می آید. مقاله حاضر چگونگی استفاده ترکیبی از دو تکنیک دلفی و مدل تحلیلی سلسله مراتبی و یک سیستم اطلاعات مکانی را در یک مدل یکپارچه تلفیقی ارائه می دهد و شیوه ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای و سازه ای و انسانی را در یک سکونتگاه انسانی به ارزیابی و اجرا می گذارد. بااستفاده از نتایج حاصل از اجرای این مدل و بررسی میزان آسیب پذیری هر ناحیه شهری نسبت به سایر نواحی ، اولویت بندی نواحی برای اجرای برنامه های پیشگیری و کاهش خطرپذیری مشخص می شود. همچنین این نتایج، اهمیت توجه به سنجه ها و شاخص های برنامه ریزی در امر کاهش آسیب پذیری را خاطر نشان می کند. افزون بر این ، برنامه ریزان با توجه به نتایج و تحلیل های حاصل از بررسی شاخص های برنامه ریزی و میزان آسیب پذیری لرزه ای و انسانی ، می توانند به تخمین کمی خطر زلزله بپردازند و اولویت بندی برنامه های مقابله با سوانح و تخصیص منابع را تعیین کنند.
محمدحسین مسعودی
چکیده
تعریف جهان مخلوق را می توان در خلاصه ترین شکل خود در جمله"یکی بود یکی نبود" به معنای سیر از وحدت به کثرت و سیری دیگر از کثرت به وحدت یافت. در سیر کثرت به وحدت جهان هستی که دامنه ای از کوچکترین ذرات تا کهکشانها و بزرگتر های ناشناخته را در بر میگیرد، ترنمی بس بدیع را در خود مستتر داشته باشد مورد نظر معماران فرهیخته این سرزمین بوده است که ...
بیشتر
تعریف جهان مخلوق را می توان در خلاصه ترین شکل خود در جمله"یکی بود یکی نبود" به معنای سیر از وحدت به کثرت و سیری دیگر از کثرت به وحدت یافت. در سیر کثرت به وحدت جهان هستی که دامنه ای از کوچکترین ذرات تا کهکشانها و بزرگتر های ناشناخته را در بر میگیرد، ترنمی بس بدیع را در خود مستتر داشته باشد مورد نظر معماران فرهیخته این سرزمین بوده است که آثار ارزشمند معماری این مرز و بوم گواه و شاهد آن است. اگر بپذیریم عاملیت انسان چه در آفرینش و چه در بازشناسی فضای معماری و تعامل با فضا سبب می شود فضای معماری از حالت ایستایی جمود و بیجانی خود خارج شود بی شک بودن و حضور او در فضاست که حرکتی را جهت بازشناسی ارزشهایی ایجاد خواهد کرد که از طریق تدوین و انتظام اجزای فضا(سیر کثرت به وحدت) حاصل شده است. و از طرف دیگر وجود تکثر در فضای معماری(بدون تکثر هیچ مخلوقی قابلیت خلق شدن را ندارد) و نقش آن در تعامل با انسان تأثیری عمیق بر خلق فضای ادراک شده توسط انسان خواهد اشت. این مقاله تلاشی است در تبیین نقش جزئیات در ادراک و معنادارکردن فضا در طول زمان و پیمودن راهی از اشاره به مبانی نظری مربوط به ادراک زمان مکان و توالی و ... تا مکاشفه تصویری و ملموس از موضوع تبیین رابطه بین جزء و کل در ادراک فضا در یک توالی زمانی که بعد دیگر فضا(زمان) را مطرح میکند و دریچه ای را فرا روی معمار امروز در جهت غنا بخشیدن و معنادارکردن مخلوق خود به عنوان یک اثر معماری باز مینماید.
جهانشاه پاکزاد
چکیده
امروزه بسط و توسعه جامعه مدنی به خواستی همگانی تبدیل شده است. برخی از جوامع توانسته اندبه تجربیات با ارزشی در این زمینه برسند و برخی دیگر مانند ایران در تکاپوی دستیابی به آن اند. این تفاوت زمانی در ایجاد جامعه مدنی در پیشینه فرهنگی جامعه و سیر تکوینی شهر نشینی آن ریشه دارد.فرضیه و محور اصلی این مقاله بر وجود گرایشات مشارکت گریز در تک ...
بیشتر
امروزه بسط و توسعه جامعه مدنی به خواستی همگانی تبدیل شده است. برخی از جوامع توانسته اندبه تجربیات با ارزشی در این زمینه برسند و برخی دیگر مانند ایران در تکاپوی دستیابی به آن اند. این تفاوت زمانی در ایجاد جامعه مدنی در پیشینه فرهنگی جامعه و سیر تکوینی شهر نشینی آن ریشه دارد.فرضیه و محور اصلی این مقاله بر وجود گرایشات مشارکت گریز در تک تک آحاد جامعه مبتنی است. تفاوت شدید شهر نشینی در دو جامعه اروپایی و ایرانی مفهوم شهر و فضای عمومی را در این دو جامعه متفاوت کرده است این تفاوت ها نه فقط باعث شده است تا ایرانی به راحتی نتواند در حل مسائل شهری مشارکت کند بلکه الگوبرداری از تجارب کشورهای غربی را غیرممکن کرده است. این مقاله برای ریشه یابی محدودیت های مشارکت مردمی ابتدا با نگرش تاریخی به بررسی تطبیقی دو شهر اروپایی و ایرانی پرداخته سپس با توجه به شرایط جامعه سنتی سعی کرده است تا به برخی از ناهنجاری های رفتاری جامعه شهر نشین در زمینه مشارکت مدنی اشاره کند مقاله موجود برگرفته از رساله دکترای نگارنده و تجربه بیست ساله وی در تحقیق و تدریس درس های تاریخ شهر و سیر اندیشه ها در شهر سازی است.
خسرو مولانا
چکیده
این مقاله مسایل آکوستیکی که ممکن است در فضاهای مختلف ساختمانی بوجود آیند را مطرح میکند تا دلیل وجودی طرح هایی که برای حل کردن آن ها لازم است روشن شود. محتوای مقاله به زبان غیر تخصصی عرضه شده تا افرادی که مجبورند در مورد این قضایا تصمیم گیرند ولی، آشنایی چندانی با مفاهیم تخصصی آن ندارند بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.بنابراین ...
بیشتر
این مقاله مسایل آکوستیکی که ممکن است در فضاهای مختلف ساختمانی بوجود آیند را مطرح میکند تا دلیل وجودی طرح هایی که برای حل کردن آن ها لازم است روشن شود. محتوای مقاله به زبان غیر تخصصی عرضه شده تا افرادی که مجبورند در مورد این قضایا تصمیم گیرند ولی، آشنایی چندانی با مفاهیم تخصصی آن ندارند بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.بنابراین تکیه مقاله بر مفاهیم زیربنایی قضایا است جزئیات طراحی و محاسباتی در موارد مختلف مطرح نشده اند.
