تحلیل مقایسه‌ای اندیشه‌های الکساندر، هایدگر، و گادامر دربارۀ معماری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

2 استادیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

3 استاد دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

چکیده

اهداف و پیشینه: کریستوفر الکساندر، نظریه‌پرداز و معمار مؤلف، در چهار جلد کتاب سرشت نظم به نظریه‌پردازی در باب خلق و آفرینش معماری پرداخته‌ است. فصل «صورت خداوند»، فصل نهایی از جلد چهارم آن کتاب با عنوان زمین نورانی را می‌توان جمع‌بندی نظریات وی دانست. از سویی دیگر، فلاسفة پدیدارشناسی چون مارتین هایدگر و هانس ـ گئورگ گادامر نیز نظریاتی در باب اثر هنری ازجمله آثار معماری دارند که به‌نظر می‌رسد از برخی وجوه قابل‌قیاس با اندیشه‌های الکساندر باشد. هدف این پژوهش تحلیل مقایسه‌ای اندیشه‌های الکساندر، هایدگر و گادامر دربارة معماری است.
مواد و روشها: این پژوهش به تحلیل مقایسه‌ای اندیشه‌های الکساندر با اندیشه‌های هایدگر و گادامر در باب معماری اختصاص دارد. این تحلیل با تأکید بر دو مفهوم کلیدی نظریات هایدگر و گادامر، یعنی مفهوم عدم‌قطعیت در فهم متون و مقصود مؤلف و مفهوم دانسته‌های ذهنی و پیش‌داوری‌های مفسر انجام شده است. روش انجام پژوهش کیفی و بنیادی و با تکیه بر روش پدیدارشناسة هرمنوتیکی ‌است.
نتایج و جمعبندی: نتایج پژوهش بر وجود نسبتی بین دیدگاه الکساندر در باب آفرینش معماری و ذهنیت معمار و نظریات وجودشناسانة هایدگر و گادامر در باب هنر و معماری تأکید دارد. نتایج بررسی مفهوم عدم‌‌قطعیت نشان داده ‌است که بین آراء این سه نظریه‌پرداز در باب وجود حقیقتی در پس اثر هنری و ظهور و رخ‌نمود آن از طریق آثار معماری نزدیکی وجود دارد. اگرچه نزد هایدگر و گادامر حقیقت و معنای اثر قطعی و ثابت نیست، و نسبی است و به فهم مفسر از آن بستگی دارد، در مقابل نزد الکساندر اثر حقیقتی ثابت دارد که فهم همواره در نسبت با آن است و در فرایند فهم درست اثر، وجهی از حقیقت برای مخاطب اثر آشکار می‌گردد؛ همچنین معیار خوبی، ارزش، و زیبایی در خلق معماری خوب نزد الکساندر مطلق و قابل‌شناسایی است؛ اما جلوة این معیار در آثار معماری می‌تواند واجد نسبت‌ها، درجات مختلف، و ذومراتب باشد. نتایج بررسی مفهوم دانسته‌های ذهنی در معماری نیز نشان داده است که اندیشه‌های الکساندر در باب دانسته‌های درونی، با ذهنیت معمار و آفرینش معماری در نسبت است و نزد هایدگر و گادامر نیز دانسته‌های درونی، پیش‌داوری‌ها، و ذهنیت در نسبت با مخاطب و ناظر اثر معماری است. همچنین تشابهاتی بین اندیشه‌های این سه نظریه‌پرداز در اعتقاد به تحقق اصل وحدت بین خالق و اثر و مخاطب و اثر دیده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative analysis of the ideas of Alexander, Heidegger and Gadamer about architecture

نویسندگان [English]

  • seyedeh mahsa bagheri 1
  • Mahmood Arzhmand 2
  • seyed behshid hosseini 3
1 PhD, Faculty of Architecture and Urban Planning, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Art, Tehran, Iran
3 Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Art, Tehran, Iran
چکیده [English]

Christopher Alexander introduces an interpretation about the architecture in the chapter “Face of God” of “Nature of Order: The Luminous Ground “.On the other hand, philosophers of phenomenology such as Martin Heidegger and Hans-Georg Gadamer also have theories about the interpreting of art-works, including architecture, which seem to be comparable to Alexander's ideas in some respects. This research intends to do a comparative analysis of Alexander's ideas with Heidegger's and Gadamer's ideas about the architecture. This analysis will be done by emphasizing two key concepts of Heidegger's and Gadamer's theories, that is, the concept of uncertainty in interpretation of texts and in author's intention, and concept of the interpreter's mental preinterpretation and subjective knowledge. The research is qualitative and fundamental, and it was conducted using the phenomenological method with a phenomenological hermeneutic approach. The results of the research emphasize the existence of a relationship between Alexander’s interpretation about architecture and the architect's mentality and Heidegger's and Gadamer's ontological theories on art and architecture. The results of examining the concept of uncertainty have shown that there is a closeness between the opinions of these three theorists regarding the existence of a truth behind the artwork and its appearance through architectural works. The results of the investigation of the concept of uncertainty have shown that the meaning of art-works is not definite and fixed for the mentioned philosopher, and according to Alexander, the art-works has a fixed truth. The results of the study of the concept of the interpreter's mental preinterpretation in architecture have also shown that Alexander's thoughts about internal knowledge are related to the architect's mentality and the creation of architecture, and according to Heidegger and Gadamer, internal knowledge, prejudices, and mentality are related to the audience and observer of the architectural work. Also, similarities between the thoughts of these three theorists were seen in the belief in the realization of the principle of unity between the creator and the art-work, and the audience and the art-work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Architecture
  • Christopher Alexander
  • Martin Heidegger
  • Hans-Georg Gadamer