نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
2 دانشجوی دکتری طراحی شهری، دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
3 دانشیار دانشکدة معمارى و شهرسازى دانشگاه علم و صنعت ایران
4 استادیار پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
چکیده
اهمیت فضاهای معاشرتپذیر تولیدشده از سوی مردم در برابر فضاهای از پیش طراحی و برنامهریزیشده، نظیر پارکها و کافهها، در عرضة فرصتهای جدید معاشرت و پاسخدهی به مجموعة متنوعی از نیازهای مردم آشکار میشود. در این پژوهش کیفی، با استفاده از روشهای مردمنگارانه، فضاهای معاشرتپذیر همگانی شناسایی و با نزدیکی بیشتر دانش جامعهشناسی شهری و طراحی شهری به توصیف کاراکترهای فیزیکی محیط مصنوع و حالات اجتماعی تسهیلکنندة تعاملات اجتماعی در بستر زندگی روزمرة مردم پرداخته شده است. با عنوان نمونة موردی پژوهش، خیابان اصلی محلة گیشا، جایی که زندگی روزمرة ساکنین با آن پیوند دارد، با قابلیت بستری برای گروه وسیعی از حالات و رفتارهای اجتماعی، مطالعه شده است. دادههای پژوهش ابتدا با تکیه بر دستاوردهای مشاهدة مستقیم، نقشههای رفتاری، مشاهدة مشارکتی، و سپس با مصاحبههای عمیق گروهی شامل چهار گروه پنجنفره و ده مصاحبة فردی گردآوری شده است. تحلیلهای توصیفی از دستاوردهای این پژوهش، از شکلگیری فضاهای معاشرتپذیر در لبهها، آستانهها، و تجهیزات شهری در خیابان محله خبر میدهد و با عرضة 5 مضمون اصلی، شامل در مرکز محله بودن، جستجو در محیط، راهبرد خلاقانه، تعلیق هنجاری، و لذت تعامل با دیگران، نحوة تولید این فضاها برای کشف و مناسبسازی از سوی مردم تفسیر میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Production of Sociable Community Spaces in Inner-Tehran Districts
نویسندگان [English]
- Ali Ghaffari 1
- fatemeh dousti 2
- Mostafa Behzadfar 3
- Abbas VarijKazemi 4
1 Faculty of Architecture and Urban planning, Shahid-Beheshti University
2 PhD Candidate, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University
3 Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Science and Technology
4 Assistant Professor, Cultural and Social Studies Research Centre, Ministry of Science, Research and Technology
چکیده [English]
The importance of people-produced sociable spaces as opposed to planned and design spaces such as parks and cafés, is manifest in the opportunities the former offer for socialising and responding to a wide range of people’s needs. Using demographic qualitative methods, the present research identifies sociable spaces, bringing together urban sociology and urban design to describe the built environment’s physical characteristics and facilitating socialising moods in people’s everyday life. Due to its bonds with people’s everyday life, Guisha High Street is chosen as the case to study a wide range of social behaviours and moods. Research data is initially collected through field observations, behavioural mapping, shared observations, and then through deep group interviews in four groups of five people and 10 individual interviews. Descriptive analyses of the findings indicate that sociable spaces are formed on edges, thresholds, and urban amenities. The production of these spaces through people’s discovery and appropriation is interpreted based on five themes: being in the district centre, searching the environment, creative strategies, normative suspension, and pleasures of socialisation.
کلیدواژهها [English]
- sociability
- production of space
- demography
- social interaction
- Guisha district
- Inner-city fabric