مسعود حسنی
چکیده
در ساخت مناظر باز و محوطه سازی در شیب ها و دامنه های ناپایدار با مسایل همبسته و متعددی روبرو میشوید که باید تاثیرگذارترین انواع آنها را قبل از عملیات ساخت و در مقیاس های متفاوت به درستی بازشناخته تعیین حدود نمود و یا در زمان بهره برداری از پروژه های مورد انتظار روند گسترش و تغییرات آن ها را ارزیابی و کنترل کرد. بدیهی است ساخت و ایجاد ...
بیشتر
در ساخت مناظر باز و محوطه سازی در شیب ها و دامنه های ناپایدار با مسایل همبسته و متعددی روبرو میشوید که باید تاثیرگذارترین انواع آنها را قبل از عملیات ساخت و در مقیاس های متفاوت به درستی بازشناخته تعیین حدود نمود و یا در زمان بهره برداری از پروژه های مورد انتظار روند گسترش و تغییرات آن ها را ارزیابی و کنترل کرد. بدیهی است ساخت و ایجاد طرح های منظر و محوطه سازی خود نیز در روند تغییرات و ناپایداری و همچنین تثبیت نسبی دامنه ها تاثیرگذار است و همچنین خود نیز ار تاثیر وضعیت پدیدار شده متاثر میگردد. اساسا شیب ها و دامنه هایی بی ثبات تلقی می شوند که در محدوده سطحی و یا زیرسطحی آنها آثار قابل تفکیکی از حرکت مواد سازنده پوشش و یا بستر به صورت انفرادی یا تجمعی ملاحظه شود.واضح است که تفکیک عملکرد این نوع حرکت در شیبهای ناپایدار و دامنه های بی ثبات عملا ممکن نیست و معمولا این حرکات به صورت هم زمان و با تفوق نسبی یکی بر دیگری در زمانهای مختلف رخ می دهند. به طور کلی در عرصه های شیب دار و ناپایدار در زمان ساخت و یا بهره برداری از طرح های منظر و محوطه سازی به آثار مستقسیم و غیر مستقیمی برخورد می شود که مهمترین نشا نه های راهنما در مورد آنها را میتوان به شرح زیر جمع بندی کرد : - ترکهای موازی در ابعاد متفاوت که معولا راستایی همسو با منحنی های تراز دارند. - ترکهای جانبی و هم راستا با جهت شیب های عرضی - ایجاد شکاف های نامنظم در پوشش های رسوبی و در مواردی در بستر زیربنایی عرصه - آثار عملکرد سطوح لغزش قدیمی و فعال در برش های عرضی و طولی - آثار عملکرد ریزش های منفرد و توده ای مواد در بخش های دیواره ای و پرشیب عرصه - آثار تجمع محدود و یا به هم پیوسته ای از مواد فرو ریخته در مکانهایی که دچار شکست ناگهانی در شیب شده اند. - خرد و جداشدگی مصالح قدیمی و ترمیمی و آثار فرسودگی نامتعارف در آنها - بلند شدگی و فرو افتادگی غیر متعارف و یا جابجایی های محسوس ایجاد شده در انواع کفپوش های مورد استفاده - آثار نشست های غیر معمول و لکه های نامنظم نشت آب و توده های مرطوب غیر طبیعی در جهات متفاوت در عرصه ها - کجشدگی دیواره های حایل جداره ها پوشش های سطحی ترانشه ها خصوصا در جهت عمود بر شیب های طولی و عرضی - آثار تورم آماس و پوکی غیر معمول بخش هایی از پوششهای سطحی و در نقاط خاکریزی شده - بلند شدگی و در معرض دید واقع شدن عناصر و عوارض زیر سطحی مانند ریشه های درختان و لوله های انتقال آب
محمود رازجویان؛ حامد شیخ طاهری
چکیده
ارتقاء کمی و کیفی مبانی نظری و برگردان آن به طراحی از جمله اهدافی که در دانشکده های معماری دنبال می شود. برای رسیدن به این هدف چنین برنامه ریزی شده است که دانشجوی معماری از هر کارگاه طراحی " تصورات پایه و تصدیقات و استنتاجات" مرتبط با برخی از وجوه معماری را کسب نماید و از پیوند آنها پس از گذراندن برخی کارگاههای متعدد در آخر دوره به مبانی ...
بیشتر
ارتقاء کمی و کیفی مبانی نظری و برگردان آن به طراحی از جمله اهدافی که در دانشکده های معماری دنبال می شود. برای رسیدن به این هدف چنین برنامه ریزی شده است که دانشجوی معماری از هر کارگاه طراحی " تصورات پایه و تصدیقات و استنتاجات" مرتبط با برخی از وجوه معماری را کسب نماید و از پیوند آنها پس از گذراندن برخی کارگاههای متعدد در آخر دوره به مبانی جامع و عمیق دست یابد و با آگاهی از وجوه و ابعاد کمی و کیفی معماری، برای ارایه طرح های کارآ و زیبا در عرصه عمل آمادگی یابد. گرچه در مسیر ارایه هر طرح معماری فعالیت پیچیده ذهنی به دلیل " تعامل تصورات، تصدیقات و استنتاجات" مرتبط با آن طرح به جریان می افتد، ولی از میان این مجموعه "وجود تصورات پایه" سهمی ویژه دارند و شرط لازم برای به حرکت درآوردن فعالیت ذهنیرا برآورده می سازد.با تکیه بر این باور مقاله تحقیقاتی زیر روشی جهت آگاهی از وجود یا عدم تصورات پایه در ذهن دانشجویان کارگاه معماری را پیشنهاد میکند. و امیدواری میدهد که با اعمال این روش در کارگاههای مختلف معماری خصوصا در کارگاههای مقدماتی و پیشرفته یک دوره آموزشی بتوان تصویری از سیر تحول آن دوره را به دست آورد.
شهرام پور دیهیمی
چکیده
در گذشته فضاهای شهری محل ملاقات و گفتگوی شهروندان بوده افراد در این مکان گرد هم میامدند و بر مبنای سنت های کهن (جشن ها، اعیاد، مراسم مذهبی و ...)با یکدیگر ارتباط برقرار کرده معاشرت میکردند. محیط های شهری جایی بود که در آن انسان به ارضای نیازهای اجنماعی خود می پرداخت و خانواده مکان ارضای نیازهای طبیعی محسوب می شد. به عبارت دیگر محیط های ...
