عوامل مؤثر بر آموزشِ برخطِ کارگاه طراحی معماری مطالعۀ موردی دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی در دورۀ شیوع کوید ـ ۱۹

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

به دنبال شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از تعاملات رسمی آموزشی به سمت برگزاری در بستر محیط مجازی سوق یافت و ادامة فرایند آموزش معماری نیز همانند همة دوره‌های آموزشی، به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها، تنها در بستر محیط مجازی و برخط ممکن گشت. در این میان کارگاه‌های طراحی معماری، به منزلة کانون آموزش معماری، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که فرایند این آموزش را از سایر رشته‌های دانشگاهی جدا کرده است. کارگاه‌های طراحی معماری نمونة بارزی از یک محیط آموزش مشارکتی، چندحسی، و تجربه‌گرای مبتنی بر مسئله است. همین ویژگی‌ها موجب شده است تا در آموزش برخط آن‌ها، به دلیل وجود نقاط ضعف شاخص، نتوانند جانشین مناسبی برای کارگاه‌های حضوری باشند. به همین منظور با هدف درک وضعیت موجود و بهبود فرایند آموزشی در شرایط پاندمی کرونا، در پژوهش حاضر به چگونگی بازآفرینی آموزش طراحی معماری در محیط‌‌های کارگاهی در شرایط یادگیری و آموزش برخط پرداخته شد.
در این تحقیق از روش نظریة زمینه‌ای در بررسی کارگاه‌های طراحی معماری دانشگاه شهید بهشتی در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 98-99 و نیم‌سال اول سال تحصیلی 1399-1400 استفاده شده است. این کارگاه‌ها به دلیل شیوع کرونا به‌صورت مجاری برگزار شدند. داده‌ها با کمک مشاهده و مصاحبه گردآوری و کدگذاری شدند و نشان دادند که 11 عامل در دو گروه «شرایط و امکانات» و «فرایند آموزشی کارگاه» بر عملکرد کارگاه مؤثر بودند. شرایط و امکانات نگرش به کارگاه مجازی شامل شیوة برگزاری کارگاه، نرم‌افزار‌، سخت‌افزار، و منابع اطلاعاتی می‌شود. فرایند آموزشی کارگاه نیز به ساختار آموزشی کارگاه، محتوای برنامة کارگاه، مدیریت زمان، شیوة آموزش، شیوة عرضه، و تعامل مدرس و دانشجو اشاره دارد. در انتها نیز پیشنهادهایی برای مدیریت این عوامل بر اساس تجربة مدرسان بیان گردیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Influential Factors in Online Teaching in Architectural Design Studios; the Case of the Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, during COVID – 19 Pandemic

نویسندگان [English]

  • ّFarhad Shariatrad 1
  • Monire Adine Doost Abadi 2
  • Ramin Dehbandi 3
  • Fatemeh Senemari 3
1 Assistant Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University
2 Department of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 PhD Candidate in Architecture, Shahid Beheshti University
چکیده [English]

After the COVID-19 pandemic, most educational interactions were redirected towards virtual environments. Architectural education was no exception, and continued in virtual and online environments. But architecture education has architectural design studios at its core, which makes it different from other disciplines. Architectural design studios need a cooperative, multi-sensory, and experimental environment concentrated on multi-faceted problems, which renders virtual environments questionable. These environments are no matching substitutes for physical environments for their shortcomings in providing essential features mentioned above. In response, an investigation was made as to how to recreate architectural education in the current situation, improving educational processes.
To do so Grounded Theory method was used in the context of architectural design studios in Shahid Beheshti University held in 2020, all held in a virtual environment because of the pandemic. Structured observation, semi-structured interviews, and group discussions were used to collect data. Open, axial, and selective coding were used to analyse the data. In the end, member checking was used to validate final results and conclusions. Findings show that 11 factors in two broad groups can influence the performance of an architectural design studio, namely, Context and Possibilities, and Educational Processes. Context and Possibilities include attitudes towards the virtual studio, studio-holding methods, software, hardware, and information resources. Educational Processes include educational structure, programme content of the studio, time management, educational methods, presentation methods, and the interaction between students and the tutor. To conclude, recommendations were made to manage these factors based on the experience of the participating tutors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Architectural education
  • Online education
  • virtual design studio
  • Grounded Theory
استراوس، انسلم و جولیت کربین. مبانی پژوهش کیفی؛ فنون و مراحل تولید نظریة زمینهای، ترجمة ابراهیم افشار، تهران: نشر نی، 1397.
امامی، حسن و محمد اقدسی و عباس آسوشه. «یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی»، در نشریة پژوهش در پزشکی، دورة 33، ش 2 (تابستان 1388)، ص 102-111.
بارکر، کریس و نانسی پیسترانگ و رابرت الیوت. مبانی و روشهای پژوهش در روانشناسی، ترجمة مهدی طاهری و سجاد امینی‌منش، تهران: ارسباران، 1396.
ثقفی، محمودرضا. «یک مدل جامع مرکب برای آموزش معماری: تلفیقی از محیط‌های یادگیری حضوری و مجازی»، در نشریة علمیـ پژوهشی فناوری آموزش، دورة 9، ش 4 (تابستان 1394)، ص 253-263.
دلاور، علی. مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد، 1396.
شورای عالی برنامه‌ریزی گروه هنر. مشخصات کلی برنامه و شرح دروس دورة کارشناسی مهندسی معماری، تهران: وزارت عتف، 1384.
کیان، مریم. «چالش‌های آموزش مجازی: روایت آنچه در دانشگاه مجازی آموخته نمی‌شود»، در مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، دورة 5، ش 3 (پاییز 1393)، ص 11-22.
گروت، لیندا و دیوید وانگ. روشهای تحقیق در معماری، ترجمة علیرضا عینی‌فر، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1391.
گروه معماری دانشگاه شهید بهشتی. اطلاعیة ویژة شیوع کویدـ 19، تهران: گروه معماری دانشکده معماری و طراحی شهری، 1398.
 
