بررسى ارتباط بین کاربر ى حمل ونقل و میزان مصرف انرژى

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکدة هنر و معمارى دانشگاه آزاد اسلامى، واحد تهرانِ مرکزى

2 دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری و سیاست های عمومی، دانشکدة امور عمومی و شهری، دانشگاه تگزاس در آرلینگتون

3 دانشجوى دکترى شهرسازى، دانشگاه هنر، تهران

چکیده

گسترش سریع شهرها در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم و به تبع آن، استفادة بى رویة انرژى، شهرها را با مسئله اى به نام« بحران انرژى  مواجه کرده است. در این میان حمل ونقل یکى از پرمصرف ترین بخش هاى مصرف انرژى، به خصوص انرژى هاى تجدیدناپذیر است. تکیه برتکنولوژی هاى جدید و استفاده از انرژى هاى نو، اگرچه مى تواند مؤثر باشد، به تنهایى نمى تواند مثمر ثمر واقع شود و مجموعى از تغییرات به منظور ایجاد تغییر الگوى شهرها براى کاهش استفاده از ماشین ضرورى مى نماید. یکى از گام هاى اساسى براى کم کردن و یا بهینه کردن مصرف انرژى، تغییر در رفتار سفر است، این تغییر مى تواند تأثیر بسزایى در تغییر مصرف انرژى در کل داشته باشد. در این بین یکى از مهم ترین عوامل تعیین کنندة رفتار سفر کاربرى زمین است. از این رو این پژوهش با هدف بررسى ارتباط بین کاربرى و رفتار سفر و درنتیجه کاربرى و میزان مصرف انرژى انجام گرفته است. براى دستیابى به هدف مذکور و پس از مطالعات ادبیات جهانى، پنج مؤلفه از کاربرى عوامل تأثیرگذار بر کیلومتر سفر و نوع حمل ونقل و درنتیجه بر مصرف انرژى در شهر معین و استخراج شدند و براى بررسى صحت ارتباط هاى استخراج شده در نمونة موردى (شهر تهران)، از روش ها و تحلیل هاى آمارى رگرسیون تک متغیره و چندمتغیره با بهره گیرى از امکانات نرم افزارى SPSSاستفاده شده است. یافته هاى تحقیق حاکى از تأثیرگذارى کاربرى زمین (اختلاط کاربرى، تعادل کاربرى، دسترسى به حمل ونقل، طراحى خیابان ها) برکیلومتر سفر و نوع حمل ونقل عمومى و درنتیجه بر مصرف انرژى در بخش حمل ونقل است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Land Use on Urban Transport Patterns in Tehran

نویسندگان [English]

  • Pooyan Shahabian 1
  • Bahar Zarin 2
  • Sharareh Azimi 3
1 Assistant Professor, Islamic Azad University, Central Tehran Branch
2 PhD candidate, School of Urban and Public Affairs, The University of Texas at Arlington
3 PhD Candidate, School of Architecture and Urban Planning, Tehran University of Art
چکیده [English]

Rapid urbanization in recent years has led to increased energy consumption in diverse urban sectors. Urban transportation is one of key energy-intensive sectors of the city. This paper attempts to assess the impact of urban land use on urban transport patterns and thus the energy-efficiency of the transportation sector in Tehran. The metropolitan area of Tehran is an ideal environment for this research as there is significant diversity in transport patterns across its districts. A literature survey yields five factors, the correlation of which to transport patterns was calculated for different urban conditions. The results indicate that choice of transportation mode and distance—and consequently, the energy-efficiency of urban transportation sector—correlates with the degree of mixed and balanced land use, accessibility to and by public transport, and intersection design.

