تحلیل عوامل مؤثر بر استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکدۀ هنر ومعماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

پیشینهها و اهداف: سیستم دوچرخه‌های اشتراکی ایدة نسبتاً جدیدی است، اما در مورد محبوبیت، مزایا، و آسیب‌های احتمالی پشت آن عموم مردم و به‌خصوص محافل دانشگاهی را نگران کرده است؛ با‌این‌حال هنوز بین توصیف پدیده و ارزیابی کارآمدی آن شکافی هست. بنابراین با فهم درستی از فرایندهای تصمیم‌گیری در اتخاذ و استفاده از سیستم‌های دوچرخة اشتراکی، خدمات‌دهندگان می‌توانند خدمات خود را به شکلی بهینه‌تر برنامه‌ریزی کنند. سیستم پراکنش دوچرخه با برنامه‌ریزی ‌خوب می‌تواند مکمل زیرساخت‌های حمل‌ونقلی موجود باشد. با توجه به رشد سیستم‌های اشتراک دوچرخه، مسئولین کشورهای بزرگ، مانند چین، اتحادیة اروپا، و ایالات متحده، گرایش زیادی به شناسایی عوامل مؤثر بر این سیستم به‌منظور تشویق افراد به استفاده از آن دارند. از این‌رو یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این حوزه عوامل مؤثر بر میزان رضایتمندی کاربران است، که شناسایی و درک بهترشان می‌تواند به بهبود تجربة کاربر و افزایش استفاده از این سیستم کمک کند. تاکنون تحقیقات بسیاری پیرامون مؤلفه‌های تأثیرگذار بر پایداری عملکردی سیستم دوچرخه‌های اشتراکی صورت گرفته است، ازجمله محققان دریافته‌اند که عوامل کارایی، منافع اقتصادی، آگاهی زیست محیطی و مشوق‌های زیرساختی بر روی تمایل به استفاده از سیستم دوچرخه‌های اشتراکی تأثیر می‌گذارند. همچنین در مطالعات دیگری در این زمینه عواملی چون هنجار‌های ذهنی، هنجارهای رفتاری، کیفیت ظاهری، سهولت استفاده، انعطاف‌پذیری، و ایمنی را بر تمایل به استفاده از سیستم دوچرخه‌های اشتراکی مؤثر دانسته‌اند. اما هنوز این مهم به‌طور کامل بررسی نشده است. سیستم دوچرخه‌های اشتراکی بدون ایستگاه (DBSS) با نام‌های تجاری مختلفی ازجمله Mobike، Ofo، Youbike، و ... و اخیراً با نام تجاری بیدود در ایران گسترش یافته‌اند. بنابراین با توجه به مسائل و ضروریات موجود و همچنین مطالعات اندک موجود در زمینة بررسی کارآمدی و استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در کشور ایران و به‌خصوص کلان‌شهر تهران، پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده از سیستم دوچرخة اشتراکی در کلان‌شهر تهران در حوزة سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شهری اختصاص یافته است، تا راهنمایی برای مدیران شهری و کاربرهای سیستم‌‌ دوچرخه‌های اشتراکی باشد.
مواد و روشها: در پژوهش حاضر از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) به‌منظور تحلیل متغیرهای پنهان، روابط آنها، و آزمون فرضیه‌ها با توجه به مدل مفهومی پژوهش استفاده شده است. روش کار در این مطالعه نمونه‌گیری تصادفی ساده و داده‌های مورد نیاز از طریق پرسش‌نامه جمع‌‌آوری گردیده است که پرسش‌های آن عمدتاً با بررسی ادبیات مربوط به دوچرخه‌های اشتراکی، سازوکار آن، و مدل مفهومی یادشده به‌دست آمده است. پرسش‌نامه به دو صورت حضوری و غیرحضوری (از طریق بسترهای مجازی مانند ایتا) توزیع شده است. به‌منظور بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش، بهبود سؤالات، قالب و مقیاس‌ها، مطالعة پایلوتی از شرکت‌کنندگان بالقوه صورت پذیرفته است. درنهایت 270 پرسش‌نامه جمع‌آوری و پس از غربالگری داده‌ها، 248 پرسش‌نامه تأیید شدند. تجزیه‌وتحلیل توصیفی داده‌‌‌های حاصله ازقبیل غربالگری آنها، فراوانی‌ها، درصدها، و تحلیل پایایی SPSS انجام‌گرفته با استفاده از نرم‌افزار AMOS برای مدل‌سازی، تحلیل مدل‌ها، و آزمون فرضیه‌ها استفاده شده است.
