تقویت وجوه اجتماعی در برنامۀ آموزشی معماری؛ بررسی دورۀ آموزشی کارشناسی معماری در ایران از منظر برنامۀ علم/ فناوری/ جامعه (STS)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران،‌ ایران

2 دانشجوی دکتری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران

چکیده

اهداف و پیشینه: وجه اجتماعی از وجوه انکارناپذیر و بسیار مهم معماری است؛ دورۀ آموزش معماری نیز یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین بسترها برای توسعۀ آگاهی و شناخت موضوعات اجتماعی نزد معماران محسوب می‌شود. برنامۀ «علم/ فناوری/ جامعه» (STS) برنامۀ آموزشی مکملی است که به‌منظور آشنایی متخصصان حوزه‌های مختلف با چگونگی تأثیر مؤلفه‌هایی همچون اجتماع و فناوری بر دانش آنها، در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان عرضه می‌شود. در مطالعات پیشینه، شناخت درست‌تر نسبت علوم مختلف و اجتماع، از ضرورت‌های آموزش این برنامه برای دانشجویان در عصر فناوری قلمداد می‌شود و بر اساس این برنامه انتظار می‌رود دانشجویان، در جایگاه نسل بعدی، بتوانند اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنند، ارتباط علوم را در زندگی روزمرۀ خود درک کنند، و دریابند که تلاش‌های علمی تحت ارزش‌های اجتماعی هدایت می‌شوند. بر این اساس، تلاش می‌شود تا ضمن بررسی سازوکار دروس در برنامۀ STS، نحوۀ آموزش وجوه اجتماعی در برنامۀ دورۀ آموزشی کارشناسی معماری در ایران نیز بررسی و فرصت‌های موجود در برنامۀ علم/ فناوری/ جامعه شناسایی شود.
مواد و روشها: برنامۀ STS در دو دانشگاه استنفورد و انستیتو فناوری ماساچوست، به‌دلیل جامع‌تری، دسترسی داشتن به شرح درس برنامۀ یادشده در آنها، همچنین داشتن جزئیاتی قابل‌قبول، برای مطالعه انتخاب شده‌اند. برنامۀ آموزشی علم/ فناوری/ جامعه در دانشگاه استنفورد رویکرد اجتماعی و در انستیتو فناوری ماساچوست رویکرد تاریخی و تاریخِ اجتماعی دارد. در پژوهش حاضر، با مرور برنامۀ این دو دانشگاه، تلاش می‌شود تا ضمن بررسی سازوکار دروس در برنامۀ STS، نحوۀ آموزش وجوه اجتماعی در برنامۀ دورۀ آموزشی کارشناسی معماری در ایران نیز بررسی شود و فرصت‌های موجود در برنامۀ علم/ فناوری/ جامعه در دانشگاه استنفورد و انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) شناسایی شود.
نتایج و جمعبندی: بنابر نتایج این پژوهش، با تقسیم‌بندی مفاهیم عرضه‌شده در این دانشگاه‌ها در سه زیرگروه شناخت، برداشت از محیط، و کاربست آن، برنامۀ علم/ فناوری/ جامعه، بیشتر بر دو مرحلۀ شناخت و برداشت متمرکز است و می‌تواند برای تقویت مفاهیم اجتماعی در برنامۀ آموزش معماری در ایران با تمرکز بر مرحلۀ سوم (کاربست این مفاهیم) استفاده شود. بر این اساس، در این پژوهش تلاش می‌شود تا با هدف تقویت دو مرحلۀ شناخت و برداشت در برنامۀ آموزشی کارشناسی، پیشنهادهایی برای دروس مرتبط بر مبنای مفاهیم STS بیان گردد تا سیر شناخت ـ برداشت ـ کاربست در آموزش معماری ایران دقیق‌تر شود. بر مبنای مفاهیم مستخرج از برنامۀ STS، اهداف و موضوعاتی برای هر درسِ مرتبط و درگیر با موضوعات اجتماعی در برنامۀ آموزشی معماری ایران عرضه شده است. این اهداف برای دروس انسان‌طبیعت‌معماری، معماری‌ جهان، معماری اسلامی2، طراحی معماری2، طراحی معماری3، طراحی معماری5، و طرح نهایی، که به‌صورت مستقیم در شرح این دروس به موضوعات اجتماعی اشاره ‌شده، مورد نظر بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reinforcing Social Aspects of Architecture Education: An Examination of the Iranian B-Arch Curriculum in Terms of the Science, Technology, Society (STS) Programme

نویسندگان [English]

  • Alireza Mostaghni 1
  • Faezeh Tafreshi 2
1 Associate Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Art, Tehran, Iran
2 PhD Candidate, Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Art, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and objectives: Architecture is closely linked to society, and architectural education plays a crucial role in raising awareness and understanding of social issues among architects. The ‘Science/Technology/Society’ (STS) programme is gaining popularity in many leading universities worldwide as a complementary educational programme. Its objective is to educate professionals in various fields about the socio-technological aspects of their knowledge. Studies in this field highlight how a deeper understanding of various sciences and society is essential for teaching students in the technological age. Next-generation students here are expected to examine information, understand the connection between sciences in their daily lives, and recognise that scientific endeavours are actually guided by social values. This study aims, therefore, to examine STS mechanisms whilst also investigating how social aspects are taught in Iran’s architectural undergraduate programme and identify the available opportunities in STS.
 
Materials and Methods: Stanford University and Massachusetts Institute of Technology (MIT) were chosen for this study by virtue of their more comprehensive programmes and the availability of their detailed course descriptions. The STS at Stanford adopts a social-oriented approach, whilst MIT’s follows a socio-historical one. Reviewing these two programmes, efforts are made here to analyse the STS mechanisms and contemplate on how the social is taught in Iran’s undergraduate architectural education, whilst opportunities available in Stanford and MIT programmes are also identified.
Results and Conclusion: The findings of this research demonstrate that of the three categories identifiable in these universities’ programmes, namely knowledge, environmental perception, and application, STS places greater emphasis on the first two, and that this can be utilised to strengthen social concepts in Iran’s architectural education by focusing on the third. In response, the aim here is to enhance the knowledge and perception stages based on STS concepts, and thereby offering the knowledge-perception-application process a more precise definition in the Iranian context. Based on concepts derived from the STS programme, more socially-oriented objectives and topics have been suggested for a series of courses in the Iranian curriculum, including Humans, Nature and Architecture, World Architecture, Islamic Architecture II, Design Studio II, III and V, as well as Final Design Studio.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The social
  • Science/Technology/Society programme
  • STS
  • Architectural education