طیف‌بندی و ریشه‌های عملکردی الگوهای هندسی در آرایه‌های تزیینی خانه‌های قاجار دزفول به روش ویکور

احمد صراف­ زاده؛ محمد دیده­ بان؛ بهزاد وثیق

دوره 30، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 27-42

https://doi.org/10.29252/soffeh.30.1.27

چکیده
  نقش هندسه در معماری ایران پیشینه­ای طولانی دارد، یکی از کاربردهای آن استفاده در آرایه­های تزیینی بوده است. همچنین دزفول واقع در شمال خوزستان نمونه­ای از شهرهای با آرایه­های ارزشمند است که عمدۀ آن­ها از نوع آجری هستند. آرایه­ها در قسمت­های مختلف به کار رفته و به منزلۀ پوستۀ جانبی تنوع در معماری ایجاد کرده­اند. این تنوع ...  بیشتر

رسم گره کند طبل قناس با استفاده از روش های ابداعی پارامتریک

بیتا حاجبی؛ احمد امین‌پور؛ محمدرضا اولیا؛ رضا ابوئی

دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 109-124

چکیده
  محاسبات و ترسیم و ایجاد الگوهای نقوش هندسی در گذشته از سوی استادکاران انجام می­شده و از نسلی به نسلی سینه به سینه منتقل و گاهی مفقود و یا  به دست فراموشی سپرده شده است. به­ طوری­که بعضاً طراحی گره‌های جدید و یا مرمت گره‌های آسیب‌دیدۀ تاریخی برای اکثر دست‌اندرکاران کنونی ساخت و مرمت گره چه در کاشی‌کاری و چه نجاری و صنایع دیگر ...  بیشتر

بعد پنهان در معماری اسلامی ایران

جعفر طاهری؛ هادی ندیمی

دوره 24، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 5-24

چکیده
  مقالۀ حاضر بر آن است پرده از  بُعدی پنهان در معماری اسلامی ایران بردارد، که به نظر می­رسد اصحاب معماری در آفرینش آثار خود در سر داشته­اند. تاکنون بررسی نقش علوم ریاضی در معماری ایرانی بیشتر معطوف به کاربرد هندسه بوده است؛ و نقش اعداد اگر نادیده گرفته نشده، غالباً ناچیز انگاشته شده است. رویکردهای دیگر پژوهشی نیز مبتنی بر تجزیه­تحلیل ...  بیشتر

تمثیل ظهور حق در مظاهر عددی و هندسی به روایت سید حیدر آملی و تأثیر احتمالی آن بر هنر آینه کاری ایرانی

حسن بلخاری

دوره 23، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 5-18

چکیده
  تمدن ایرانی – اسلامی که یکی از مهم ترین عوامل بالندگی و به بار نشستن اندیشه اسلامی است، در این میان نگاه به ریاضیات و هندسه از یک سو، وام دار ایران پیش از اسلام است، و از دیگر سو، حاصل نگرش فلسفی یونانیان و مهم تر نظرگاه خاص قرآن و روایات نسبت به این علوم است. قدر که در لغت به معنی اندازه و در روایات معادل هندسه است بنیادی ترین مفهوم ...  بیشتر