نتایج و جمعبندی: بر اساس یافته‌های پژوهش پنج مؤلفة تعریف‌شده در مدل مفهومی شامل کیفیت و عملکرد، توزیع و پارک، آسایش و انعطاف‌پذیری، ایمنی و زیست‌محیطی، و مطلوبیت خدمات‌دهی بر رضایتمندی و استفادة کاربران از سیستم دوچرخه‌های اشتراکی تأثیر می‌گذارند. نتایج مجذور همبستگی‌های چندگانه که میزان توضیح واریانس داده‌ها را از طریق مدل نشان می‌دهد، پنج متغیر مورد نظر 64٪ از واریانس متغیر رضایتمندی را تشکیل می‌دهند (R2=0٫64)، که آسایش و انعطاف‌پذیری بیشتر از سایر متغیرها بر رضایتمندی و استفاده از سیستم دوچرخه‌های اشتراکی مؤثر بوده است. پس از آن چهار مؤلفة اول یادشده به همان ترتیب فوق بیشترین تأثیر را داشته‌اند. یافته‌ها حکایت از آن دارد که هرچه کیفیت و عملکرد، شرایط توزیع و پارک، و آسایش و انعطاف‌پذیری سیستم دوچرخه‌های‌ اشتراکی بهتر باشد، رضایتمندی و میزان استفاده از این سیستم بیشتر خواهد بود. به همین ترتیب هر چقدر سیستم دوچرخه‌های اشتراکی ایمنی بالاتری داشته باشند و خدمات بهتری را در اختیار کاربران قرار دهند (ایمنی و مطلوبیت بیشتر)، رضایتمندی و میزان استفاده از این سیستم بیشتر خواهد بود. یافته‌های حاصل از آمار توصیفی نشان داد که کیفیت و عملکرد دوچرخه‌های اشتراکی از نظر بدنة سبک و قابل‌حمل، طراحی زیبا و عملکرد قفل؛ شرایط توزیع و پارک دوچرخه‌های اشتراکی از نظر الگوی دسترسی و محل پارک، تعداد دوچرخه‌ها، شیوة استقرار و مدیریت؛ آسایش و انعطاف‌پذیری دوچرخه‌های اشتراکی از نظر سهولت حرکت در ترافیک، آزادی عمل در انتخاب مسیر، و سهولت دسترسی به حمل‌ونقل همگانی؛ و ایمنی دوچرخه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری در سطح قابل‌قبولی نیستند. اما بر اساس یافته‌های پژوهش، سیستم دوچرخه‌های اشتراکی از منظر زیست محیطی (آلودگی کم و کاهش مصرف کربن) مورد پذیرش پاسخ‌دهندگان است. طبق یافته‌های پژوهش، کیفیت خدمات سیستم‌ دوچرخه‌های اشتراکی از نظر هزینة اجاره، سپردة معقول، عملکرد برنامه، و حساسیت QR از سطح مناسبی برخوردار نیست، اما از نظر سازگاری برنامه (APP) با سیستم عامل موبایل‌ و سهولت فرایند ثبت‌نام در سطح نسبتأ مطلوبی است. طبق یافته‌های آمار توصیفی حاصل از متغیر رضایتمندی، رضایتمندی کلی کاربران (تمایل به استفادة مجدد و توصیة این سیستم به دیگران) در سطح بسیار پایینی است، اما درصورت بهبودی خدمات‌دهی پذیرای این سیستم حمل‌ونقل سبز می‌شوند.
