در مقاله حاضر محور اصلی سخن"زیبایی" است. در جستجوی انین که قوانین حاکم بر این احساس را کشف کنیم. چه می شود که پدیده ای در نظر ما زیبا و پدیده دیگر زشت جلوه گر می شود؟ با توجه به اینکه زیبایی در همه پدیده های زندگی وجود دارد، مقاله حاضر به بررسیزیبایی در معماری و فضاهای ساخته شده برای زندگی انسان اختصاص خواهد داشت.
بیشتر
در مقاله حاضر محور اصلی سخن"زیبایی" است. در جستجوی انین که قوانین حاکم بر این احساس را کشف کنیم. چه می شود که پدیده ای در نظر ما زیبا و پدیده دیگر زشت جلوه گر می شود؟ با توجه به اینکه زیبایی در همه پدیده های زندگی وجود دارد، مقاله حاضر به بررسیزیبایی در معماری و فضاهای ساخته شده برای زندگی انسان اختصاص خواهد داشت.
این نوشته جستری است پیرامون نسبت میان دو مقوله هنر و تکنولوژی در فرهنگ معاصر.اگرچه پیش فرض حاکم بر اندیشه ها طی دویست سال اخیر هنر و تکنولوژی را چون دو نظام ارزشی رویاروی بیان کرده است. اما هدف از این تحقیق تاکید بر این نکته است که هنر و تکنولوژی حتی دز مقام قطب های متضاد که در دسته بندی های امروزین آن ها را این گونه نامیده اند – پیوند ...
بیشتر
این نوشته جستری است پیرامون نسبت میان دو مقوله هنر و تکنولوژی در فرهنگ معاصر.اگرچه پیش فرض حاکم بر اندیشه ها طی دویست سال اخیر هنر و تکنولوژی را چون دو نظام ارزشی رویاروی بیان کرده است. اما هدف از این تحقیق تاکید بر این نکته است که هنر و تکنولوژی حتی دز مقام قطب های متضاد که در دسته بندی های امروزین آن ها را این گونه نامیده اند – پیوند دیرین خود را از دست نداده اند اما انچه در این میان حضوری متفاوت دارد تقدیری اس که بر سرنوشت این دو حاکم است. برای دستیابی به این هدف سه مقوله کنکاش شده که هر یک در بخش های سه گانه این جستار بررسی شده است. در نخستین بخش با عنوان "مفهوم هنر و تکنولوژی در عصر مدرن"به معنی و مفهم میپردازیم که در عصر حاضر از این دو واژه ارائه می شود. به این منظور با بررسی معادل های این واژگان در دانش نامه ها و فرهنگ ها و همچنین با توجه به نظر متخصصانی که کوشش خود را معطوف به ارائه دسته بندی های متفاوتی از پایگاه تکنولوژی و نسبت آن با هنر کرده اند سعی شده تا تفاوتهای این دو مقوله در حوزه هایی چون معنا و مفهوم، هدف، غایت و روند آنها در تولید اثر و در نگرش انسان امروز به هستی روشن شود.
انتخاب روش درست برای تحقیقی که در پیش داریم مستلزم شناختن اقسام روش های تحقیق و نیز آشنایی با الگوهای تحقیق و شیوه های ارزیابی کیفیت تحقیق است. مقاله حاضر مقاله ای است کوتاه و جامع برای معرفی برخی از مهم ترین الگوهای تحقیق در معماری همراه با معیارهای ارزیابی متناسب با آن ها مولف مقاله نخست « الگو» ی (پارادایم) تحقیق را، که خود آن را «نظام ...