بیشتر
در گذشته فضاهای شهری محل ملاقات و گفتگوی شهروندان بوده افراد در این مکان گرد هم میامدند و بر مبنای سنت های کهن (جشن ها، اعیاد، مراسم مذهبی و ...)با یکدیگر ارتباط برقرار کرده معاشرت میکردند. محیط های شهری جایی بود که در آن انسان به ارضای نیازهای اجنماعی خود می پرداخت و خانواده مکان ارضای نیازهای طبیعی محسوب می شد. به عبارت دیگر محیط های شهری حوزه فرهنگی و خانواده حوزه طبیعی بود. در دوران معاصر فضاهای باز شهری اغلب برای اتومبیل طراحی شده اند که نه تنها برای ارضای نیازهای اجتماعی و نادیده گرفتن سنت ها و فرهنگ جوامع نیز شده است. به این ترتیب شکل ظاهری فضاهای باز شهری برای حرکت اتومبیل نقش اصلی را یافته و نقش مردمی که قرار است از فضاهای باز شهری به عنوان فضاهای اجتماعی فرهنگی استفاده کنند نادیده انگاشته شده است. هم چنین بدنه های ساختمانی که نقش مهمی در خوانایی فضا دارند اغلب بدون ارتباط با این فضاها قرار میگیرند.مشکلاتی که این دیدگاه به بار می آورد و صدماتی را که بر جوامع و هویت شهر ها وارد کرد متفکرین را بر این داشت که فضاهای باز شهری را برایعملکردهای مختلف به وجود آورند. لذا ایجاد فضا و خوانایی آن از طریق تظاهر بصری بدنه ها که توسط حش بازنمایی تداعی کنندگی و فرایند بازشناسی به وجود می آید مد نظر قرار گرفت از این رو با الهام از بافت های سنتی و ایده توجه به نیازهای فرهنگی جامعه توصیه نمودند که فضاهای باز شهری را میتوان توسط بدنه های ساختمانی به نحوی ایجاد نمود که ضروریات زندگی امروز را در بر داشته باشد. به ابن ترتیب فاکت.رهای فرهنگی هرجامعه ترکیبی از فضاهای باز و بسته ای را به وجود خواهد آورد که نیزهای فرهنگی جامعه با هم ترکیب شده و وجه مشخصه خود را در شکل مجموعه به جای می گذارد.همین امر قانونمندیی را سبب می شود که هویتی خاص کلیتی منسجم به همراه هماهنگی با شکل طبیعی و بوم خواهد داشت. علاوه بر ان پرهیز از تقلید های ناصحیح جلوگیری از آشفتگی های محیطی و ایجاد روابط اجتماعی مناسب را به دنبال خواهد داشت و در نهایت حاصل آن مجموعه ای خواهد بود که پیوندی تنگاتنگ با محیط و جامعه دارد.
شهرزاد فریادی
چکیده
توسعه فناوری های میکروالکترونیک در دهه های اخیر در حال دگرگون ساختن ساختار اقتصادی – سیاسی و اجتماعی – فرهنگی جهان است که تحت عنوان جهانی شدن شناخته می شود.نقطه اثر جهانی شدن با تکیه بر ابزارهای اطلاعاتی و نیروهای جهانی اقتصاد شهر و حاصل آن تبدیل شهر های بزرگ و تاریخی به شهرهای جهانی با عملکردهای خاص است.اما جهانی شدن به عنوان محصول ...
بیشتر
توسعه فناوری های میکروالکترونیک در دهه های اخیر در حال دگرگون ساختن ساختار اقتصادی – سیاسی و اجتماعی – فرهنگی جهان است که تحت عنوان جهانی شدن شناخته می شود.نقطه اثر جهانی شدن با تکیه بر ابزارهای اطلاعاتی و نیروهای جهانی اقتصاد شهر و حاصل آن تبدیل شهر های بزرگ و تاریخی به شهرهای جهانی با عملکردهای خاص است.اما جهانی شدن به عنوان محصول انقلاب اطلاعاتی همچون انقلاب و تمدن صنعتی با سود و زیان های متفاوتی برای دولت – ملت های گوناگون به ویژه کشورهای در حال توسعه همراه است.مهمترین نگرانی در بعد شهرسازی تحول شهر جهانی تحت نفوذ ارتباطات راه دور، اقتصاد بدون مرز و تنوع فرهنگ های حاضر در آن، به شکل فضاهای عام و بی هویت جهانی و بدون تعلق به فرهنگ قلمروهای خاص ملی و سیاسی یا به طور خلاصه به مکان خاص محلی است.این مقاله با توجه به مسئله مذکور طراحی شهری را به عنوان یکی از ابزارهای موثر در حفظ و ارتقاء ویژگی های فرهنگی مکان های خاص در شهر جهانی معرفی می نماید.
کرامت ا.. زیاری؛ مهدی دهقان
چکیده
در این مقاله ابتدا با بررسی شاخص های کمی و کیفی مسکن در شهر یزد و مقایسه آن با مناطق شهری در استان یزد و کشور وضعیت مسکن در شهر مورد مطالعه و مسخص می شود.نتایج این بررسی نشان میدهد که طی دوره 75-1355 وضعیت مسکن این شهر رو به بهبود داشته است و در مقایسه با مناطق شهری کشور دارای وضعیت بهتری است اما نسبت به مناطق شهری استان از لحاظ شاخص های کمی ...
بیشتر
در این مقاله ابتدا با بررسی شاخص های کمی و کیفی مسکن در شهر یزد و مقایسه آن با مناطق شهری در استان یزد و کشور وضعیت مسکن در شهر مورد مطالعه و مسخص می شود.نتایج این بررسی نشان میدهد که طی دوره 75-1355 وضعیت مسکن این شهر رو به بهبود داشته است و در مقایسه با مناطق شهری کشور دارای وضعیت بهتری است اما نسبت به مناطق شهری استان از لحاظ شاخص های کمی در مرتبه پایین تر ولی از لحاظ شاخص های کیفی وضعیت بهتری دارد. در قسمت بعدی این مقاله پس از پیش بینی جمعیت شهر یزد تا سال1400 نیازهای مسکن در 20 سال آینده تعیین گردیده و مشخص می شود که در این مدت به مساکنی برابر با مساکن فعلی شهر یزد احتیاج است. از مجموع نیازهای مسکونی آینده شهر یزد 7/89 درصد ناشی از رشد خدنوار و 3/3 درصد آن به تخریب های احتمالی مساکن موجود مربوط میشود.در پایان با توجه به توان موجود در داخل شهر(زمینهای بایر و مساکن مخروبه) مشخص شد که در صورت استفاده حداکثر از آنها می توان تمام نیازهای مسکونی آینده شهر را در داخل شهر تأمین کرد.
