چارچوبی مفهومی برای بررسی خِرد بوم‌گرا در منظر تاریخی؛ با تکیه بر مفاهیم «دانش بوم‌شناسانه سنتی» و «خِرد بوم‌شناسانه»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه دکتری معماری(منظر)، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایران

چکیده

اهداف و پیشینه: بسیاری از پژوهش‌های تاریخ منظر، همواره در جست‌و‌جوی شواهدی از وجود نوعی خِرد احتمالی نهفته در پس چگونگی مداخله در زیست‌بوم بوده‌اند. با این وجود به ویژگی‌های خود این خِرد و روش مطالعه آن در سیاق تاریخی، کمتر پرداخته شده است. ادراک ما، در نقش انسان امروزی، از چگونگی مداخله در بستر طبیعی در سیاق تاریخی، بدون شناخت این خِرد و شناخت چگونگی مطالعه آن در منظر تاریخی، ناقص و غیرواقعی خواهد بود. هدف از این پژوهش معرفی اصطلاح «خرد بوم‌گرا»، خرد تاریخی معطوف به تعامل انسان و زیست‌بوم در منظر تاریخی، و تدوین چارچوبی برای بررسی آن با استفاده از دو مفهوم «دانش بوم‌شناسانه سنتی » و «خِرد بوم‌شناسانه » است. پژوهش حاضر از جهت کنار هم قرار دادن دو مفهوم دانش بوم‌شناسانه سنتی و خرد بوم‌شناسانه و هم‌افزایی مؤلفه‌های هر یک، برای تبیین مفهوم جدید خرد بوم‌گرا، پیشینه‌ای ندارد.
مواد و روش‌ها: روش این پژوهش، تحلیل محتوای متون است. پژوهش‌های دو حوزه دانش بوم‌شناسانه سنتی و خرد بوم‌شناسانه، جمع‌آوری، غربال، و کدگذاری آزاد و محوری شدند. از تحلیل کدهای محوری و تعیین نسبتشان با هم به چارچوب مفهومی برای مطالعه خرد بوم‌گرا رسیدیم.
نتایج و جمع‌بندی: سه سطح «جهان‌بینی»، «تعامل» و «دانش» با اهمیت ویژه جهان‌بینی در اثرگذاری بر دو سطح دیگر، می‌بایست برای فهم خرد بوم‌گرا در منظر تاریخی مورد توجه قرار گیرد. در این جهان‌بینی، دوگانگی فرهنگ-طبیعت جای خود را به یکپارچگی می‌دهد و انسان به مثابه جزئی از سامانه زیستی درک می‌شود. منظور از تعامل، فرآیند تصمیم‌گیری و متعاقب آن عملی است که منجر به ایجاد منظر می‌شود؛ بنابراین ذیل جهان‌بینی، بررسی دانش مبتنی بر مشاهده و تجربه، و ویژگی‌های منظر، چارچوب مفهومی برای بررسی خرد بوم‌گرا را شکل می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Conceptual Framework for Studying Eco-oriented Wisdom in Historic Landscape; Focusing on Concepts of «Traditional Ecological Knowledge» and «Ecological Wisdom»

نویسندگان [English]

  • Nina Sadat Mirmohammadi 1
  • Zahra Ahari 2
  • Niloofar Razavi 3
1 PhD candidate, Doctoral Department of (Landscape) Architecture , Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and objectives: Much of the research in the discipline of landscape history has consistently sought evidence of a form of embedded wisdom underlying human interventions in the ecosystem. However, the specific characteristics of the wisdom itself and the methods for studying it in a historical context have received less attention. Our contemporary understanding of how human has interacted with the natural environment throughout history will remain incomplete and unrealistic without a thorough grasp of this wisdom and a holistic way to study it. The purpose of this research is to introduce the term "eco-oriented wisdom", wisdom about human and ecosystem interaction in a historical context, and to develop a framework for its study using the two concepts of "traditional ecological knowledge" and "ecological wisdom" . The current research has no background in terms of putting together the two concepts of traditional ecological knowledge and ecological wisdom, using components of each, to explain the new concept of ecological wisdom.
Methods: The method of this research is content analysis of texts. Researches in the two areas of traditional ecological knowledge and ecological wisdom were collected, screened, and freely and axially coded. From the analysis of axial codes and determining their relationship, a conceptual framework for the study of ecological wisdom was developed.
Results and conclusion: The three levels of “worldview”, “interaction” and “knowledge”, with the particular importance of worldview in influencing the other two levels, must be considered to understand ecological wisdom in a historical context. In this worldview, the culture-nature dichotomy gives way to integration and humans are understood as part of the ecosystem. Interaction is the process of decision-making and subsequent action that leads to the creation of a landscape; therefore, under worldview, the examination of knowledge based on observation and experience, and the characteristics of the landscape, forms the conceptual framework for examining ecological wisdom.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Traditional ecological knowledge (T.E.K.)
  • Ecological wisdom (E.W.)
  • Eco-oriented wisdom
  • Historic landscape

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 24 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 24 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 آذر 1403