با توجه به تأثیر 5 مؤلفة یادشده بر رضایتمندی و استفاده از سیستم دوچرخه‌های اشتراکی، لازم است مدیران و برنامه‌ریزان شهری و سیاست‌گذاران، به‌منظور بهبود سطح عملکردی این مؤلفه‌ها، تمهیداتی را در نظر بگیرند؛ ازجمله یکپارچه کردن سیستم دوچرخه‌های اشتراکی با حمل‌ونقل همگانی، مدیریت بهتر توزیع و پارکینگ دوچرخه‌ها، افزایش ایمنی دوچرخه‌ها، و بهبود خدمات‌دهی.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Influential Factors in the Use of Public Bicycles in Tehran

نویسندگان [English]

  • Ehsan Faghihi 1
  • Mojtaba Rafieian, 2
1 MSc, Urban Planning, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and objectives: Bicycle-sharing is a relatively new idea, but concerns about its popularity, benefits, and potential harms behind it have sparked heated debate in the public and academic circles. However, there is still a gap between describing the phenomenon and evaluating its effectiveness. Therefore, a correct understanding of the decision-making processes in the adoption and use of shared bicycle systems can enable operators to plan their services in a more optimal way. The bicycle distribution system, if planned well, can play a complementary role in the existing transportation infrastructure. Due to the recent growth of bicycle sharing systems in large countries such as China, Europe, and the United States, there is a great interest in identifying factors influencing this system to encourage people using it. Therefore, one of the most important challenges in this field is the factors affecting the level of user satisfaction, and better identification and understanding of these factors can help improve the user experience and increase the use of this system. So far, many researches have been conducted on the components affecting the functional stability of the shared bicycles system, for example Si et al. in 2020 found that factors of efficiency, economic benefits, environmental awareness, and infrastructure incentives influence the willingness to use the shared bicycle system. Also, other studies in this field have found factors such as mental norms, behavioural norms, appearance quality, ease of use, flexibility, and safety to be effective on the willingness to use the shared bicycle system (X. Li et al., 2022; Shao et al., 2020; Zhou & Zhang; 2018). But this issue has not been fully investigated yet. Dockless Bicycle Sharing system (DBSS) with different brand names such as: Mobicycle, Ofo, Youbicycle, etc., and recently with Bidood brand, have been expanded in Iran. Therefore, according to the issues and needs raised, as well as the few studies that have been conducted in the field of investigating the efficiency and use of shared bicycles in Iran, especially in the metropolis of Tehran, the current research seeks to identify the factors affecting the use of the bicycle sharing system in Tehran in the field of urban planning and policy making, to provide guidance for city managers and operators of the shared bicycle system.
Methods: In the current research, structural equation modelling (SEM) has been used to analyse latent variables, their relationships and test hypotheses according to the conceptual model of the research. It used the simple random sampling method and the required data was collected through a questionnaire, the items of which were mainly obtained from the review of the literature related to shared bicycles, its mechanism, and the presented conceptual model. A questionnaire was distributed both face-to-face and non-face-to-face (through virtual platforms such as Eitaa etc.). To check the validity and reliability of the measurement tool, improve the questions, format and scales, a pilot study of potential participants was conducted. Finally, 270 questionnaires were collected, and after screening the data, 248 questionnaires were approved. Descriptive analysis of collected data was done through SPSS version 26.0, such as data screening, frequencies, percentages and reliability analysis, and AMOS version 26.0 software was used for modelling, model analysis and hypothesis testing.
Results and conclusion: Based on findings, the five components defined in the conceptual model, including quality and performance, distribution and parking, comfort and flexibility, safety and environment, and the usefulness of services, affect the satisfaction and use of users of the shared bicycle system. The results of the squared multiple correlations, which express the degree of explanation of the data variance by the model, showed that the five variables in question constitute 64% of the variance of the satisfaction variable (R2 = 0.64), with comfort and flexibility having the greatest impact on the satisfaction and use of the shared bicycle system. After that, quality and performance, service desirability, safety and environment, and distribution and parking have the most impact respectively. The findings indicate that the better the quality and performance, the conditions of distribution and parking, and the comfort and flexibility of the shared bicycle system, the greater the satisfaction and the amount of usage. In the same way, the more the shared bicycle system has higher safety and provides better services to users (have more safety and desirability), the more satisfaction and the amount of usage will be. The findings from the descriptive statistics showed that the quality and performance of bicycle sharing in terms of lightness and easy portability of bodies, beautiful design and lock function, the condition of distribution and parking of shared bicycles, the ease of access and parking, the number of bicycles, the method of deployment and management, the comfort and flexibility of bicycle sharing in terms of ease of movement in traffic, the freedom of action in choosing the route and ease of access to public transportation, and the safety of bicycles and cycling paths are not at acceptable levels. On the other hand the bicycle sharing system was considered acceptable by respondents in terms of environmental (low pollution and reduction of carbon consumption). The service quality of the bicycle sharing system was found not at a suitable level in terms of rental cost, reasonable deposit, application performance and QR sensitivity. In terms of the compatibility of the application (APP) with the mobile operating system and the ease of the registration process, however they were found at a relatively favourable level. The findings of the descriptive statistics from the satisfaction variable showed that the overall satisfaction of the users (tendency to reuse and recommend this system to others) is at a very low level, but if the services is improved, they will accept this green transportation system.