کامران ذکاوت
چکیده
آثار منفی ناشی از معماری و شهرسازی مدرن بر روس سازمان کالبدی شهر های اروپا و گسترش پیامدهای آن به دیگر کشورها از جمله ایران به صورت معضلی در آمده است که در جابجایی فضاهای شهریمان همانند میدان سپه ها بلوار کشاورزها میدان ارگ ها شاهد ان هستیم با استناد به دیدگاههای اصحاب نظر در زمینه موضوعات ریخت شناسی(مرفولژی) مانند برادران کریر کریستوفر ...
بیشتر
آثار منفی ناشی از معماری و شهرسازی مدرن بر روس سازمان کالبدی شهر های اروپا و گسترش پیامدهای آن به دیگر کشورها از جمله ایران به صورت معضلی در آمده است که در جابجایی فضاهای شهریمان همانند میدان سپه ها بلوار کشاورزها میدان ارگ ها شاهد ان هستیم با استناد به دیدگاههای اصحاب نظر در زمینه موضوعات ریخت شناسی(مرفولژی) مانند برادران کریر کریستوفر الکساندر راجر ترانسیک و مناسب ترین راه کارهای مواجهه و پرهیز از گسست با تاریخ بهره گیری از تجارب و ارزشهای نهفته در سازمان کالبدی شهر ما قبل مدرنیسم است.در این راستا توجه به محصوریت های فضایی و سازمان کالبدی خیابان و میدان در جهت فضاهای شهری با ابعاد و تناسبات انسانی و به منظور ارتقاء زندگی و حیات شهری پایداری ارزشهای محیطی تأثیرگذار و حس مکان است نمونه های آغازین معماری نوگرای ایران هم زمان با حرکت برون گرایی و توجه به ایجاد فضاهای شهری و نظم نوین فضایی و مقارن با پیدایش ظهور و شکل گیری خیابان در ریخت شناسی و سازمان کالبدی شهرهای ایزان برای اولین بار پا به عرصه وجود نهاده است. نظام شطرنجی هسته اولیه شهر اراک به عنوان یک نو شهر محصور و نظامی به نوبه خود پدیده ای نوین در فرم و ریخت شناسی شهرهای ایران محسوب می گردد. بازار در این بافت به گونه ای غیر متعارف با بازارهای ایرانی از یک نظم هندسی و شطرنجی تبعیت می نماید. معماری شکل گرفته در این مرفولوژی به رغم برخورداری از عناصری هم چون حیاط مرکزی، دارای نورگیر و نمای خارجی به سمت گذر و خیابان های مجاور بوده به شکل گیری فضاهای شهری جدید کمک نموده جداره آن ها را تشکیل می دهد.معماری نوگرای ایران با توجه به اصول تشکل فضایی سعی در تقویت جداره ها، خط آسمان، ارتقاء نبش ها و ارش های سیمای شهر دارد. اصول و معیارهایی که در شهرسازی مدرن نادیده گرفته شده است. به عنوان یک سیاست اجرایی، بازسازی ارزش های معماری نوگرا پدیده ایست که در تحکیم ارزشهای مرفولوژیک، نظم فضایی و هویت سیمای شهری ایرانی حایز اهمیت و توجه است. این پدیده بر زمینه های عملکردی نیز توجه داشته و مفاهیم حیطه عمومی و فعالیت های شهری را متناسب با موقعیت شهری آن مورد تشویق و تسری قرار می دهد.
کورش گلکار
چکیده
مروری بر ادبیات طراحی شهری تفاوت برداشت ها و تنوع تعاریفی که متخصصین از این رشته و حرفه ارائه نموده اند را آشکار می شازد.چنین به نظر می رسد که نبود اجماع در خصوص مفهوم طراحی شهری به میزان قابل ملاحظه ای از عدم توجه به ماهیت پویا و تحول یابنده این حوزه معرفتی سرچشمه میگیرد. هدف این نوشتار بررسی تحولات تاریخی مفهوم طراحی شهری بازشناسی ...
بیشتر
مروری بر ادبیات طراحی شهری تفاوت برداشت ها و تنوع تعاریفی که متخصصین از این رشته و حرفه ارائه نموده اند را آشکار می شازد.چنین به نظر می رسد که نبود اجماع در خصوص مفهوم طراحی شهری به میزان قابل ملاحظه ای از عدم توجه به ماهیت پویا و تحول یابنده این حوزه معرفتی سرچشمه میگیرد. هدف این نوشتار بررسی تحولات تاریخی مفهوم طراحی شهری بازشناسی مراحل عمده تکامل آن، جستجوی پارادایم (الگوی) غالب در هردوره و تدوین یک مدل مفهومی جهت تبیین فرایند تحول طراحی شهری به مثابه کلیتی واحد است.این نوشتار از سه بخش تشکیل شده است: نخست مناقشاتنظری در مورد تعریف طراحی شهری طرح گردیده و با استفاده از نظریه " شباهت خانوادگی" لودویک ویتگنشتاین تلاشی در جهت تبیین موضوع به عمل آمده است سپس فرایند تحول طراحی شهری ارائه شده و در نهایت نتایج مطالعه مورد بحث قرار گرفته اند. یافته های این مطالعه بر این امر دلالت دارد که طراحی شهری به مثابه یک حوزه معرفتی از لحظه تولد تا مرحله بلوغ خود میزان قابل توجهی از تکامل نظری و پیشرفتهای روش شناختی را تجربه نموده است.تطور طراحی شهری در پنج الگوی متمایز و از نظر زمانی متوالی، تحت عناوین 1- پیش طراحی شهری 2- طراحی شهری آرایشی 3- طراحی شهری عملکردگرا 4 - طراحی شهری ادراکی و 5 – طراحی شهری پایدار تجلی می یابد. در این نوشتار استدلال شده است که بخشی از عدم توافق آرا در خصوص ماهیت طراحی شهری، نتیجه وقوع"خطای زمان پریشی" (آناکرونیزم) در ارایه تعاریف می باشد. تکامل مفهومی طراحی شهری دو جانبه بوده و جنبه های "ماهوی" و "رویه ای" این رشته را در بر میگیرد. از دیدگاه تکامل ماهوی مولفه های بیشتر و جدیدتری از کیفیت طراحی شهری توسط دانش پژوهانبازشناسی شده است.به بیان دیگر، در حالی که مفهوم" کیفیت" در مرحله جنینی طراحی شهری، به عنوان مقوله ای صرفا بصری تصور می گردید، اینک به عنوان پدیده ای پیچیده و چندجانبه متشکل از چهارمولفه" زیباشناختی(عینی)، " زیبا شناختی(ذهنی ادراکی)،"عملکردی" و زیست محیطی فهم میگردد. همچنین از دیدگاه "تکامل رویه ای" جهت گیری طراحی شهری از بعد فراورده به بعد فرایند فعالیت ها تغییر یافته است. در نتیجه این تحولات موضوع نظامهای جامع هدایت و کنترل طراحی شهری مورد تاکید قرار گرفته و جعبه ابزار طراحی شهری نیز به میزان قابل توجهی غنی تر گردیده و در کنار پروژه های سنتی ابزارهای نوینی همچون دستورکارطراحی شهری سیاست طراحی شهری و برنامه طراحی شهری را در بر گرفته است.
