آموزش مرمت بناهای تاریخی با رویکرد علوم میان رشته ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکدة هنر و معماری صبا، دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 دانشیار دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه علم وصنعت

3 استادیار دانشکدة معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان

چکیده

حفاظت و مرمت علمی تجربی و در عمل اقدامی پیشگیرانه و درمانی در حیطة موضوعات میراث فرهنگی است. در سطحی حرفه‌ای، می‌توان آن را آمیزه‌ای از دانش تئوری و مهارت‌های عملی دانست. با وجود اینکه اساسِ حفاظت و مرمت، در طول زمان، از مهارت بالای صنعتگران و هنرمندان ناشی شده است، طی قرن بیستم حفاظت و مرمت معماری، در تعامل با بسیاری از علوم انسانی و طبیعی، شیمی، و فیزیک کاربردی، همچنین عناصر تحلیلی، سازمانی، و فلسفی، به صورت یک رشتة تحصیلی توسعه‌یافته درآمد.مطالعات اخیر دربارة حفاظت و مرمت، این رشته با رویکردهای میان‌رشته‌ای مشخص می‌شود. گرچه ساختار رشته‌ای دانشگاهی آن دست‌نخورده باقی مانده است، اما موضوعات و مسائل مشترک بین رشته‌ها و مطالعات حوزة حفاظت معماری و بناهای تاریخی هم‌پوشانی‌ها با رویکرد بین‌رشته‌ای را میان این رشته‌ها افزایش داده است. امروزه تحقیقات چندرشته‌ای و میان‌رشته‌ای در حال توسعه هستند. در مقالة حاضر حدود، اشتراکات، و همکاری‌های بین تخصص حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و سایر حوزه‌ها، نظیر معماری، باستان‌شناسی، مهندسی عمران ، و علوم اجتماعی بیان شده است.گرچه پژوهش‌هایی در حوزة آموزش‌های چندتخصصی در ایران در خصوص رشته‌های کشاورزی، صنعت، و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای صورت گرفته، اما علی‌رغم تعریف و پایه‌ریزی رشتة کارشناسی مرمت بنا با نگاه میان‌رشته‌ای، در اجرا نگاهی تک‌رشته‌ای بر آن حاکم است و جدا کردن صرف این رشته از رشته‌هایی همسنخ، نظیر معماری، مشکلاتی را برای آموزش مفید این رشته ایجاد کرده است. روش گردآوری داده‌ها در این پژوهش از نوع توصیفی‌ـ ‌تحلیلی است. در این مطالعه از استدلال منطقی به همراه مروری بر تاریخ آموزش حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، از ابتدای شکل‌گیری مرمت علمی تا راه‌اندازی مراکز آموزش علمی این رشته، بهره گرفته خواهد شدهدف اصلی در این نوشتار عرضة توصیفی صحیح از چندتخصصی بودن رشتة مرمت بناهای تاریخی است، آنچه که با بین‌رشته‌ای و زیررشته‌ای اشتباه گرفته می‌شود. به این منظور تلاش شده است برنامة درسی کارشناسی مرمت بناهای تاریخی در ایران تحلیل محتوا و موقعیت ارتباطی آن با رشته‌های نسبتاً همجنسش توضیح داده شود. در پایان، این نتیجه حاصل شد که مرمتگر دانش‌آموخته‌ای فراتر از یک معمار یا مهندس سازه یا متخصص شیمی یا جامعه‌شناس است و باید علم مرمت را با چنین نگاهی آموزش داد و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teaching Restoration of Historic Buildings with an Interdisciplinary Approach

نویسندگان [English]

  • Mohsen Keshavarz 1
  • Fatemeh Mahdizadeh 2
  • Abdollah Jabal Ameli 3
1 Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture Saba, Shahid Bahonar University of Kerman
2 Associate Professor, School of Architecture and Environmental Design, Iran University of Science and Technology
3 Assistant Professor, Islamic Azad University, Khorasgan Branch
چکیده [English]

