نقش تمثیل در روند طراحی معماری

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان

2 کارشناس ارشد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان

3 کارشناس ارشد دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان

چکیده

هدف مقالۀ حاضر، بسط و تشریح مفهوم «تمثیل » (قیاس)  در معماری و جایگاه آن در روند طراحی است. برای رسیدن به این هدف، در ابتدا به اختصار مفهوم طراحی توضیح داده شده و سپس به شرح تفاوت میان خط مشی فکری نس لهای طراحان معماری و دلایل قبول یا رد نگرش فکری آنها پرداخته می شود. تغییرات نگرش های طراحی در گذر زمان نشان م یدهد، خط مشی فکری طراحان نسل سوم عامل ایجاد وحدت و یکپارچگی در میان اجزای معماری در روند طراحی را تشخیص داده است، به این عامل «طرح مایه » (کانسپت) گفته میشود. در ادامه، با شرح مفهوم طرح مایه، به لزوم شناسایی مفهوم «تمثیل » در معماری پی برده می شود. در پایان، با شرح معنای تمثیل و انواع آن، جایگاه جدیدی برای تمثیل در روند طراحی معرفی و نقش سازندۀ آن را در ایجاد طرح مایه و روند طراحی بیان میشود. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Role of Analogy in Architectural Design Process

نویسندگان [English]

  • Mohammad Masoud 1
  • Shahead Valid Maghreby 2
  • Samira Sadat Hosseini Yazdi 3
1 Assistant Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Art University of Isfahan
2 Faculty of Architecture and Urban Planning, Art University of Isfahan
3 Faculty of Architecture and Urban Planning, Art University of Isfahan
چکیده [English]

This paper attempts to define the role of analogy in the design process. To this end, some definitions of design are reviewed and three key approaches to design are explained: Analysis-Synthesis; Participatory Design; and Concept-Trial. The third approach best employs analogy in the design process due to the emphasis it puts on the role of concept in the process design. Thus the role of analogy in the design process is not only that of formulating the concept, but could also include concept generation. Creativity is thus defined as the ability of the designer to associate between diverse types of analogies to design decisions.

  1. آبل، کریس. « قیاس زبانی در نقد و نظریۀ معماری»، ترجمۀ محمدرضا شیرازی، در معماری و فرهنگ، ش 22 )تابستان 1384 (، ص 50 - 59 .
  2. آنتونیادس، آنتونی سی. بوطیقای معماری: آفرینش در معماری، ترجمۀ احمد رضا آی. ج 1، تهران: سروش، ۱۳۸۳ .
  3. شمشادی، آزیتا». یادگیری زبان دوم و نظریۀ طرح واره های ذهنی« ، در ماهنامۀ علمی پژوهشی دانشور، دانشگاه شاهد، ش 63 )دی 1380 (، ص105-116 .
  4. فلامکی، محمدمنصور. ریشه ها و گرایش های نظری معماری، تهران: فضا،1381.
  5. فیضی، محسن و مهدی خاک زند». تفکر طراحی در فرایند طراحی معماری« ، در باغ نظر، ش ۴ )پاییز و زمستان 1384 (، ص 13-23.
  6. کرمانیان، علی. « معماری، کانسپت، و دیگر قضایا»، در شارستان، ش 13-1۴ )پاییز و زمستان 1385 (، ص 11- 109 .
  7. لازیو، پل. تفکر ترسیمی برای طراحان و معماران، ترجمۀ سعید آقایی و محمود مدنی، تهران: هنر و معماری، 1377 .
  8. لاوسون، برایان. طراحان چگونه می اندیشند: ابهام زدایی از فرایند طراحی، ترجمۀ حمید ندیمی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، 1384 .
  9. لنگ، جان. آفرینش نظریۀ معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمۀ علی رضا عینی فر، دانشگاه تهران، ۱۳۸۳ .
  10. محمد زاده، محمد. « تئوری گشتالت »، در معمار، ش ۲۴ )اردیبهشت 1383 (، ص 21-24.
  11. مگی، برایان. سرگذشت فلسفه: داستان جذاب سال 2005 فلسفه مغرب زمین