غلامحسین معماریان
چکیده
در دوره معاصر روش های مختلفی برای تحلیل فضای معماری به کار گرفته شده است.روش شکلی(فرمال)، تاریخی و اقلیمی برخی از آن ها میباشند.روش اسپیس سینتکس که در اینجا به نحو فضا ترجمه شده است قرابت موضوعی و مفهومی به شیوه دسته بندی واژگان از اوایل دهه هفتاد در انگلستان رواج یافت. به مدد این روش که اولین بار از سوی استیدمن بیل هیلیر و جولیان هانسن ...
بیشتر
در دوره معاصر روش های مختلفی برای تحلیل فضای معماری به کار گرفته شده است.روش شکلی(فرمال)، تاریخی و اقلیمی برخی از آن ها میباشند.روش اسپیس سینتکس که در اینجا به نحو فضا ترجمه شده است قرابت موضوعی و مفهومی به شیوه دسته بندی واژگان از اوایل دهه هفتاد در انگلستان رواج یافت. به مدد این روش که اولین بار از سوی استیدمن بیل هیلیر و جولیان هانسن مطرح شد باب تازه ای از مبحث ریخت شناسی در معماری گشایش یافت. هدف اصلی محققین درگیر با این موضوع پی بردن به روابط اجتماعی در فضا مانند ایجاد حریم ها درجه خصوصی و عمومی بودن فضاها می باشد.برای رسیدن به این اهداف از نمودارهای توجیهی استفاده شده است.نگارنده چندسال در محضر یکی از اساتید این موضوع دکتر براون در دانشکده معماری منچستر در این باره به تحقیق پرداخته و این مقاله بخشی از تحقیق را شامل می شود. در این مقاله نخست درباره واژه سینتکس و سپس به کارگیری روش نحو فضا در معماری و در پایان ویژگی های مختلف آن بحث خواهد شد.
جاناتان ام.بلوم؛ محمدرضا بذل جو
چکیده
مقالات کرسول در زمینه مبنای پیدایش و روند تحول مناره که در سال 1926 میلادی منتشر گردید، از جمله آثار اولیه او در شناخت نحوه شکل گیری گونه ای مشخص از بناها بر اساس شیوه خاص وی در طبقه بندی بناها و اخبار مربوط به آنها از راه ثبت و مطالعه تدارج دقیق تاریخی رویدادها به شمار می آیند. بدون شک زمینه اصلی گرایش کرسول به انجام چنین پژوهشی را می توان ...
بیشتر
مقالات کرسول در زمینه مبنای پیدایش و روند تحول مناره که در سال 1926 میلادی منتشر گردید، از جمله آثار اولیه او در شناخت نحوه شکل گیری گونه ای مشخص از بناها بر اساس شیوه خاص وی در طبقه بندی بناها و اخبار مربوط به آنها از راه ثبت و مطالعه تدارج دقیق تاریخی رویدادها به شمار می آیند. بدون شک زمینه اصلی گرایش کرسول به انجام چنین پژوهشی را می توان در پیچیدگی و ابهامی که ده ها سال پیرامون فهم این موضوع وجود داشته است، یافت.
زهره فنی
چکیده
قرن بیستم به ویژه به دلیل عملکرد و توسعه شهری و شهر نشینی شاهد مخاطره آمیزترین بهره برداری ها از محیط طبیعی بوده است. هر چه شهرها بیشتر توسعه یابند و بزرگتر شوند منابع بیشتری را طلب میکنند و خطر تخریب محیط زیست را افزایش میدهند.بارگذاری شهری خواه ناخواه در شمار دخالت های وسیع در ساخت اکوسیستم های خشک و نیمه خشک که از حساسیت زیادی برخورداند ...
بیشتر
قرن بیستم به ویژه به دلیل عملکرد و توسعه شهری و شهر نشینی شاهد مخاطره آمیزترین بهره برداری ها از محیط طبیعی بوده است. هر چه شهرها بیشتر توسعه یابند و بزرگتر شوند منابع بیشتری را طلب میکنند و خطر تخریب محیط زیست را افزایش میدهند.بارگذاری شهری خواه ناخواه در شمار دخالت های وسیع در ساخت اکوسیستم های خشک و نیمه خشک که از حساسیت زیادی برخورداند محسوب می شوند. هدف از این نوشتار،پیمایشی در اثرات شهرنشینی و توسعه فیزیکی – کالبدی شهر بر گسترش بیابان ها، بررسی شیوه های زیست مسالمت آمیز با این نواحی و معرفی شهرهای اکولوژیکی در قالب شهر های کوچک به عنوان مساعدترین شکل شهرنشینی در رابطه با نواحی حساس بیابانی است.
علیرضا عندلیب؛ شریف مطوف
چکیده
این نوشتار با بهره جویی از مطالعت انجام شده نظری و تجربی جهانی و به نحو خاص مرور مطالعات طرح توسعه نهبندان به شناخت مبانی آمایش مناطق مرزی پرداخته است.به این منظور پس از بیان مختصر پایه های نظری و تجارب جهانی و اشاره به اطلاعات و بیان آماری جامع منطقه مرزی فوق، به تحلیل یافته های مطالعاتی و استنتاج ویژگی های خاص این مناطق اشاره شده و ...
بیشتر
این نوشتار با بهره جویی از مطالعت انجام شده نظری و تجربی جهانی و به نحو خاص مرور مطالعات طرح توسعه نهبندان به شناخت مبانی آمایش مناطق مرزی پرداخته است.به این منظور پس از بیان مختصر پایه های نظری و تجارب جهانی و اشاره به اطلاعات و بیان آماری جامع منطقه مرزی فوق، به تحلیل یافته های مطالعاتی و استنتاج ویژگی های خاص این مناطق اشاره شده و به این نتیجه رسیده است که : آمایش مناطق مرزی به مفهوم تعریف دو اصل کلی امنیت و توسعه با رعایت اصل تناسب روی زمین است.ناگفته نماند که موفقیت هرگونه برنامه ریزی در این مناطق منوط به توجه هم زمان آن ها و پرهیز از اعمال نگرشی یک سویه نگر است.