Conservation-restoration is an empirical science devoted to the preventive and remedial treatment of cultural heritage objects. At a professional level, it can be characterised as a blend of theoretical knowledge and practical skills. Although conservation-restoration originates from the historical accumulation of the skills of master craftsmen and artists, it has been developed into an academic field during the 20th century, having associations with a wide range of humanities and natural sciences, applied chemistry and physics, as well as analytical, organisational and philosophical elements.
Recent studies of conservation-restoration are characterised by interdisciplinary approaches. Despite the discipline’s academic structure having remained intact, commonalities between conservation-restoration and other disciplines have resulted in further overlaps. Nowadays, multidisciplinary and interdisciplinary researches are developing at the boundaries of the scientific disciplines. In the present paper, boundaries, commonalities and collaborations between the conservation-restoration of monuments and other disciplines such as architecture, civil engineering, archaeology and social science, have been explained.
Multi-specialism has its history in disciplines such as agriculture, industry and vocational training in Iran. However, when it comes to restoration, and despite the original multidisciplinary intentions in the design of BA courses in this field, the view towards curriculum is still predominantly single-disciplinary. The discipline’s isolation from other disciplines of similar nature such as architecture has generated obstacles for a useful teaching.
The present study makes use of logical reasoning together with a review of the history of the pedagogy in the discipline from the beginning to the initiation of academic institutions. The main aim of this paper is to offer a correct description of the discipline, which is different from what is considered interdisciplinary or sub-disciplinary. To do so, attempts are made to analyse the curriculum content and its relation with other disciplines with close ties with restoration. The conclusion is that a restoration graduate is of a nature beyond one from architecture, structure, chemistry or sociology, and that this difference must be taken into account for planning the curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conservation and restoration
  • Architecture
  • Education
  • Curriculum
  • Multi-professionally, Interdisciplinary
آراسته، حمیدرضا. «میان‌رشته‌ای‌ها در آموزش عالی»، در فصنامة مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، ش 2 (یهار 1388), ص 25-40.
برزگر، ابراهیم. «تاریخچه، چیستی و فلسفه پیدایی علوم میان‌رشته‌ای»، در فصنامة مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی, ش 1 (زمستان 1387)، ص 37-56.
تقی‌پور ظهیر، علی. «دیسیپلین‌ها و محتوای برنامة درسی»، در فصلنامة تعلیم و تربیت، ش 13 و 14 (بهار و تابستان 1367)، ص 62-70.
خورسندی طاسکوه، علی. «میان‌رشتگی و مسائل آن در آموزش عالی»، در فصنامة مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، ش 2 (بهار 1388)، ص 85-102.
رهادوست، بهار. «رویکرد بین‌رشته‌ای و مطالعات ادبی»، در مجلة زیباشناخت, ش 9 (1382), ص 195-202.
طلوع آشتیانی، شاهین و مجید ضیائی. «آسیب‌شناسی و ارائه الگوی آموزش درس طرح مرمت و احیای بناهای تاریخی‌ـ فرهنگی در دورة کارشناسی»، در فصلنامة آموزش مهندسی ایران، ش 44 (زمستان 1388)، ص 131-151.
عطاری، مهشید. «جایگاه علم و فناوری‌های نوین (به‌ویژه فناوری نانو) در نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی با رویکرد نظام‌های بین‌رشته‌ای»، در نشریة مرمت و پژوهش, ش 4 (بهار و تابستان 1387)، ص 7-22.
پورعزت، علی‌اصغر و آرین قلی‌پور. «توسعة رویکرد مسئله‌محوری در مطالعات میان‌رشته‌ای»، در فصلنامة مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، ش 3 (تابستان 1388)، ص 127-140.
کریمی خوزانی، علی. «مروری بر مفهوم، روش اجرایی و الزامات سازمانی رویکرد مسئله‌محوری»، در فصلنامة توسعة سازمانی پلیس، ش 39 (بهمن و اسفند 1390)، ص 107-128.
کشاورز، محسن. «پیشینة آموزش مرمت در ایران»، در گلستان هنر, ش 12 (ویژه‌نامة تابستان 1387)، ص 133-138.
ــــــــ . ارائة الگوی برنامه درسی رشته کارشناسی مرمت بناهای تاریخی، جهت ارتقای توانمندی‌های دانشجویان، مطابق با نیازهای حوزه عمل در مرمت بناهای تاریخی ایران، رسالة دکتری رشتة مرمت و احیای بناهای تاریخی، استادان راهنما: عبدالله جبل‌عاملی و فاطمه مهدی‌زاده، دانشگاه هنر اصفهان، 26 تیر 1396.