بیشتر
انتخاب روش درست برای تحقیقی که در پیش داریم مستلزم شناختن اقسام روش های تحقیق و نیز آشنایی با الگوهای تحقیق و شیوه های ارزیابی کیفیت تحقیق است. مقاله حاضر مقاله ای است کوتاه و جامع برای معرفی برخی از مهم ترین الگوهای تحقیق در معماری همراه با معیارهای ارزیابی متناسب با آن ها مولف مقاله نخست « الگو» ی (پارادایم) تحقیق را، که خود آن را «نظام پژوهش» نامیده است، معرفی میکند. آن گاه به بیان چارچوب هایی میپردازد که متفکران برای دسته بندی و تبیین اقسام این الگوها مطرح کرده اند.سپس معیارهای ارزیابی کیفیت تحقیق در الگوهای گوناگون ( خصوصا الگوهای برآمده از نظریه پست پوزیتیویسم و نظریه طبیعت گرایی و نظریه انتقادی یا رهایی گرایی) را معرف و بررسی میکند و مقاله را با ذکر منابعی برای مطالعه بیشتر به پایان می رساند.(مترجم)
طراحی معماری به عنوان یک فعالیت اجتماعی واجد خصوصیاتی است که وقتی مورد توجه قرار گرد در آموزش آن نیز تأثیراتی خواهد داشت.مطالعات موردی و میدانی در دفاتر معماری موید این نکته است که تصمیم گیری های طراحی به نوعی یک "مهارت اجتماعی" است.معماران و دانشجویان معماری باید یاد بگیرند که بتواند در این زمینه اجتماعی فعالیت کنند. این مقاله مشکلات ...
بیشتر
طراحی معماری به عنوان یک فعالیت اجتماعی واجد خصوصیاتی است که وقتی مورد توجه قرار گرد در آموزش آن نیز تأثیراتی خواهد داشت.مطالعات موردی و میدانی در دفاتر معماری موید این نکته است که تصمیم گیری های طراحی به نوعی یک "مهارت اجتماعی" است.معماران و دانشجویان معماری باید یاد بگیرند که بتواند در این زمینه اجتماعی فعالیت کنند. این مقاله مشکلات عمده طراحی عملی حرفه ای شامل: تعادل در طراحی, تعدد بازیگران، بلاتکلیفی حرفه ای، کشف دائمی طرح ، نتیجه شگفت انگیز و پیامددار را مورد بحث قرار می دهد. این خصوصیات با مشکلات طراحی در دانشکده ها مقایسه و تفاوت های عمده بین آموزش و حرفه روشن میگردد. سپس توصیه های اولیه به منظور ارتباط بیشتر حرفه و آموزش در مهارت های اجتماعی طراحی ارائه خواهند شد.
براساس تقسیم بندی سازمان ملل متحد کشورها سه نوع ساختار جمعیتی جوان، بزرگسال و سالخورده دارند. شاخص این نوع ساختار نسبت به جمعیت سالخورده 65 ساله و بالاتر به کل جمعیت در کشورهاست.براساس این تعریف و نتایجآمار سال 1375 ایران جزو کشورهای با ساختار جمعیتی بزرگسال به شمار می آید. همچنین با توجه به اینکه شمار سالمندان فعال در کشورهای پیشرفته ...
بیشتر
براساس تقسیم بندی سازمان ملل متحد کشورها سه نوع ساختار جمعیتی جوان، بزرگسال و سالخورده دارند. شاخص این نوع ساختار نسبت به جمعیت سالخورده 65 ساله و بالاتر به کل جمعیت در کشورهاست.براساس این تعریف و نتایجآمار سال 1375 ایران جزو کشورهای با ساختار جمعیتی بزرگسال به شمار می آید. همچنین با توجه به اینکه شمار سالمندان فعال در کشورهای پیشرفته و نیز ایران که به تنهایی و مستقل در مسکن شخصی زندگی و خود را اداره میکنند، رو به افزایش نهاده است، بنابر این باید امکانات بسیاری چه از نظر جسمانی با کمک گرفتن از علوم پیشرفته روز، و چه از نظر روانی با برقراری روابط اجتماعی و خانوادگی در فضای زیستی فراهم آید که برای همه افراد به ویژه سالمندان مناسب باشد. کارشناسان مسایل علوم رفتاری بر این باورند که ایجاد فضایی آرام و به دور از تنش و احساسات یاس آمیز میتواند دلپذیر و آرامش بخش روح و روان سالمندان باشد. اما سوال مهم این که چگونه می توان شرایط لازم برای ایجاد چنین فضایی را فراهم کرد؟ مقاله حاضر گزیده ای است از پروژه تحقیقاتی"رهنمودهای طراحی معماری خانه های سالمندان" که در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن انجام شده است. در این مقاله ویژگی های روانی احساسی و شخصیتی افراد سالمند بررسی شده است و با در نظر گرفتن مهم ترین محدودیت های فیزیکی و جسمی آنان توصیه ها و رهنمودهای عمومی برای مناسب سازی محیط زندگی آنان شامل مسایل کیفی فضاها و مناسب سازی دسترسی ها ارائه شده است.