The purpose of this study is to identify the factors affecting the use of shared bicycle systems in Tehran metropolis, to provide guidance for city managers and relevant operators in the field of planning, decision-making and policy making. The results of this research showed that 5 components: quality and performance, distribution and parking, comfort and flexibility, safety and environment, and the desirability of service influence the satisfaction and use of the shared bicycle system. Therefore, it is necessary for managers and urban planners and policymakers to take measures to improve the performance level of the five components proposed in this research, including the integration of shared bicycle system with public transportation, better management of distribution and parking of bicycles, increase safety of bicycles and improvement of servic

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shared bicycle
  • Structural equation modelling
  • User satisfaction
  • Tehran
Buck, D. and R. Buehler. “Bike Lanes and other Determinants of Capital Bikeshare Trips”. in Paper Presented at the Transportation Research Board Annual Meeting, Washington, DC. Conference paper, 2012.
Castro Fernández, A. “The Contribution of Bike-sharing to Sustainable Mobility in Europe”. Doctoral dissertation, Technischen Universität Wien, 2011.
Chan, J.K.H. and Y. Zhang. “Sharing Space: Urban Sharing, Sharing a Living Space, and Shared Social Spaces”. Space and Culture. 24(1) (2021): 157-169.
Cheng, X., S. Fu, and G.-J. de Vreede. “A Mixed Method Investigation of Sharing Economy Driven Car-hailing Services: Online and Offline Perspectives”. Int. J. Inf. Manage, 41 (2018): 57-64.
Creswell, J.W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Los Angeles: Sage, 2008.
Cronbach, L.J. “Coefficient Alpha and the Internal Structure of Tests”. Psychometrika, 16 (1951): 297-334.
Cronin, J.J. and S.A. Taylor. “Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension”. Journal of Marketing, vol. 56 (1992): 55-68.
DeMaio, P. “Bike-sharing: History, Impacts, Models of Provision, and Future”. Journal of Public Transportation, 12(4) (2009): 41-56.
Feng, C. Key Points for Attracting Sharing Bike Customers. Retrieved March 2, 2017, from http://tech.qq.com/original/archives/a128.htm.
Fishman, E., S. Washington, and N. Haworth. “Bike Share: a Synthesis of the Literature”. in Transport Reviews, 33 (2013):148-165.
Fishman E, S. Washington, N. Haworth, and A. Mazzei. “Barriers to Bike Sharing: an Analysis from Melbourne and Brisbane”. J. Transp. Geogr., 41 (2014): 325-337.
Fishman, E. “Bike Share: A Review of Recent Literature”. in Transport Reviews, 36(1) (2016).
Gauthier, A. et al. The Bike-share Planning Guide. 2013. https://www. itdp.in/wp-content/uploads/2014/04/04.-Bike-Share-PlanningGuide.pdf. Accessed 4 Apr 2014.
Gössling, S. and A.S. Choi. “Transport Transitions in Copenhagen : Comparing the Cost of Cars and Bicycles”. Ecological Economics, 113 (2015): 106-113.
Guo, C.L. “The Satisfaction Degree for Urban Bikers”. Thesis, Changan University, Xi’an, China, 2014.
Guo, D., E. Yao, S. Liu, R. Chen, J. Hong, and J. Zhang. “Exploring the Role of Passengers’ Attitude in the Integration of Dockless Bike-sharing and Public Transit: A Hybrid Choice Modeling Approach”. Journal of Cleaner Production, 384 (2023): 135627.