مستقیمی، مهدیه السادات. «بررسی تطبیقی نظریة ابن سینا در باب طبقه‌بندی علوم»، در فصلنامة پژوهش‌های فلسفی‌ـ کلامی، ش 37 (پاییز 1387)، ص 175-198.
سلیمی، جمال و حسن ملکی و محمود مهرمحمدی. «ارائة الگوی مطلوب طراحی برنامة درسی بین‌رشته‌ای کارشناسی علوم اجتماعی»، در پژوهش‌های برنامة درسی, ش 2 (پاییز و زمستان 1390), ص 105-130.
ملکی، حسن و جمال سلیمی. «از نظام دیسیپلینی تا رویکرد بین‌رشته‌ای در برنامة درسی آموزش عالی»، در فصلنامة مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, ش 1 (بهار و تابستان 1389), ص 65-95.
مهرمحمدی، محمود. «ملاحظات اساسی در باب سیاست‌گذاری توسعة علوم میان‌رشته‌ای در آموزش عالی»، در فصلنامة مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی, ش 3 (تابستان 1388), ص 1-18.
نصر، احمدرضا و هدایت‌الله اعتمادی‌زاده. «نگاهی کلی به برنامة درسی میان‌رشته‌ای»، در فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی, ش 3 (تابستان 1388), ص 19-65.
یوکیلتو، یوکا. تاریخ حفاظت معماری، ترجمه محمدحسن طالبیان و خشایار بهاری. تهران: نشر روزنه، 1387.
Augsburg, Tanya. Becoming Interdisciplinary: An Introduction to Interdisciplinary Studies, 2nd Edition, Kendall/ Hunt publishing, Dubuque, IA, 2006.
Feilden, Bernard M. Conservation of Historic Buildings, Elsevier, 2003.
Hutchings, Jeremy. “Developing an Accountable System of Conservation-Restoration Education at Oslo University through the Use of Learning Outcomes”, in Journal of Conservation-Restoration Education, 2 (2009), pp. 4-15.
ICOMOS. GUIDELINES FOR EDUCATION AND TRAINING IN THE CONSERVATION OF MONUMENTS, Colombo, Sri Lanka: ENSEMBLES AND SITES, 1993.
Jokilehto, J. “An International Perspective to Conservation Education”, in Built Environment, 33(3) (2007), pp. 275-286.
Kealy, Loughlin. “Teaching/ Thinking/ Learning/ Doing Conservation and Creativity in Architectural Education”, in Workshop on Conservation: Teaching Conservation/ Restoration of the Architectural Heritage: Goals,Contents and Methods, Genoa, 18-20 October 2007. pp. 41-48.
Napoleone, Lucina. “Teaching History and Theory of Conservation/ Restoration”, in Paper presented at the Teaching Conservation/ Restoration of the Architectural Heritage Goals, Contents and Methods, 2008.
Orbasli, Aylin. “Training Conservation Professional in the Middle East”, in Built Environment, 33(3) (2007), pp. 307-322.
Palmer, C.L. Work at The Boundaries of Science, Information and Interdisciplinary Research Process, Kluwer Academic Publication, 2001.
Wouters, Jan. “Protecting Cultural Heritage: Reflections on the Position of Science in Multidisciplinary Approaches”, in Chemistry International, 30(1) (2008).
http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/newsletters/20_3/gcinews8.html Augsburg, Tanya. Becoming Interdisciplinary: An Introduction to Interdisciplinary Studies, 2nd Edition, Kendall/ Hunt publishing, Dubuque, IA, 2006.
Feilden, Bernard M. Conservation of Historic Buildings, Elsevier, 2003.
Hutchings, Jeremy. “Developing an Accountable System of Conservation-Restoration Education at Oslo University through the Use of Learning Outcomes”, in Journal of Conservation-Restoration Education, 2 (2009), pp. 4-15.
ICOMOS. GUIDELINES FOR EDUCATION AND TRAINING IN THE CONSERVATION OF MONUMENTS, Colombo, Sri Lanka: ENSEMBLES AND SITES, 1993.
Jokilehto, J. “An International Perspective to Conservation Education”, in Built Environment, 33(3) (2007), pp. 275-286.
Kealy, Loughlin. “Teaching/ Thinking/ Learning/ Doing Conservation and Creativity in Architectural Education”, in Workshop on Conservation: Teaching Conservation/ Restoration of the Architectural Heritage: Goals,Contents and Methods, Genoa, 18-20 October 2007. pp. 41-48.
Napoleone, Lucina. “Teaching History and Theory of Conservation/ Restoration”, in Paper presented at the Teaching Conservation/ Restoration of the Architectural Heritage Goals, Contents and Methods, 2008.
Orbasli, Aylin. “Training Conservation Professional in the Middle East”, in Built Environment, 33(3) (2007), pp. 307-322.
Palmer, C.L. Work at The Boundaries of Science, Information and Interdisciplinary Research Process, Kluwer Academic Publication, 2001.
Wouters, Jan. “Protecting Cultural Heritage: Reflections on the Position of Science in Multidisciplinary Approaches”, in Chemistry International, 30(1) (2008).
http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/newsletters/20_3/gcinews8.html