زلزله دی ماه 1382 که شهر بم و روستاهای اطراف آن را لرزاند مرگبارترین زمین لرزه تاریخ معاصر ایران در نیم قرن اخیر و جهان در 25 سال گذشته به شمار می آید. این فاجعه که بخش وسیعی از منطقه دشت بم را ویران کرد، از بسیاری جهات موردی استثنایی و در خور بررسی و مطالعه همه جانبه است و برای نخستین بار، حجم بسیار وسیعی از کمک های داخلی و بین المللی را ...
بیشتر
زلزله دی ماه 1382 که شهر بم و روستاهای اطراف آن را لرزاند مرگبارترین زمین لرزه تاریخ معاصر ایران در نیم قرن اخیر و جهان در 25 سال گذشته به شمار می آید. این فاجعه که بخش وسیعی از منطقه دشت بم را ویران کرد، از بسیاری جهات موردی استثنایی و در خور بررسی و مطالعه همه جانبه است و برای نخستین بار، حجم بسیار وسیعی از کمک های داخلی و بین المللی را به منطقه سرازیر کرد.اکنون که بیش از دو ماه از رخداد سانحه می گذرد، برنامه بازسازی شهر در دست تهیه است. نظریه های موجود در باب سانحه، توسعه و بازسازی و ارتباط تنگاتنگ آنان با یکدیگر گویای آن است که سانحه در عین حال که میتواد باعث عقب ماندگی و اخلال در روند اهداف توسه شود، فرصت های مناسبی برای رسیدن به مقاصد توسعه به هنگام بازسازی فراهم می آورد که تا قبل از رخداد سانحه امکان پذیر نبودند. به زبان دیگر سانحه به مثابه تیغ دو لبه ای است که برنامه ریی جامع بازسازی می تواند از آن موقعیتی مناسب در جهت توسعه آورد. با توجه به نوپا بودن نسبی مطالعات سانحه در جهان و تأکید بر این مطلب که بازسازی یک تخصص است و با ساختمان سازی و با شهرسازی تفاوت های بنیادین دارد، این مقاله بنا دارد ضمن مروری بر فرایند عملیات امداد و ساماندهی که در بم تاکنون انجام شده است، به چالش ها و راهکارهایی اشاره کند که در برنامه ریزی یک بازسازی جامع نقش تعیین کننده دارند.
تعریف جهان مخلوق را می توان در خلاصه ترین شکل خود در جمله"یکی بود یکی نبود" به معنای سیر از وحدت به کثرت و سیری دیگر از کثرت به وحدت یافت. در سیر کثرت به وحدت جهان هستی که دامنه ای از کوچکترین ذرات تا کهکشانها و بزرگتر های ناشناخته را در بر میگیرد، ترنمی بس بدیع را در خود مستتر داشته باشد مورد نظر معماران فرهیخته این سرزمین بوده است که ...
