نگاهى به گزینش متمرکز کارشناسى ارشد معمارىتجربة گزینش نیم همتمرکز سال 1383 در دانشگاه شهید بهشتى

نوع مقاله : مقاله کوتاه

نویسنده

مربى دانشکدة معمارى و شهرسازى دانشگاه شهید بهشتى

چکیده

گزینش دانشجو در تحصیلات عالى و به تبع آن تحصیلات تکمیلى موضوع مهم و بحث برانگیزى است. امرى که هم به دلیل ماهیت موضوع و هم با نظر به شرایط کشور گریزناپذیر و توجیه پذیر است. مهمى که همه رشته هاى تحصیلى از جمله معمارى را در بر مى گیرد. در حال حاضر گزینش دانشجوى کارشناسى ارشد معمارى همانند رشت ههاى دیگر به صورت متمرکز است و سازمان سنجش آموزش کشور اجراى آن را بر عهده دارد. در این گزینش داوطلبان در دو آزمون مختلف و در دو مرحله شرکت مى کنند در سال های 1383 و1384 وزارت علوم در قالب طرحى با عنوان" آزمون تحصیلات تکمیلی"اجازة دخالت سى درصدى را به دانشگا ههاى متقاضى طرح صادر کرد. گروه معمارى دانشگاه شهید بهشتى در سال1383 از این طرح استفاده کرد و با دو سنجش دیگر علاوه بر سنجش متمرکز،در گزینش دانشجویان آن سال مداخله کرد، پنج سال بعد بااتمام تحصیلات پذیرفت هشدگان، در پژوهشى هر یک از سنجشهاىگزینش آن دوره اعتبارسنجى شد. مقالة حاضر در ابتدا نگاهى اجمالى است به شیوة متمرکز کنونى گزینش دانشجو در کارشناسى ارشد معمارى، و درادامه با تشریح مختصر چگونگى سنجش دانشگاه شهید بهشتى از معرفى شدگان مرحلة اول در طرح"آ ت ت"سال 1383 به بیان نتایج پژوهش مذکور پرداخته م ىشود و اجمالاً سنج شهاى مختلف گزینش این رشته بررسى مى شود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Centralized Student Selection for Masters of Architecture

نویسنده [English]

  • Zahra Taaghi
Lecturer, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Selection of students for graduate studies is currently undertaken by a single organization in a centralized manner for all the country. In 2004 and 2005, the Ministry of Science, Research and Technology allowed universities to give additional test with an impact of 30% in the overall results. Taking advantage of this opportunity, the Department of Architecture, Shahid Beheshti University, gave two additional tests. To assess the validity of these added tests versus centralized entry competitions, this research compares the results of those tests with students’ performance during their graduate study over a period of five years.
It is demonstrated that centralized entry competition test have a negative correlation with students average—an indication of the inadequacy of these tests. Although additional tests given by the university also lack sufficient accuracy, it is recommended that calibrated university tests should be included in the student selection process.

  1. طاقى، زهرا. « ارزیابى و سنجش روش هاى گزینش دانشجوى کارشناسى ارشد معمارى با استفاده از داده هاى گزینش نیمه متمرکز سال 1383» طرح پژوهشى، مرکز اسناد و تحقیقات دانشکدة معمارى و شهرسازى دانشگاه شهید بهشتى، 1389.
  2. اطلاعات دریافتى از دفتر آزمون سازى و روان سنجى سازمان سنجش آموزش کشور.
  3. اطلاعات دریافتى از معاونت آموزشى دانشکدة معمارى و شهرسازى دانشگاه شهید بهشتى.
  4. اطلاعات دریافتى از معاونت فنى آمارى سازمان سنجش آموزش کشور.
  5. دفترچه راهنماى آزمون ورودى تحصیلات تکمیلى (دوره هاى کارشناسى ارشد ناپیوستة داخل)، 1383.