آنچه با عنوان بالا در هر شماره از این نشریه خواهد آمد حصل تلاش چندساله دانشجویان درس آشنایی با هنر و معماری اسلامی است. یکی از تمرینهای این درس "برداشت" کامل یک بنای دوره اسلامی ایران است. این برداشت به منظور مواجهه مستقیم با بناهای قدیم و دقت در جزء جزء آنها و همدمی و انس با معماری سنتی انجام میگیرد. در این تمرین پس از انتخاب یک بنای مهم ...
بیشتر
آنچه با عنوان بالا در هر شماره از این نشریه خواهد آمد حصل تلاش چندساله دانشجویان درس آشنایی با هنر و معماری اسلامی است. یکی از تمرینهای این درس "برداشت" کامل یک بنای دوره اسلامی ایران است. این برداشت به منظور مواجهه مستقیم با بناهای قدیم و دقت در جزء جزء آنها و همدمی و انس با معماری سنتی انجام میگیرد. در این تمرین پس از انتخاب یک بنای مهم و بازدید از آن ابتدا مجموعه ای از عکسها و پیش طرحها تهیه شده و سپس با اندازه برداری دقیق و کامل بنا با نقشه هایی با مقیاس بزرگ که همه جزئیات بنا را نشان دهد ترسیم میگردد.این نقشه ها معمولا عبارتنداز نقشه موقعیت بنا نقشه های طبقات، مقطع-نماهای لازم و حداقل یک پرسپکتیو ایزومتریک
بناهایی که برای معرفی در این شماره در نظر گرفته شده خانه ایست در شهر کاشان از دوره قاجار.دوره قاجار را بر خلاف نظر مستشرقین باید یکی از غنی ترین دوره های تاریخ معماری ایران دانست.د.ره ای که تحولات جدیدی در سنتهای قدیم طراحی پدید می آورد.تحولاتی که میتوانند سرآغاز فصلی نو در این معماری هزارساله محسوب شوند.بررسی حتی اجمالی معماری دوره قاجار را البته مجالی دیگر میطلبد و در این مختصر تنها میتوان گفت که معماری این دوره شاخه های مختلف دارد که بعضی ار انها در راستای اصیل معماری این دوره که اتفاقا کمتر از دیگر شاخه ها بر روی آن مطالعه شده حال انکه شاید بیش از بقیه اهمیت داشته باشد معماری خانه هاست.اغلب بافتهای مسکونی سنتی ما در شهرهای مختلف که متاسفانه امروزه رو به انهدام دارند، متعلق به همین دوره اند.برداشت این بنا توسط دانشجویان دانشکده،خانمها پریسا اتحاد،مژگان صفایی راد و مریم ریاحی زاده در سال 66 انجام شده است.
در تابستان سال 1360 به وسیله جمعی از دانشجویان و اعضای دانشکده شالوده واحد اسناد و تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی ریخته شد و اسناد آن در سال 1362 به تصویب وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید. از مهمترین هدفهای واحد اسناد و تحقیقات جمع آوری تنظیم و طبقه بندی اسناد و پروژه های مطالعاتی و تحقیقی دانشجویان این دانشکده برای یاری رساندن به پژوهشگران در ...
بیشتر
در تابستان سال 1360 به وسیله جمعی از دانشجویان و اعضای دانشکده شالوده واحد اسناد و تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی ریخته شد و اسناد آن در سال 1362 به تصویب وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید. از مهمترین هدفهای واحد اسناد و تحقیقات جمع آوری تنظیم و طبقه بندی اسناد و پروژه های مطالعاتی و تحقیقی دانشجویان این دانشکده برای یاری رساندن به پژوهشگران در زمینه های معماری هنر و شهرسازی است همچنین انجام تحقیقات کاربرددی به منظور پاسخگویی به نیازهای محیط آموزشی و ترغیب پژوهشگران این دانشگاه و دست اندرکارانی که می توانند منشا فعالیتهای علمی باشند جلب همکاری مراکز تحقیقی و اجرایی مشارکت در آموزش و هدایت برنامه های پژوهشی دانشکده و مساعدت علمی با مجله دانشکده از هدفهای دیگر این واحد است. واحد در ابتدا از دو قسمت اسناد و تحقیقات تشکیل می شد که سپس از لحاظ تشکیلاتی دفتر فنی آموزشی پژوهشی نیز به آن افزوده گردید که گزارش حاضر به معرفی قسمت اسناد اختصاص دارد.
