شناسایی الگوهای ذهنی معماران در مدل مفهومی رضایتمندی در مجتمع‌های مسکونی شهر ایلام با کاربست روش‌شناسی کیو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ریاضی، واحد ایلام، دانشگاه آزاداسلامی، ایلام، ایران

2 استادیار گروه معماری، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.

3 گروه آموزشی مهندسی معماری، دانشگاه آزاداسلامی، واحدایلام.

چکیده

پیشینه و اهداف:‌‌ رضایتمندی ساکنان به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی برای معماران و طراحان، موضوعی است که در دهه‌های اخیر به‌طور گسترده‌ای مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که می‌تواند بینش‌های مهمی درباره کیفیت محیط مسکونی ارائه دهد. با این وجود، هنوز بسیاری از ناهماهنگی‌ها و سوالات بی‌پاسخ در این زمینه وجود دارد. این مقاله سعی دارد با روش و نگاهی متفاوت از طریق شناسایی عوامل ذهنی اثرگذار در مدل مفهومی رضایتمندی به همه جنبه‌های مؤثر از دیدگاه طراحان و سازندگان ساختمان‌های مسکونی شهر ایلام بپردازد و برای این منظور از روش‌شناسی کیو استفاده می‌شود.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع اکتشافی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی است که در مرحله بررسی فضای گفتمان، نقش کیفی و در مرحله تحلیل عاملی کیو، نقش کمی دارد. شیوه انجام این پژوهش از نوع آمیخته می‌باشد. در مرحله جمع‌آوری نظرات از روش کیفی و در مرحله شناسایی الگوهای ذهنی از روش کمی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل معماران و طراحان مجتمع‌های مسکونی و در حدود 83 نفر بوده است. در این پژوهش، نمونه منتخب )مشارکت‌کنندگان( شامل 16 نفر از متخصصین و طراحان معماری منتخب شهر ایلام است که کارت‌های مربوط به گزاره‌های کیو در بین آن‌ها توزیع و با آن‌ها مصاحبه مبتنی بر روش‌شناسی کیو انجام شد.
یافته‌ها و نتیجه‌گیری:از میان94 گزاره پیشنهادی جامعه آماری پژوهش، 43 گزاره نهایی باتوجه به نظرات متخصصین و ادبیات تحقیق، شناسایی و سپس در جدول مرتب‌سازی کارت‌های کیو با نظر مشارکت‌کنندگان اولویت‌بندی شدند. در آخر، باتوجه به یافته‌ها و نتایج تحلیل عاملی کیو، پنج الگوی ذهنی متفاوت شناسایی شدند که به ترتیب اهمیت عبارتند از: بهینه‌سازی مصرف انرژی، دید و چشم‌انداز متناسب با فضا، بهره‌گیری از نور و فضای باز، سیستم گرمایش - سرمایش و آسایش حرارتی. کاربست روش‌شناسی کیو در این مطالعه، به شناسایی الگوهای موجود در نگرش‌های حرفه‌ای نسبت به طراحی مسکن کمک می‌کند. درک این الگوها می‌تواند راهگشای سیاست‌ها و دستورالعمل‌های طراحی متناسب با بسترهای اقلیمی و فرهنگی مناطق مختلف کشور باشد. درنهایت، الگوهای ذهنی مختلف طراحان و معماران می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت طراحی و درنتیجه بر رضایتمندی در مجتمع‌های مسکونی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying Architects' Mental Models in the Conceptual Model of Satisfaction in Ilam City Residential Complexes Using Q Methodology

نویسندگان [English]

  • mohammad tohidi 1
  • karen fatahi 2
  • nasrin siavash 3
1 Assistant professor, Department of Mathematics, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran
2 Assistant Professor, Department of Architecture, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran.
3 Department of Architectural Engineering, Islamic Azad University, Ilam Branch.
چکیده [English]

Background and objectives: Residential satisfaction has become a key focus for architects and designers in recent decades, as it offers valuable insights into the quality of residential environments. However, there remain many inconsistencies and unanswered questions in this field. This article addresses all influential aspects from the perspective of designers and builders of residential buildings in the city of Ilam by identifying subjective factors affecting the conceptual model of satisfaction through a different approach and methodology, specifically using Q methodology.
Methods: This study is exploratory in nature, practical in its aims, and employs a mixed-methods approach. Qualitative methods are utilized during the discourse analysis phase, while quantitative methods are employed during the Q-factor analysis phase. The research employs a mixed methodology, gathering opinions through qualitative means and identifying mental patterns using quantitative methods. The statistical population includes architects and designers of residential complexes, totaling around 83 individuals. For this study, a selected sample of 16 senior architectural professionals from Ilam was chosen, to whom Q statements were distributed, and interviews based on Q methodology were conducted.
Results and conclusions: Out of 94 proposed statements from the study's statistical population, 43 final statements were identified based on the experts' opinions and relevant literature, and they were then prioritized in a Q card sorting table according to the participants' feedback. Eventually, based on the findings and results of the Q-factor analysis, five different mental patterns were identified, listed in order of importance: optimizing energy consumption, suitable views and landscapes, utilizing natural light and open space, heating and cooling systems, and thermal comfort. The Q methodology helps identify patterns in professional attitudes toward housing design. Understanding these patterns can guide policies and design guidelines suited to various climates and cultures. Ultimately, designers’ mental patterns directly affect design quality and satisfaction in residential complexes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Satisfaction
  • mindset
  • energy consumption optimization
  • Designers and architects
  • Q methodology

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 10 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 30 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 23 شهریور 1404