نوین تولایی
چکیده
توسعه کالبدی شهرهای ما همواره با ظهور واحدهایی با شکل های جدید همراه است. شهرسازی برای نظارت و جلوگیری از تشدید چندانگی در شکل شهر ها بهارتقای توانایی ای نظری و مهارت های عملی برای انسجام این اجزای نوظهور در کل شهر نیازمنداست. برای نیل به این هدف در این نوشتار دو مقصد عمده دنبال شده است: 1. شکاف سازی مفهوم شکل منسجم 2. اگاهی از ارای شهرسازان ...
بیشتر
توسعه کالبدی شهرهای ما همواره با ظهور واحدهایی با شکل های جدید همراه است. شهرسازی برای نظارت و جلوگیری از تشدید چندانگی در شکل شهر ها بهارتقای توانایی ای نظری و مهارت های عملی برای انسجام این اجزای نوظهور در کل شهر نیازمنداست. برای نیل به این هدف در این نوشتار دو مقصد عمده دنبال شده است: 1. شکاف سازی مفهوم شکل منسجم 2. اگاهی از ارای شهرسازان برای انسجا شکل شهر ها با اکید بر تدوین قضایای نظری و وجوه کیفی انسجام در متون شهر سازی. این تحقیق با استفاده از روش فرا تحلیل اجام شده که در آن با مطالعه متون شهر سازی ایجاد اشکال نوینی از اندیشه ها با انسجام اشکال خاصی از اندیشه های گذشته امکان پذیر است. مطالعه این آثار رویکردهای وحدت گرایی، کل گرایی، سازمندگرایی، زیبایی گرایی، یاختارگرایی و زمینه گرایی را در بر گرفته و در هر رویکرد واژه شناسی، مفروضات فلسفی، روش شناسی، اصول و قواعد و فرایند طراحی آن بیان شده است.ترکیب این رویکردها به ارایه تعریفی جدید از انسجام منجر شده است. : انسجام کالبدی، فرایند سازمان دهی عناصر متنوع وابسته به هم در شکل شهر است که در آن روابط متقابل یا مشارکت ضروری و همزمان میان اجزا به طور ذهنی و عینی با هدف ایجاد کل هدفمند، یکپارچه، آراسته ، خوانا، معنی دار و همگرا با روند های طبیعت صورت میگیرد.از این تعربف میتوان نتیجه گرفت که انسجام مفهومی تک بعدی نیست و حاوی مفاهیم پیچیده ای است که ر قالب یک واژه خاص آشکار شده است.
لادن اعتضادی
چکیده
هنر ذن تجربه لحظه "بی خودی" و "بی عملی" است، کمال عمل و "ناهنر" است.هنر ژاپنی در تداوم سنتی پایدار، نقش فراگیر خود را تاکنون حفظ کرده است."ژاپنی ها که در متمدن ساختن خویش نقشی فعال داشته ان، همه چیز را در غربال دهنیت ژاپنی می گذرانده اند.ژاپن به عنوان یک تمدن شرقی به طور طبیعی وارد دوران تجدد(مدرنیته) شده است بدون اینکه از سنت هایش بریده ...
بیشتر
هنر ذن تجربه لحظه "بی خودی" و "بی عملی" است، کمال عمل و "ناهنر" است.هنر ژاپنی در تداوم سنتی پایدار، نقش فراگیر خود را تاکنون حفظ کرده است."ژاپنی ها که در متمدن ساختن خویش نقشی فعال داشته ان، همه چیز را در غربال دهنیت ژاپنی می گذرانده اند.ژاپن به عنوان یک تمدن شرقی به طور طبیعی وارد دوران تجدد(مدرنیته) شده است بدون اینکه از سنت هایش بریده باشد. سنتهای پویای ژاپن مبتنی بر یک فرهنگ با ساختار ترکیبی و متکی بر بینش کل نگر و وحدت گرا است.هنرژاپنی در دوران تجدد از سنت خود منقطع نشده است بلکه به صورتی پویا همواره از درون نو میشود و جریان و سیلان خود را در زان ادامه می دهد، هنر ژاپنی یک جریان تداوم و بسط است که تظاهرات آن در صورت های کثیر، متحدیا متناقص همه حتایتگر معنایی درونی و وحدتی ذاتی اند. هنرژاپنی یک جریان ظهور است مرتبه ای متعالی از آفرینش انسانی که ناشی از درون بینی و شهود است. به همین سیاق دریافت و فهم آن نیز مستلزم دست یافتن به شناختی شهودی است، هنر ناهنر بیش از آنکه آموختنی باشد دریافتنی است
محمد ایرانمنش
چکیده
در این مقاله با بیانی تحلیلی به شباهت قابل توجهی پرداخته شده است که بین یکی از طرحهای معمار معاصر و مشهور غربی لئون کرایر با یکی از معروف تریت آثار معماری دوره اسلامی ایران وجود دارد. چنین شباهتی در دو راستا یکی کیفی و اجمالی و دیگری کمی و تفصیلی، مورد تشریح قرار گرفته که پس از معرفی مختصر و توضیحات اولیه ارائه می گردد.هدف از تشریح چنین ...
بیشتر
در این مقاله با بیانی تحلیلی به شباهت قابل توجهی پرداخته شده است که بین یکی از طرحهای معمار معاصر و مشهور غربی لئون کرایر با یکی از معروف تریت آثار معماری دوره اسلامی ایران وجود دارد. چنین شباهتی در دو راستا یکی کیفی و اجمالی و دیگری کمی و تفصیلی، مورد تشریح قرار گرفته که پس از معرفی مختصر و توضیحات اولیه ارائه می گردد.هدف از تشریح چنین شباهتی، این است که با فراخوادن قضاوت خواننده وجود نوعی الهام گیری اعلام نشده از معماری اسلامی ایران را در معماری معاصر غرب به عنوان نمونه مورد اشاره قرار دهد.
محسن طبسی
چکیده
از آنجا که معماری و شهر سازی گذشته ایران به شدت با کمبود سوابق مکتوب رو به رو است لذا بازخوانی مجدد وقفنامه ها به عنوان مراجعی ارزشمند در این باب به منظور دست یابی به سیمای ابنیه محلات و شهر ها و نیز چگونگی طراحی و اجرا مدیریت و ساماندهی تأمین منابع مالی و تعمیر و نگهداری بسیارحایز اهمیت است. این نوشتار با چنین هدفی به مجموعه مرکز محله ...