گچبریهای باغ فردوس عنوان رساله ای است که علاوه بر معرفی گچبریهای باغ فردوس به هنر گجبری و معرفی اصطلاحات و ابزارهای آن نیز پرداخته است این رساله درصد و پنجاه و شش صفحه تنظیم شده و تهیه کنندگان آن افزودن بررسی و مشاهده آثار گچبری از اطلاعات و تجربیات و استاد گچبر به نام آقایان عشقی و رجبی بهره برده اند.
فهرست رساله چنین است:
مقدمه و سیر ...
بیشتر
گچبریهای باغ فردوس عنوان رساله ای است که علاوه بر معرفی گچبریهای باغ فردوس به هنر گجبری و معرفی اصطلاحات و ابزارهای آن نیز پرداخته است این رساله درصد و پنجاه و شش صفحه تنظیم شده و تهیه کنندگان آن افزودن بررسی و مشاهده آثار گچبری از اطلاعات و تجربیات و استاد گچبر به نام آقایان عشقی و رجبی بهره برده اند.
فهرست رساله چنین است:
مقدمه و سیر پژوهش اصطلاحات گچبری انواع گچ قلمها و وسایل گچبری اشکال و حالات مختلف موجود در فن گچ بری تزیینات داخلی باغ فردوس اسلوب و مراحل گچبری نظرات شخصی استادکاران و جمع بندی.
این رساله در درس تاریخ هنر و معماری اسلامی ایران به سرپرستی آقای مهندس حاج قاسمی توسط دانشجویان خانمها پری منوچهری پور فریبا تفنگچی و شیرین نیرو در سال تحصیلی 3-1362 تهیه شده است.
امید است که استادکاران و آگاهان فن گچبری با تدوین و ارسال تجربیات و اطلاعات خود واحد اسناد در تحقیقات این دانشکده مراجعه کنند.
مالکیت غالب بناهای با عملکرد عمموی که عموما هم جز مواریث فرهنگی و تاریخی جامعه اسلامی بشمار می روند،وقفی است. علل ماندگاری موقوفات در بستر زمان را باید در نفس فرهنگ متعالی وقف جستجو کرد. در واقع وقف به مثابه یک هیات تالیفی توانمندی است که میان اجزا آن همسازی و الفت خاصی بر قرار است. در مجموع اجزا هدفمند این هیات نه تنها ضامن بقای مالکیت ...
بیشتر
مالکیت غالب بناهای با عملکرد عمموی که عموما هم جز مواریث فرهنگی و تاریخی جامعه اسلامی بشمار می روند،وقفی است. علل ماندگاری موقوفات در بستر زمان را باید در نفس فرهنگ متعالی وقف جستجو کرد. در واقع وقف به مثابه یک هیات تالیفی توانمندی است که میان اجزا آن همسازی و الفت خاصی بر قرار است. در مجموع اجزا هدفمند این هیات نه تنها ضامن بقای مالکیت موقوفه به نفع عموم می شدند بلکه در ضمن ارائه خدمات رایگان به افراد جامعه مرتبا و با مرور زمان خود را حفاظت بر مرمت کرده و در نهایت آبادان و معمور بر جای استوار باقی مانده اند. کارایی نهاد وقف موجب موقوفات متنوع و عدیده ای در جامعه اسلامی گرید. امروز اکثر مستحدثات عمومی در بافت های فرهنگی و تاریخی مجتمع های زیستی ما وقفی هستند. متاسفانه همزمان با غفلت از میراث های اصیل گذشته فرهنگ وقف به تدریجج رنگ باخت طالبلن واقعی احیا ماثر فرهنگی جامعه ناگزیر از عنایت به نکات ارجدار نهاد وقف هستند و مقاله حاضر معطوف به چنین هدفی است
دستمایه خلاقیت اختصاص به کار در مدرسه های هنر ندارد. زندگی بی آن در بسیاری موارد دشوار و گاهی حتی ناممکن است. آموزش خلاقیت باید پیش از ورود داوطلبان به دانشکده های هنر و از نخستین سالهای فراگیری انسان آغاز شود. با این باور مقاله زیر به بحث درباره ماهیت جایگاه خلاقیت و معرفی نمودهای آن در الگویی پیشنهادی پراداخته و رهنمودهایی کلی برای ...
بیشتر
دستمایه خلاقیت اختصاص به کار در مدرسه های هنر ندارد. زندگی بی آن در بسیاری موارد دشوار و گاهی حتی ناممکن است. آموزش خلاقیت باید پیش از ورود داوطلبان به دانشکده های هنر و از نخستین سالهای فراگیری انسان آغاز شود. با این باور مقاله زیر به بحث درباره ماهیت جایگاه خلاقیت و معرفی نمودهای آن در الگویی پیشنهادی پراداخته و رهنمودهایی کلی برای آموزش خلاقیت و پرورش شاگردان به وسیله آنها پیشنهاد و در عین حال مقدمه ای برای ورود به بحثهای تخصصی مربوط به خلاقیت که در شماره های آینده مجله خواهد آمد تدارک دیده است.