Hair, J.F.J., W.C. Black, B.J. Babin, R.E. Anderson, and R.L. Tatham. Multivariate Data Analysis. New Jersey: Prentice-Hall, 2010.
Hair, J.F.J., W.C. Black, B.J. Babin, R.E. Anderson, and R.L. Tatham. Multivariate Data Analysis, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall, Pearson Education, Inc., 2006.
Handy, S., B. Van Wee, and M. Kroesen. “Promoting Cycling for Transport : Research Needs and Challenges”. Transport Reviews, 34(1) (2017): 1-21.
He, T. “An Economic Analysis of Phenomenon of Shared Bike and Sharing Economy Development”. Technoeconomics & Management Research, 8 (2017): 99-104.
Karki, K. & T. Liu. “How Accessible and Convenient Are the Public Bicycle Sharing Programs in China? Experiences from Suzhou City”. Habit International, 53 (2016): 188-194.
Li, L., B. Zhu, M. Jiang, X. Cai, A.K. Lau, and G.C. Shin. “The Role of Service Quality and Perceived Behavioral Control in Shared Electric Bicycle in China: Does Residual Effects of Past Behavior Matters?”. Environmental Science and Pollution Research, 27 (2020): 24518-24530.
Li, X., H. Lin, and M.T. Falk. “Using the Extended Acceptance Model to Understand Continuance Intention of Dockless Bike-Sharing”. Frontiers in Psychology, 13 (2022): 786693.
Liu, Y., W. Szeto, and S.C. Ho. “A Static Free-floating Bike Repositioning Problem with Multiple Heterogeneous Vehicles, Multiple Depots, and Multiple Visits”. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 92 (2018): 208-242.
Ma, L., X. Zhang, and G.S. Wang. “Identifying the Reason Why Users in China Recommend Bike Apps”. The Market Research Society, 59(6) (2017): 767-786.
Malaquias Bandeira, E. “Urban Bicycle Sharing Systems and Their Role as Egress Mode on Commuters’ Mode Choice”. Masterc Thesis, Eindhoven University of Technology, 2018.
Mateo-Babiano, I., R. Bean, J. Corcoran, and D. Pojani. “How Does Our Natural and Built Environment Affect the Use of Bicycle Sharing?”. Transportation Research Part A, 94 (2016): 295-307.
Me, Y.Y. Dockless Sharing Bikes Fail to Solve the “Last Mile” Problem, and Can Mobike Be a Successful Business?. Retrieved September 7, 2016. https://www.leiphone.com/news/201609/BpfbvYTypvJkVqFq.html.
Montezuma, R. Public Bicycle Systems for Latin America; Practical Guide for Implementation. Bogota DC., 2015.
Nikitas, A. “How to Save Bike-sharing: An Evidence-based Survival Toolkit for Policy-makers and Mobility Providers”. Sustainability, 11(11) (2019): 3206.
Presser, S., M.P. Couper, J.T. Lessler, E. Martin, J. Martin, J.M. Rothgeb, and E. Singer. “Methods for Testing and Evaluating Survey Questions”. Public Opinion Quarterly, 68 (2004): 109-130.
Qian, J., D.G. Wang, and Y. Niu. “The Customer Satisfaction Degree Factor Analysis for Urban Sharing Bik (Taking Suzhou as an Example)”. Thesis, Suzhou: Soochow University, 2013.
Roscoe, J.T. Fundamental Research Statistics for the Behavioral Sciences. Holt, Rinehart and Winston, 1975.
Sarkandi, G., M. Arbabpour Bidgoli, N. Khademi, and F. Sharmeen. “Modeling and Analysis of the Continuance Usage Intention Toward Bike-Sharing System: A Coupled Study on the Impact of the COVID-19 Pandemic”. SSRN Electronic Journal, (2023).
Shaaban, K. and I. Kim. “The Influence of Bus Service Satisfaction on University Students’ Mode Choice”. Journal of Advanced Transportation, vol. 50, no. 6 (2016): 935-948.
Shaheen, S, S. Guzman, and H. Zhang. “Bikesharing in Europe, the Americas, and Asia: Past, Present, and Future”. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2143 (2010): 159-167.