بیشتر
از آنجا که معماری و شهر سازی گذشته ایران به شدت با کمبود سوابق مکتوب رو به رو است لذا بازخوانی مجدد وقفنامه ها به عنوان مراجعی ارزشمند در این باب به منظور دست یابی به سیمای ابنیه محلات و شهر ها و نیز چگونگی طراحی و اجرا مدیریت و ساماندهی تأمین منابع مالی و تعمیر و نگهداری بسیارحایز اهمیت است. این نوشتار با چنین هدفی به مجموعه مرکز محله علیقلی آقا، یکی از مراکز محله بزرگ بید اباد در اصفهان می پردازد.هسته اولیه این مرکز محله توسط علیقلی آقا برادر خسرو آقا یکی از خواجگان و محارم دربار شاه سلیمان و سلطان حسین صفوی، با ساخت و اتمام مسجد، حام و بخشی از بازارچه شکل میگیرد و اگرچه در گذار زمان دستخوش تغییر و تحولاتی می شود اما خوشبختانه هسته اولیه هم چنان از حدود 1125 ه.ق تا امروز بر جای و استوار است. بخش نخست نوشتار حاضر با بازخوانی وقفنامه به معرفی و نیز تحلیل آن از دیدگاه نحوه تأمین درآمد و مصارف آن سازماندهی نیروی انسانی و تعمیرات و نگهداری موقوفه میپردازد.محور اصلی بخش دوم این نوشتار بررسی اجمالی کالبد مرکز محله در سه قسمت است که در قسمت اول تحت عنوان "کالبد دیروز" براساس متن و حاشیه وقفنامه در قسمت دوم با عنوان "از دیروز تا امروز" براساس بعضی منابع مکتوب و بیشتر منابع شفاهی و نهایتا در قسمت سوم با عنوان "کالبد امروز" بر پایه وضعیت موجود به بررسی اجمالی سیمای این مرکز محله تاریخی در گذر زمان میپردازد.
بهناز امین زاده؛ محمد نقی زاده
چکیده
ویژگیها و مختصات شهر آرمانی یا مدینه فاضله که با تعابیری چون ارمانشهر ناکجااباد یوتوپیا و هیچستان در آرا و نظریات مختلف به کار گرفته شده است، از دو طریق قابل پی جویی است. یکی، از مطالعه آثار آنان که به طور مستقیم از مدینه فاضله و محیط زندگی آرمانی انسان سخن گفته اند، و دیگر، از بررسی و غور در آثاری که اصول و ویژگی هایی برای مشی و زندگی ...
بیشتر
ویژگیها و مختصات شهر آرمانی یا مدینه فاضله که با تعابیری چون ارمانشهر ناکجااباد یوتوپیا و هیچستان در آرا و نظریات مختلف به کار گرفته شده است، از دو طریق قابل پی جویی است. یکی، از مطالعه آثار آنان که به طور مستقیم از مدینه فاضله و محیط زندگی آرمانی انسان سخن گفته اند، و دیگر، از بررسی و غور در آثاری که اصول و ویژگی هایی برای مشی و زندگی انسان تبیین نموده و به کار بستن آن ها را ضامن سعادت انسان شمرده و به لحاظ تآثیر آن ها بر فضای زیست، به طریقی دیگر، متضمن تفسیر و معرفی شهر آرمانی است. این نوشتار مقدمه ای است بر شناخت خصوصیات و ویژگی های آرمانشهر اسلامی، با این اعتقاد که تفکر و تعالیم اسلامی به عنوان الگویی کامل نمی توانسته نسبت به روابط اجتماعی انسان، ارتباط انسان با محیط و نیز نسبت به چگونگی فعالیت ها و فضاهای فردی و جمعی بی تفاوت بماند و اگر نه به صورت مستقیم، به عنوان برنامه زندگی برای انسان دستوراتش بر معماری، شهر و محیط زندگی مسلمین تأثیرگذار است.
لادن اعتضادی
دوره 8، 2-1 ، شهریور 1377
چکیده
نوشتار حاضر در قالب یک بررسی تاریخی و موضوعی جایگاه و نقش مسجد را به عنوان عامل موثر در تشکل، تغییر شکل، رشد و توسعه شهرهای مسلمان نشین، از حد محلات تا کل شهر تحلیل می کند و به اثبات این نظریه میپدازد که مسجد ضمن دارا بودن ابعاد مادی و معنوی با کل شهر پیوندی ساختاری دارد بنابر این نتیجه گیری می کند که از این پس نیز مسجد باید از دیدگاه ...
بیشتر
نوشتار حاضر در قالب یک بررسی تاریخی و موضوعی جایگاه و نقش مسجد را به عنوان عامل موثر در تشکل، تغییر شکل، رشد و توسعه شهرهای مسلمان نشین، از حد محلات تا کل شهر تحلیل می کند و به اثبات این نظریه میپدازد که مسجد ضمن دارا بودن ابعاد مادی و معنوی با کل شهر پیوندی ساختاری دارد بنابر این نتیجه گیری می کند که از این پس نیز مسجد باید از دیدگاه کل نگرانه در ساختار شهرها در نظر گرفته شود و از اینرو طراحی معماری آن زمانی موفق خواهد بود که همچون یک عنصر منفرد معماری نگریسته نشود، بلکه با توجه به نقش اعتقادی و تاریخی آن و درعین حال حالبا در نظر گرفتن تغییرات جامعه سنتی به جامعه امروزی ذدر کشور ما در قالب راه حل های شهرسازانه و در کلیت یک محله یا شهر به آن توجه شود.
سید محسن حبیبی؛ زهرا اهری
دوره 8، 2-1 ، شهریور 1377
چکیده
با به قدرت رسیدن دولت صفوی حیات عقلی شیعی به اوج خود رسید. مکتب الهی اصفهان که جمع بندی استادانه ای از حکمت مشاعی و حکمت عشق سرخ سهروردی بود.در چنین شرایطی امکان بروز و ظهور یافت و متفکرین و اندیشمندان بیشماری را در عرصه های مختلف فقه، تفسیر، ... و به ویژه حکمت و فلسفه عرضه داشت.سیر مشابهی در معماری و شهرسازی این دوران اتفاق افتاد و با ...