  1. منابع و مآخذ
  2. ابراهیمی، محسن و مراد آل احمد. «بررسی ارتباط بین شهرنشینی و مصرف بنزین در ایران با استفاده از روش دادههای ترکیب»، در نخستین همایش توسعة شهری پایدار، تهران، آبان 1389.
  3. زرین، بهار. بررسی ارتباط حملونقل شهری و الگوی کاربری زمین در راستای نیل به توسعة پایدار شهری، پایاننامة کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، 1390.
  4. سازمان بهینهسازی مصرف سوخت (آبان 1385)
  5. http://www.ifco.ir/transportation/training/book/TransportationSystems.pdf
  6. طرح جامع حملونقل 1385.
  7. طرحهای تفصیلی مناطق.
  8. مهندسین مشاور توسعة بوم سازگان پایدار. «طرح جامع حملونقل کشور»، وزارت مسکن و شهرسازی، 1385.
  9. Cervero, R. & K. Kockelman. "Travel demand and the 3Ds: Density, Diversity, and Design", in Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2(3) (1997), pp. 199-219.
  10. Cervero, R. & M. Duncan. “Which Reduces Vehicle Travel More: Jobs-Housing Balance or Retail-Housing Mixing?”, in Journal of the American Planning Association, 72(4) (2006), pp. 475– 490.
  11. Crane, R. “Cars and Drivers in the New Suburbs: Linking Access to Travel in Neo Traditional Planning”, in Journal of the American Planning Association, 62:1 (1996), pp. 51–65.
  12. Dieleman, F.M. & M.J. Dijst & T. Spit. “Planning the Compact City: The Randstad Holland Experience”, in European Planning Studies, 7(5) (1999), pp. 605–621.
  13. Ewing, R. Best Development Practices - Doing the Right Thing and Making Money at the Same Time, Chicago, IL: Planners Press, American Planning Association, 1996.
  14. ________ . Transportation and Land Use Innovations, Chicago: APA Press, 1998.
  15. Ewing, R. & C. Nelson & K. Bartholomew & P. Emmi & B. Appleyard. “Response to Special Report 298 Driving and the Built Environment: The Effects of Compact Development on Motorized Travel, Energy Use, and CO2 Emissions”, in Journal of Urbanism: International Research on Place Making and Urban Sustainability, 4:1 (2011), pp. 1-5.
  16. Frank, L. & G. Pivo. “Impacts of Mixed Use and Density on Utilization of Three Modes of Travel: Single-occupant Vehicle, Transit, and Walking”, in Transportation Research Record, 1466, 1995, pp. 44–52.
  17. Gomez-Ibanez, J.A. “A Global View of Automobile Dependence”, in Journal of the American Planning Association, 57(3) (1991), pp. 376–379.
  18. Gordon, P. & H.W. Richardson. “Gasoline Consumption and Cities- A Reply”, in Journal of the American Planning Association, 55(3) (1989), pp. 342–345.
  19. IEA (2005): reworked to include biofuels in 1973.
  20. Joonwon, Joo. A Dynamic Model of Land Use Transportation to Achieve Sustainable Outcomes for Urban Travel Behavior, Ph.D. Dissertation, Arizona State University, 2008.
  21. Kulash, W. & J. Anglin. Traditional Neighborhood Development: Will the Traffic Work?, Washington, DC: Real Estate Research Consultants, 1990.
  22. Krizek, K.J. “Operationalizing Neighborhood Accessibility for Land Use-Travel Behavior Research and Regional Modeling”, in Journal of Planning Education and Research,Vol. 22, No. 3 (2003), pp. 270- 287.
  23. Levy, J. M. Contemporary Urban Planning, NY: Longman Press, 2010.
  24. MacNeill, jim@cax & E. John and Lan Jackson. “Sustainable development- The Urban Challenge”, in Ekistics, Vol. 348-349 (1991), pp. 195-198.
  25. Miller, E. J. & D.S. Krieger & J.D. Hunt. Integrated Urban Models for Simulation of Transit and Land Use Policies: Guidelines for Implementation and Use, Washington, DC: Transportation Research Board National Research Council, 1999.
  26. Newman, P. & J. Kenworthy. Cities and Automobile Dependence: An International Sourcebook, Aldershot: Gower Technical, 1989.
  27. Richwood, Peter & Garry Glazerook & Glen Searle. “Urban Structure and Energy”, in Urban Policy and Research, Vol. 26, No. 1 (2008), pp. 57–81.
  28. Rodriguez, R.A. & J. Joo. “The Relationship between Non-motorized Mode Choice and the Local Physical Environment”, in Transportation Research Part D: Transport and Environment, 9(2) (2004), pp. 151-173.
  29. Rodriguez, D.A. & F. Targa, & S.A. Aytur. “Transport Implications of Urban Containment Policies: A Study of the Largest twenty-five US Metropolitan Areas”, in Urban Studies, 43(10) (2006), pp. 1879–1897.
  30. Rogers, R. Cities for a Small Planet, London: Westview Press, 1997.
  31. Roosa. Stephen A. Energy and Sustainable Development in North American Sunbelt Cities, PhD Thesis, University of Louisville, 2004.
  32. Shaw, S.L. & X. Xin. “Integrated Land Use and Transportation Interaction: A Temporal GIS Exploratory Data Analysis Approach”, in Journal of Transport Geography, 11 (2003), pp. 103-115.