مدیریت و حفاظت میراث جهانى در آموزش دانشگاهى

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشکدة معمارى و شهرسازى، دانشگاه شهید بهشتى

چکیده

افزایش تعداد آثارى که در فهرست میراث جهانى یونسکو به ثبت رسیده اند و استقبال کشورها از افزایش آثار طبیعى و فرهنگى خود به این فهرست، موجب نیاز روزافزون به آموزش و تربیت نیروى متخصّص مدیریت و حفاظت این آثار شده است. در این مقاله،ابتدا دوره هایى که در این زمینه در دانشگاه هاى دیگر جهان عرضه مى شوند، بررسى مى گردد. سپس به ویژگى هاى کلیدى و همچنین به مشکلات راه اندازى و برگزارى دوره هایى با این موضوع اشاره و سپس پیشنهادهایى براى تأسیس این دوره در دانشگاه هاى ایرانىداده خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

World Heritage Conservation and Management A Survey in Higher Education

نویسنده [English]

  • Farzin Fardanesh
Assistant Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University
چکیده [English]

The constant increase in the number of inscribed properties on the UNESCO World Heritage List is indicative of the desire shown by countries for the inscription of their natural and cultural properties on this List. This is accompanied by an increasing demand for education and training of specialists in heritage management and conservation. This paper surveys courses dealing with this topic in diverse universities around the world. Key features and the curricula of these courses, as well as challenges in establishing such a course in Iran is then reviewed. In conclusion, recommendations are made for establishing a heritage management and conservation course in Iranian Universities.

  1. منابع و مآخذ
  2. غنمى، امید و یونس صمدى رندى و سوسن چراغچى. مجموعه قوانین،
  3. مقررات، آیین نامه ها ومعاهدات سازمان میراث فرهنگى، صنایع دستى و
  4. گردشگرى، تهران: سازمان میراث فرهنگى، صنایع دستى، و گردشگرى،
  5. .1386
  6. کمیتة بین الدول حفاظت از میراث فرهنگى و طبیعى جهان. راهنماى
  7. اجرایى کنوانسیون میراث جهانى، ژانویه 2008 ، ترجمه: فرزین فردانش،
  8. . تهران: دفتر منطقه اى یونسکو در تهران، 2008
  9. Al Husban, A H, et al. «Cultural Heritage Education at
  10. Primary and Secondary Schools in Jordan: Analysis and
  11. Recommendations», in Albert, Marie-Theres et al, Training
  12. Strategies for World Heritage Management, Bonn: German
  13. Commission for UNESCO, 2007, pp. 94- 96.
  14. Logan, William.”Heritage Education at Universities”, in
  15. Albert, Marie-Theres, et al, Training Strategies for World
  16. Heritage Management, Bonn: German Commission for
  17. UNESCO, 2007, pp. 64- 68.Mazel, Aron D., “New Heritage Masters Programme at the
  18. International Centre for Cultural and Heritage Studies
  19. (ICCHS) at New Castle University, Great Britain”, in Albert,
  20. Marie-Theres, et al, Training Strategies for World Heritage
  21. Management, Bonn: German Commission for UNESCO,
  22. , pp. 80- 84
  23. Muñoz Orbañanos, Adolfo, and Diego Guitierrez Perez.
  24. “Efficient International Networking Using Widely Spread
  25. Internet Technologies: a Real Experience”, in Albert,
  26. Marie-Theres, et al, Training Strategies for World Heritage
  27. Management, Bonn: German Commission for UNESCO,
  28. , pp.171- 173
  29. Richon, Marielle, “Borrowing Someone Else’s Toolbox Could
  30. be the Solution”, in Albert, Marie-Theres, et al, Training
  31. Strategies for World Heritage Management, Bonn: German
  32. Commission for UNESCO, 2007, pp.186- 189
  33. Sikora, Justin. “Offsite Education of World Heritage Sites
  34. for Teachers and Students: a Study of Cahokia Mounds
  35. State Historic Site”, in Albert, Marie-Theres, et al, Training
  36. Strategies for World Heritage Management, Bonn: German
  37. Commission for UNESCO, 2007, pp.104- 108
  38. Tao Luo. “Cultural Heritage Awareness in China’s School
  39. Education”, in Albert, Marie-Theres, et al, Training
  40. Strategies for World Heritage Management, Bonn: German
  41. Commission for UNESCO, 2007, pp. 86- 88
  42. “Young Professionals Receive Fellowships”, in World
  43. Heritage Review, , no. 48, January 2008, p. 48.
  44. http://whc.unesco.org/en