ادراک از شهر سنتی در ایران و تعابیری که از این شهر نزد خاورشناسان اروپایی قرارد دارد. سبب می گردد تا کتکاش تاریخی در متون قدیم در فضاهای ساخته شده سنتی اهمیتی خاص یابد. وجود دولتی که هم قانونگذار است ،هم مجری و هم سایه خدا بر زمین موجد اصلی شکل گیری شهر دیوانی- نظامی است که گستره خوش را تا بسیار دورتر از فرا سوی دیوارهایش می گستراند و ...
بیشتر
ادراک از شهر سنتی در ایران و تعابیری که از این شهر نزد خاورشناسان اروپایی قرارد دارد. سبب می گردد تا کتکاش تاریخی در متون قدیم در فضاهای ساخته شده سنتی اهمیتی خاص یابد. وجود دولتی که هم قانونگذار است ،هم مجری و هم سایه خدا بر زمین موجد اصلی شکل گیری شهر دیوانی- نظامی است که گستره خوش را تا بسیار دورتر از فرا سوی دیوارهایش می گستراند و در رابطه با روستاهای منظومه اش نقش تولید مکملی را بازی می کند. پس ما مواجه با نظمی هستیم که نه از نظام روستایی جدا شده و نه پرتو از آن است و مفهوم آن را نیز نمی توانیم در چارچوب کالبدی و در درون حصارهای ذهنی و یا عینی آن خلاصه کنیم . نظام شهری چون نظام روستایی در گستره ای منطقه ای عمل کرد و هر دو تابع نظمی فراتر هستند که عملا مجموعه ای همبسته با نوعی زندگی منطقه را شک می بخشد و از این رو می توان نظریه وجود کانون های شهری و با منظومه های شهری و یا منطقه شهری در ایران را برای تعریف شهر درون آن پذیرفت
گاه در پشت واژه ها ترکیبات و اصطلاحات به ظاهر ساده ،سابقه تاریخی و مبانی نظری قوام یافت و معتبر وجود دارد که توجه به آنها برای جلوگیری از اشکالات گوناگون مانند: خلط در مفاهیم گرفتاری در دام ارزشهای بیگانه و درگیری در مشاجرت غیر ضروری لازم است نمونه ای از این اصطلاحات واحد همسایگی است که در حوزه معماری و شهرسازی غرب با قدمتی نزدیک به ...
بیشتر
گاه در پشت واژه ها ترکیبات و اصطلاحات به ظاهر ساده ،سابقه تاریخی و مبانی نظری قوام یافت و معتبر وجود دارد که توجه به آنها برای جلوگیری از اشکالات گوناگون مانند: خلط در مفاهیم گرفتاری در دام ارزشهای بیگانه و درگیری در مشاجرت غیر ضروری لازم است نمونه ای از این اصطلاحات واحد همسایگی است که در حوزه معماری و شهرسازی غرب با قدمتی نزدیک به صد سال تعریف روشنی یافته و می تواند در قالب نمودار تصویری بیاید اما بر خلاف آن این اصطلاح در کشور ما تازه وارد دو فاقد مفهومی روشن و آشناست
در میان شهرهای آسیب دیده از جنگ تحمیلی ایران و عراق ،خرمشهر از ویژگیهای عمده برخوردار است این ویژگیها ناظر بر مقاومت طولانی و قهرمانانه مردم در مقابل دشمن،درگیری در نبردی سنگین و طولانی که نهایتا منجر به آزادی شهر شد و بالاخره آسیب دطدگی شهر از تخریب وسیع و سبعانه دشمن در طول اشغال می باشد. مقاله حاضر با درنظر گرفتن این ویژگیها، پیشنهاد ...
بیشتر
در میان شهرهای آسیب دیده از جنگ تحمیلی ایران و عراق ،خرمشهر از ویژگیهای عمده برخوردار است این ویژگیها ناظر بر مقاومت طولانی و قهرمانانه مردم در مقابل دشمن،درگیری در نبردی سنگین و طولانی که نهایتا منجر به آزادی شهر شد و بالاخره آسیب دطدگی شهر از تخریب وسیع و سبعانه دشمن در طول اشغال می باشد. مقاله حاضر با درنظر گرفتن این ویژگیها، پیشنهاد و جنجالی نوسازی شهر در مکان جدید را مورد بررسی قرار می دهد و ادعای نقرون به صرفه بودن این پیشنهاد را به زیر سوال می برد