«معماری ایرانی» در جدال روشنفکران و آرشیتکت‌ها در آستانۀ دهۀ ۱۳۴۰

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشکده معماری و شهرسازی- دانشگاه شهید بهشتى

چکیده

هویت ایرانی یکی از مسائل مهم و در عین حال پر ابهام در معماری امروز ماست. فهم ما از هویت ایرانی و چگونگی بروز آن در معماری پیشینه‌ای دارد که تأمل در آن می‌تواند در روشن‌ کردن این خواست در لحظۀ اکنون راه‌گشا باشد. یکی از برهه‌های مهم در مسئله‌ شدن هویت ایرانی در معماری سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی بوده است. در پژوهش‌هایی که پیش از این انجام شده است، سرآغاز طرح این مسئله را اواخر دهۀ ۱۳۴۰ یا اوایل دهۀ ۱۳۵۰ فرض کرده‌اند و تصویری یکدست از تکاپوی کسب هویت ایرانی در معماری به دست داده‌اند که اغلب به خواست معماران تحصیل‌کرده و حکومت منتسب شده است. هدف این مقاله روشن کردن سرآغاز تکاپوی هویت ایرانی در معماری این برهه است. بدین منظور با استفاده از روش تحلیل گفتمان و با اتکا بر متون تاریخی، از چگونگی مسئله شدن هویت ایرانی در معماری این برهه، نهادهای مؤثر بر آن، و زمینۀ شکل‌گیری آن می‌پرسیم. در مقالۀ حاضر نشان می‌دهیم که طلب معماری واجد هویت ایرانی در وهلۀ نخست خواسته‌ای سیاسی بود که در دورۀ پس از کودتای سال ۱۳۳۲ از سوی روشنفکران و در واکنش به گسترش روزافزون نفوذ دولت‌های غربی، به‌مثابه «دیگری»، مطرح شد. در نظر روشنفکران، کسب هویت ایرانی در معماری در گرو احیای صورت معماری گذشته بود. این صورت‌بندی از معماری ایرانی با آرمان‌های معماران تحصیل‌کرده در تضاد بود و تهدیدی علیه پایگاه حرفه‌ای ایشان در مقابل معماران سنتی به شمار می‌رفت و به همین دلیل، با مقاومت ایشان مواجه شد. معماران با واسازی صورت‌بندی پیشنهادی روشنفکران از معماری ایرانی، امکان بازگشت به معماری گذشته را در لحظۀ اکنون به حاشیه راندند تا زمینه را برای عرضۀ صورت‌بندی مطلوب خود از معماری فراهم کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

"Iranian architecture": a dispute between intellectuals and architects on the verge of the 1960s

نویسندگان [English]

  • ش ش 1
  • Mitra Hashemi 2
1 دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی
2 Daneshjou square
چکیده [English]

One of the most important yet elusive themes in Iranian contemporary architecture of Iran is identity. Understanding the current issue may be aided by thinking back on how Iranian identity has historically been interpreted regarding architecture. The years preceding the 1979 revolution were one of the key times for questioning Iranian identity in architecture. Previous studies placed the beginning of this period in the late 1960s or early 1970s, and assuming a consistent portrayal of the endeavour to develop an Iranian identity in architecture, linked it to the government and architects' intention. The purpose of this article is to explain the origins of this period's questioning of Iranian identity through architecture. To this end, based on a discourse analysis strategy via historical texts, we investigate how Iranian identity became problematic in the architecture of this period, what driving forces were behind it, and what the context of its formation was. This article reveals that the demand for "Iranian architecture" was first raised by intellectuals to confront the increasing political and economic sway of Western governments, as the "other", since the 1953 coup in Iran. According to Iranian intellectuals, the revival of historic architectural styles was necessary to achieve Iranian identity in architecture. This formulation of "Iranian architecture" was opposed by architects since it went against their values and was perceived as a challenge to their professional status. By deconstructing intellectuals' formulations of "Iranian architecture," the architects dismissed the prospect of reviving historical architecture at the moment and provided the ground to present their preferred formulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contemporary architecture
  • architecture of Pahlavi era
  • Iranian architecture
  • national identity
  • Iranian intellectual

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 21 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 شهریور 1402