Shaheen, S.A., H. Zhang, E. Martin, and S. Guzman. “Hangzhou Public Bicycle: Understanding Early Adoption and Behavioral Response to Bike Sharing in Hangzhou, China”. Transp. Res. Rec., 2247(1) (2011): 33-41.
Shao, Z., X. Li, Y. Guo, and L. Zhang. “Influence of Service Quality in Sharing Economy: Understanding Customers’ Continuance Intention of Bicycle Sharing”. Electronic Commerce Research and Applications, 40 (2020): 100944.
Shen, S., D. Xie, R. Wang, G. Liu, C. Wen, and F. Ma. “AMOS Based Analysis of User Satisfaction of Bike Sharing Services”. Journal of Statistical and Econometric Methods, 9(2) (2020): 45-65.
Si, H., X. Duan, L. Cheng, and Z. Zhang. “Determinants of Consumers’ Continuance Intention to Use Dynamic Ride-sharing Services”. Transportation Research Part D, 104 (2022): 103201.
Su, D.N., D.Q. Nguyen-Phuoc, and L.W. Johnson. “Effects of Perceived Safety, Involvement and Perceived Service Quality on Loyalty Intention Among Ride-sourcing Passengers”. Transportation, 48(1) (2021): 369-393.
Sun, L., Q. Mei, and J. Zhou. “Research on Customer Loyalty of gas Station Based on PLS-SEM”. Journal of Applied Statistics and Management, 32 (2013): 608-616.
Tu, X.W. “The Profit Model Analysis for Dockless Sharing Bike Business from Sharing Economy Perspective”. Enterprise Reform and Management, 7 (2017): 65-66.
von Sassen, W. A Comparison of Public Bicycle Rental Systems, Analysis, Evaluation and Development Prospects. University of Trier, 2009.
Xin, F., Y. Chen, X. Wang, and X. Chen. “Cyclist Satisfaction Evaluation Model for Free-floating Bike-sharing System: a Case Study of Shanghai”. Transportation Research Record, 2672(31) (2018): 21-32.
Xu, L.F. and Q. Qiu. “Research on Shared Bicycle Business Mode against the Background of Shared Economy”. in 2018 2nd International Conference on Education, Economics and Management Research, Paris, France: Atlantis Press, 2018.
Yan, Y.O. and Y.L. Zhang. “The Customer Satisfaction Degree Research from SEM Perspective -- Taking University of Business & Economics in Hebei as an Example”. Social Research, 17(6) (2017): 40-42.
Yang, S. and M. Huang. OFO Bike Sharing: Riding on a Bumpy Road. Lecture Notes distributed in the unit Case Research Centre, Centennial College, Wah Lam Path, Pokfulam, Hong Kong, 2017.
Yin, Y, Y. Xu, W. Xu, M. Gao, L. Yu, and Y. Pei. “Collaborative Service Selection via Ensemble Learning in Mixed Mobile Network Environments”. Entropy, 19(7) (2017): 358.
Yu, Y., W. Yi, Y. Feng, and J. Liu. “Understanding the Intention to Use Commercial Bike-sharing Systems”. In An Integration of TAM and TPB. In Proceedings of the 51st Hawaii International Conference, 2018.
Zhang, D, X. Xu, and X. Yang. “User Satisfaction and Its Impacts on the Use of a Public Bicycle System”. Transp. Res. Rec. J. Transp Res Board, 2512(1) (2015): 56-65.
Zhang, Y. and M. Zhao. “Discussion on the Efficiency and Policy orientation of Public Bicycle Sharing System in China”. Shanghai Urban Planning Review, 6 (2014): 117-123.
Zhanyou, W., H. Dongmei, and Z. Yaopei. “How to Improve Users’ Intentions to Continued Usage of Shared Bicycles: A Mixed Method Approach”. PLOS One, 15(2) (2020): e0229458.
Zhao, N., X. Zhang, M.S. Banks, and M. Xiong. “Bicycle Sharing in China: Past, Present, and Future”. in Proceedings of the Southern Association for Information Systems Conference, Atlanta, GA, (2018): 23e24.
Zhou, Zhiying and Zuopeng (Justin) Zhang. “Customer Satisfaction of Bicycle Sharing: Studying Perceived Service Quality with SEM Model”. International Journal of Logistics Research and Applications, 22(5) (2019): 437-448.