تجربۀ معماری از طریق شنیدن، تألیف پدیدارشناسانه تجربۀ شنیداری و تجربۀ معماری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش دکتری گروه معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی

2 گروه مطالعات معماری و مرمت دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

اهداف و پیشینه: فهم و مطالعة کلیت تجربة معماری امری است که در دهه‌های اخیر توجه معماران و پژوهشگران حوزة پدیدارشناسی معماری را جلب کرده است. برخی مطالعات در این زمینه بر طبیعت بدنمند و چندحسی این تجربه متمرکز است و به نقد «بینایی‌محور» بودن معماری اختصاص دارند. ازآنجاکه معماری غالباً چیزی برای دیدن تلقی شده است، طرح موضوع «تجربة شنیداری» یکی از مهم‌ترین وجوه کلیت تجربة معماری و نیازمند بازگشایی و شفاف‌سازی است. هدف در این مقاله آشکار کردن و تبیین نحوة مشارکت تجربة شنیداری در تجربة معماری است که تا کنون در پیوند میان دو حوزة پدیدارشناسی معماری و پدیدارشناسی صدا مطالعه نشده است.
 
مواد و روش‌ها:  در مقالة حاضر که تحقیقی «پرسش‌مدار» است، به روش «استدلال منطقی» به پرسش تحقیق پاسخ داده می‌شود؛ به‌این‌منظور، در مقدمة مقاله به مبحث «تجربة معماری» و «تجربة شنیداری» پرداخته می‌شود. در ابتدا، سه مؤلفة معنادار «تجربة معماری» یعنی رویداد، کالبد، و اتمسفر معرفی می‌شوند. در ادامه، مؤلفه‌های ساختاری «تجربة شنیداری» با عناوین رویدادمحوری، زمانمندی، فضامندی، بدنمندی، معناداری، ارتباط‌دهندگی، و شخصیت داشتن شرح داده می‌شود. همچنین با ارجاع به وجوه تجربة معماری و مؤلفه‌های ساختاری تجربة شنیداری، با پیشنهاد تعریف دو مفهوم جدید «شنیدن آشکار» و «شنیدن پنهان»، به شرح مشارکت تجربة شنیداری در تجربة معماری پرداخته می‌شود. 
نتایج و جمع‌بندی: در انتها، «تألیف» وجوه تجربة معماری و وحدت‌یافتگی آنها در کلیت فضای شنیداری مشخص می‌شود. این وحدت‌یافتگی با انسجام، یکپارچگی، و اتمسفری بودن فضای شنیداری امکان‌پذیر می‌شود که در تجربة «کلیت» و «شخصیت» معماری نقش ویژه‌ای دارد، به‌طوری‌که می‌توان فهم کلیت و شخصیت معماری از طریق شنیدن را قابل‌قیاس با دیدن دانست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Architectural Experience through Hearing

نویسندگان [English]

  • Elaheh Sabeti 1
  • Zohreh Tafazzoli 2
1 Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Center for Iranian Architectural Studies Faculty of Architecture and Urban Planning Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Background and objectives: Understanding and studying architectural experience in its entirety has attracted the attention of architects and researchers in phenomenology in recent decades. Some of the studies in this field concentrate on the embodied and multisensory nature of this experience and criticise the ‘ocular-centrism’ in architecture. A significant mode of our environmental perception, ‘auditory experience’ deserves to be recognised and scrutinised as a mode of architectural experience, against the common perception that architecture has often been understood as a thing which comes into ‘sight’. This paper intends to disclose the strong contribution of auditory experience in architectural experience, which has not so far been addressed in terms of connections between architectural and auditory phenomenology.
Materials and Methods: The paper as ‘inquiry-based’ research seeks the answer through logical reasoning. To that end, it focuses on ‘architectural experience’ and ‘auditory experience’. Firstly, the three aspects of architectural experience, namely, events, physicality, and atmosphere, are introduced. It is followed with introductions to the structural features of auditory experience: event-based-ness, temporality, spatiality, embodiment, meaningfulness, relationality, and characterfulness are described. Referring to the two aspects of architectural experience and structural features of auditory experience, and also posing two new concepts of ‘evident hearing’ and ‘latent hearing,’ the paper describes the contribution of the auditory in architectural experience.
Results and conclusion: To conclude, the paper establishes the incorporation and integrity of all aspects of architectural experience in the auditory space. This unification is made possible through the coherence, integrity, and atmosphericness of the auditory space, playing a key role in a thorough architectural experience. In this way, the auditory understanding of architecture through hearing is analogous to its understanding through vision.

کلیدواژه‌ها [English]

  • architectural experience
  • place experience
  • auditory experience
  • evident hearing
  • latent hearing