بیشتر
با به قدرت رسیدن دولت صفوی حیات عقلی شیعی به اوج خود رسید. مکتب الهی اصفهان که جمع بندی استادانه ای از حکمت مشاعی و حکمت عشق سرخ سهروردی بود.در چنین شرایطی امکان بروز و ظهور یافت و متفکرین و اندیشمندان بیشماری را در عرصه های مختلف فقه، تفسیر، ... و به ویژه حکمت و فلسفه عرضه داشت.سیر مشابهی در معماری و شهرسازی این دوران اتفاق افتاد و با جمع بندی سبکهای پیشین مکتبی در عرصه معماری و شهرسازی به وجود امد که مبتنی بر تفکر مکتب الهی اصفهان و در جستجوی پیاده کردن تعالیم آن در عرصه بنا و شهر بود. در حالیکه عالم مثال یکی از ارکان تفکر مکتب الهی اصفهان را تشکیل می داد، مکتب اصفهان در معماری و شهرسازی در صدد تحقق صورت مثالی و سرزمین خیال بر زمین بود. همان هدفی که هنرهای دیگر مانند نقاشی نیز دنبال می کردند. چنین تلاشی را در سطوح مختلف معماری و شهرسازی می توان مشاهده کرد. از خانه و کاخ گرفته تا مدرسه و حمام و باغ و در این میان مسجد به عنوان اصلی ترین عنصر شهری و کانون تبلور برترین و متعالی ترین استعدادها و ذوق ها، عالیترین نمونه های عینیت بخشیدن به این تفکر را بیان میکند بیانی در قالب زبان خاص آن که پیامش پیام مکتب است. در این نوشتار با استفاده از روش تحلیل ساختاری کالبدی در سطح معماری شهری تلاش شده استتا واژگا ن و قواعد حاکم بر زبان طراحی شهری مسجد در مکتب شهرسازی اصفهان ارایه شود. در این روش جنبه های مختلف معماری شهری مسجد شامل شکل کالبدی، ابعاد، مقیاس، موقعیت قرارگیری و روش ساخت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و حاصل این بررسی به صورت وتژگان و قواعد سازنده زبان طراحی شهری ارایه گشته است.
منصوره طاهباز
دوره 8، 2-1 ، شهریور 1377
چکیده
نظر به اهمیت مسجد در بین مسلمانان چه از وجه معنوی و چه از بعد عقیدتی و نشانه شناسی در طول تاریخ اسلام بنای این مکان مقدس همواره در رأس توجه مردم اعم از پیشوایان دین و سیاست هنرمندان و علما حتی مردم عامی قرار داشته است به همین لحاظ در احداث این بنا و تکامل بخشیدن به آن طیف وسیعی از تخصص ها و هنرها همراه با عشق و ایمان به کار رفته است.حاصل ...
بیشتر
نظر به اهمیت مسجد در بین مسلمانان چه از وجه معنوی و چه از بعد عقیدتی و نشانه شناسی در طول تاریخ اسلام بنای این مکان مقدس همواره در رأس توجه مردم اعم از پیشوایان دین و سیاست هنرمندان و علما حتی مردم عامی قرار داشته است به همین لحاظ در احداث این بنا و تکامل بخشیدن به آن طیف وسیعی از تخصص ها و هنرها همراه با عشق و ایمان به کار رفته است.حاصل آن که آن چه به عنوان مسجد به نسل ما ارث رسیده است در همه ابعاد مادی و معنوی تخصصی و هنری فنی و اجرایی در اوج کمال خود بوده و لذا از هر دیدگاهی به آن توجه شود کمال و زیباییش حیرت خبرگان آن رشته را بر می انگیزد آنچه در این نوشتار سعی در پرده برداشتن از ان داریم همخوانی معماری مساجد سنتی ما در تطابق با اقلیم و توانایی آن در ایجاد محیطی بهشت گونه در اوچ شرایط نامناسب آب و هوایی خصوصا در مناطق خشک و نیمه خشک ایران است در خاتمه برای حسن ختام بحث و ارایه شاهد و مثال تمهیدات بکار رفته در مجموعه مسجد – مدرسه آقا بزرگ کاشان معرفی شده است.
احمد اصغریان جدی
دوره 8، 2-1 ، شهریور 1377
چکیده
فن و هنر جانمایی مسجد در مجتمع های زیستی مانند دیگر افعال مسلمانان بغیر از قیود به علوم و فنون انسانی مقید به احکام فقهی است. جهان بینی اسلامی و احکام فقهی آن، مدیر و هنرمند مومن را مستقیما در قیودی قرار می دهد که این قیود متأثر از منطق و استدلال است. لذا هنر اسلامی جدا از مباحث استدلال علوم انسانی متأثر از منطق احکام فقهی و جهان بینی ...
بیشتر
فن و هنر جانمایی مسجد در مجتمع های زیستی مانند دیگر افعال مسلمانان بغیر از قیود به علوم و فنون انسانی مقید به احکام فقهی است. جهان بینی اسلامی و احکام فقهی آن، مدیر و هنرمند مومن را مستقیما در قیودی قرار می دهد که این قیود متأثر از منطق و استدلال است. لذا هنر اسلامی جدا از مباحث استدلال علوم انسانی متأثر از منطق احکام فقهی و جهان بینی اسلامی است. به عبارت دیگر برای مدیر هنرمند در اسلام چیزی به نام مجاز و غیر مجاز (مشروع و نامشروع ) مطرح است.از این رو قید احکام فقهی و احکام اعتقادی الزامی است. پس میتوان گفت قیود مدیر مسلمان که هنر او در استقرار و مکان یابی یک مسجد در جامعه موردنظر است. به دو وجه متمایز تقسیم میشود: یکی احکام فردی و اجتماعی و دومی نحوه نگرش او نسبت به جهان هستی و اشاره به توحید در عالم مادی است.
دوره 8، 2-1 ، شهریور 1377
چکیده
اولین همایش معماری مسجد با مشارکت دانشگاه هنر و سامان تبلیغات اسلامی موسسه عمران مساجد سازمان میراث فرهنگی کشور دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر، سازمان ملی زمین و مسکن و دانشکده های معماری و شهرسازی دانشگاههای تهران علم و صنعت شهید بهشتی و یزداز تاریخ 3 الی5 دی ماه 1376 در بنای توحیدخانه دانشکده پردیس اصفهان برگزار ...
بیشتر
اولین همایش معماری مسجد با مشارکت دانشگاه هنر و سامان تبلیغات اسلامی موسسه عمران مساجد سازمان میراث فرهنگی کشور دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر، سازمان ملی زمین و مسکن و دانشکده های معماری و شهرسازی دانشگاههای تهران علم و صنعت شهید بهشتی و یزداز تاریخ 3 الی5 دی ماه 1376 در بنای توحیدخانه دانشکده پردیس اصفهان برگزار شد.در همایش فوق بالغ بر سیصد نفر از اساتید دانشگاهها و حوزه علمیه قم محققین و همچنین قریب به ششصد و ژنجاه نفر از دانشجویان دانشکده های معماری و شهرسازی شرکت فعال داشند. پس از طرح مقالات متعدد و جلسات برگزاری بحث آزاد هم نکات و نتایج مطروحه به شرح زیر به عنوان جمع بندی قطعنامه همایش مورد تأیید قرار گرفت