بیشتر
تعریف جهان مخلوق را می توان در خلاصه ترین شکل خود در جمله"یکی بود یکی نبود" به معنای سیر از وحدت به کثرت و سیری دیگر از کثرت به وحدت یافت. در سیر کثرت به وحدت جهان هستی که دامنه ای از کوچکترین ذرات تا کهکشانها و بزرگتر های ناشناخته را در بر میگیرد، ترنمی بس بدیع را در خود مستتر داشته باشد مورد نظر معماران فرهیخته این سرزمین بوده است که آثار ارزشمند معماری این مرز و بوم گواه و شاهد آن است. اگر بپذیریم عاملیت انسان چه در آفرینش و چه در بازشناسی فضای معماری و تعامل با فضا سبب می شود فضای معماری از حالت ایستایی جمود و بیجانی خود خارج شود بی شک بودن و حضور او در فضاست که حرکتی را جهت بازشناسی ارزشهایی ایجاد خواهد کرد که از طریق تدوین و انتظام اجزای فضا(سیر کثرت به وحدت) حاصل شده است. و از طرف دیگر وجود تکثر در فضای معماری(بدون تکثر هیچ مخلوقی قابلیت خلق شدن را ندارد) و نقش آن در تعامل با انسان تأثیری عمیق بر خلق فضای ادراک شده توسط انسان خواهد اشت. این مقاله تلاشی است در تبیین نقش جزئیات در ادراک و معنادارکردن فضا در طول زمان و پیمودن راهی از اشاره به مبانی نظری مربوط به ادراک زمان مکان و توالی و ... تا مکاشفه تصویری و ملموس از موضوع تبیین رابطه بین جزء و کل در ادراک فضا در یک توالی زمانی که بعد دیگر فضا(زمان) را مطرح میکند و دریچه ای را فرا روی معمار امروز در جهت غنا بخشیدن و معنادارکردن مخلوق خود به عنوان یک اثر معماری باز مینماید.
امروزه بسط و توسعه جامعه مدنی به خواستی همگانی تبدیل شده است. برخی از جوامع توانسته اندبه تجربیات با ارزشی در این زمینه برسند و برخی دیگر مانند ایران در تکاپوی دستیابی به آن اند. این تفاوت زمانی در ایجاد جامعه مدنی در پیشینه فرهنگی جامعه و سیر تکوینی شهر نشینی آن ریشه دارد.فرضیه و محور اصلی این مقاله بر وجود گرایشات مشارکت گریز در تک ...
بیشتر
امروزه بسط و توسعه جامعه مدنی به خواستی همگانی تبدیل شده است. برخی از جوامع توانسته اندبه تجربیات با ارزشی در این زمینه برسند و برخی دیگر مانند ایران در تکاپوی دستیابی به آن اند. این تفاوت زمانی در ایجاد جامعه مدنی در پیشینه فرهنگی جامعه و سیر تکوینی شهر نشینی آن ریشه دارد.فرضیه و محور اصلی این مقاله بر وجود گرایشات مشارکت گریز در تک تک آحاد جامعه مبتنی است. تفاوت شدید شهر نشینی در دو جامعه اروپایی و ایرانی مفهوم شهر و فضای عمومی را در این دو جامعه متفاوت کرده است این تفاوت ها نه فقط باعث شده است تا ایرانی به راحتی نتواند در حل مسائل شهری مشارکت کند بلکه الگوبرداری از تجارب کشورهای غربی را غیرممکن کرده است. این مقاله برای ریشه یابی محدودیت های مشارکت مردمی ابتدا با نگرش تاریخی به بررسی تطبیقی دو شهر اروپایی و ایرانی پرداخته سپس با توجه به شرایط جامعه سنتی سعی کرده است تا به برخی از ناهنجاری های رفتاری جامعه شهر نشین در زمینه مشارکت مدنی اشاره کند مقاله موجود برگرفته از رساله دکترای نگارنده و تجربه بیست ساله وی در تحقیق و تدریس درس های تاریخ شهر و سیر اندیشه ها در شهر سازی است.