Abbasi, Neda & Nadine Adams & Ergun Gide & Darryl O’Brien & Peter Lawrence. “Online Delivery of Architecture and Building Design Studios: a Case Study of Central Queensland University”, in Engaging Architectural Science: Meeting the Challenges of Higher Density: 52nd International Conference of the Architectural Science Association, 2018pp. 469-475.
Achten, Henri & Krzysztof Koszewski & Bob Martens. “What Happened after the ‘Hype’ on Virtual Design Studios? Some Considerations for a Roundtable Discussion”, in University of Ljubljana (ed.), Proceedings of the 29th International eCAADe Conference, Ljubljana, september 2011, pp. 23-32.
Ahmad, Linda & Marco Sosa & Karim Musfy. “Interior Design Teaching Methodology During the Global COVID-19 Pandemic”, in Journal Interiority, Vol. 3, No. 2 (summer 2020), United Arab Emirates, Zayed University, pp. 163-184.
Bitzer, Donald, L. “The PLATO Project at the University of Illinois”, in Engineering Education, Vol. 77, No. 3 (winter 1986), pp. 175-180
Charmaz, Kathy. Constructing Grounded Theory; a Practical Guide through Qualitative Analysis, London: Sage Publications, 2006.
Creswell, John. W. & J. David Creswell. Research Design, Los Angeles: Sage Publications, 2018
Dreyfus, Hubert L. “About the Internet: A Philosophical Look at the Internet”, Farsinezhad A. trans., Tehran: Saghi Publications, 2010, p. 20-85. [In Persian]
Grover, Robert & Alex Wright. “National Design Studio Survey: Initial Results”, Bath University, summer 2020.
Harasim, Linda. “Teaching and Learning On-line: Issues in Computer-mediated Graduate Courses”, in Canadian Journal of Educational Communication, Vol.16, No. 2 (spring1987), pp. 117-135.
Hart, Jennefer & Theodore Zamenopoulos & Steve Garner. “The Learningscape of a Virtual Design Atelier”, in The Journal of Learning and Teaching at the University of Greenwich, Vol. 2, No. 3 (2011), pp. 1-15.
Jason, Leonard. A. & Charles L. Gruder & Steven Martino & Brian. R. Flay & Richard B. Warnecke & Nathaniel Thomas. “Work Site Group Meetings and the Effectiveness of a Televised Smoking Cessation Intervention”, in American Journal of Community Psychology, Vol. 15, No. 1 (winter 1987), pp. 57-72.
Kanuka, Heather & Terry Anderson. “Ethical Issues in Qualitative E-learning Research”, in International Journal of Qualitative Methods, Vol. 6, No. 2 (2007), pp. 1-14.
Koskinen, Kaj Untamo & Pekka Pihlanto & Hannu Vanharanta. “Tacit Knowledge Aacquisition in a Project Work Context”, in International Journal of Project Management, 21(4) (2003), pp. 281-290.
Masdéu, Marta & Josep Fuses. “Reconceptualizing the Design Studio in Architectural Education: Distance Learning and Blended Learning as Transformation Factors”, in International Journal of Architectural Research, Vol. 11, No. 2, (summer 2017), pp. 6-23.
Salama, A.M. & N. Wilkinson. “Introduction: Digital Technologies and the Studio”, in A. M. Salama & N. Wilkinson (Eds.), Design Studio Pedagogy: Horizons for the Future, Gateshead: The Urban International Press, 2007, pp. 309- 311.
Stodel, Emma J. & Terrie Lynn Thompson & Colla J. MacDonald. “Learners' Perspectives on What is Missing from Online Learning: Interpretations through the Community of Inquiry Framework”, in International Review of Research in Open and Distance Learning, Vol. 7, No. 3 (2006), pp. 1-24.
Vosinakis, Spyros & Panayiotis Koutsabasis. “Interaction Design Studio Learning in Virtual Worlds”, in Journal Virtual Reality, vol. 17 (2013), pp. 59-75..