پنیا، ویلیام ام. و استیون ای. پارشال. مبانی برنامهریزی معماری، تبیین روش مسئلهکاوی، ترحمۀ محمد احمدینژاد، تهران: نشر خاک، ۱۳۸۸.
جعفرى، محمدتقى. تفسیر نهج البلاغه، ج ١٧، تهران: نشر فرهنگ اسلامى، ۱۳۶۶.
چری، ادیت. برنامهریزی برای طراحی از تئوری تا عمل، ترجمۀ شهناز پورناصری. تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری، ۱۳۸۸.
حجت، عیسی. «معماران کوچک، آموزش معمارى از آموزش سینهبهسینه تا آموزش شانهبهشانه»، در فصلنامۀ آموزش مهندسى ایران، ش ٥٦ (زمستان ١٣٩١)، ص ٣٧-٥٣.
ــــــــ . «آموزش معمارى و بیارزشى ارزشها»، در هنرهاى زیبا، ش ١٤ (تابستان ۱۳۸۲)، ص ۶۳-۷۰.
حسینی منشی قمی، قاضی میر احمد بن شرفالدین. گلستان هنر، تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: انتشارات منوچهری، ۱۳۶۶.
خانمحمدی، علیاکبر. «فتوتنامة بنایان»، در صفه، ش ۵ (بهار ۱۳۷۱)، ص ۱۰-۱۴.
دامادی، محمد. تحفه الاخوان، در بیان اصول فتوت و آداب فتیان، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۱.
زیباکلام مفرد، فاطمه و سمیرا حیدرى.«بررسى دیدگاه ابن سینا در باب تعلیم و تربیت (مبانى، اصول، محتوا، روش)»، در مجلۀ روانشناسی وعلوم تربیتى، سال ۳۸، ش ٣ (پاییز ١٣٨٧)، ص ٨٩-١١٣.
صالحی، اکبر و امیر مرادی و اسماعیل فیروزی. «نگاهى جامع به تعلیم و تربیت اسلامى از دیدگاه شهید مرتضی مطهری با تأکید بر اصول، اهداف، و روشهاى تربیتى»، در پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامى، سال ۲۲، دورۀ جدید، ش ٢٥ (زمستان١٣٩٣)، ص ٩-٣٧.
صراف، مرتضی. رسایل جوانمردان، مشتمل بر هفت فتوتنامه، تهران: انتشارات معین، ۱۳۷۰.
کرباسی، عاطفه. ثابت و متغیر در معماری، پایاننامۀ دکتری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۹.
کربن، هنری. آیین جوانمردی، ترجمۀ احسان نراقی، تهران: نشر نو، ۱۳۶۳.
ــــــــ . «شهرهای رمزی»، ترجمۀ علیاکبر خانمحمدی، در صفه، ش ۳ و ۴ (پاییز و زمستان ۱۳۷۰)، ص ۲۶-۳۵.
کلامی، مریم. دانش شخصی (ضمنی) و مولد اولیۀ طراحی، پایاننامۀ دکتری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۹۳.
لاوسون، برایان. طراحان چگونه میاندیشند؟ ابهامزدایی از فرایند طراحی، ترجمۀ حمید ندیمی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۷.
محجوب، محمدجعفر. فتوتنامة سلطانی، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۰.
نجار نجفى، الناز. «تربیت و عمارت: آموزش معمارى، با تأمل در مفهوم فرهنگ نزد قدما»، در فصلنامۀ آموزش مهندسى ایران، ش ٥٦ (زمستان ١٣٩١)، ص ١٧-٣٥.
ندایی، هاشم. «مبانى تعلیم و تربیت از دیدگاه علامه سیدمحمدحسین طباطبایی»، در پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامى، ش ١١ (بهار و تابستان ١٣٩٠)، ص ٢٩-٤۲.
ندیمی، حمید. «آموزش علوم مهندسى یا طراحى مهندسى: تأملى دربارۀ آموزش مهندسى در ایران»، در فصلنامۀ آموزش مهندسى ایران، ش ٥٦ (زمستان ١٣٩١)، ص ١-١٦.
ــــــــ . «روش استاد و شاگردی، از نگاهی دیگر»، در مجلۀ هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، ش ۴۴ (زمستان ۱۳۸۹)، ص ۲۷-۳۶.
ندیمی، هادی. درسگفتارهای سیری در مطالعات نظری معماری، دورة دکترای معماری، دانشگاه شهید بهشتی، چاپ نشده، ۱۳۹۰.
ــــــــ . «آیین جوانمردان و طریقت معماران (سیری در فتوتنامههای معماران و بنّایان و حِرَف وابسته)»، در کلک دوست، ده مقاله در هنر و معماری. اصفهان، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ۱۳۸۶، ص ۵۱-۸۰.
ــــــــ . «تأملی در نسبت اخلاق و معماری»، در کلک دوست، ده مقاله در هنر و معماری. اصفهان، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ۱۳۸۶، ص ۱۲۳-۱۳۶.
ــــــــ . «نیمنظری به آموزش هنر در ایران»، در کلک دوست، ده مقاله در هنر و معماری، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ۱۳۸۶، ص ۳۷-۴۸.
نقىزاده، محمد. «مرورى بر آموزش معمارى و شهرسازى در ایران»، در مجلۀ آموزش مهندسی ایران، ش ۴ (زمستان ۱۳۷۸)، ص ٩٩-١١٩.
Blyth, Alastair & John Worthington. Managing the Brief for Better Design, London: Spon Press of the Taylor & Francis Group, 2001.
Bloom, B.S. Taxonomy of Educational Objectives, New York: David McKay Co, 1956.
Brawne, Michael. Architectural Thought: The Design Process and the Expectant Eye, UK: Architectural Press of Elsevier, 2003.
Clarkson, John & Claudia Eckert. Design Process Improvement: A Review of Current Practice, London: Springer-Verlag, 2005.
Cross, Nigel. Designerly Ways of Knowing, London: Springer-Verlag Ltd, 2006.
Dorst, Kees. Describing Design: A Comparison of Paradigms, Netherland: Rotterdam, 1997.
________ . “The Core of Design Thinking and its Application”, in Design Studies, 32 (2011), pp. 521-532.
Goldschmidt, Gabriella. “Doing Design, Making Architecture”, in JAE, 37( 1)( 1983), pp. 8-13.
Lawson, Bryan. What Designers Know, UK: Architectural Press of Elsevier, 2004.
Lidwell, William & Kritina Holden & Jill Butler. Universal Principles of Design, USA: Rockport Publishers, 2003.
Levitt, Andrew. “A Designers Guide to the Resources of the Psyche: Acknowledging the Importance of Knowledge and Know-how”, in The International Journal of Healing and Caring (On-line), Vol. 5, No. 2 (2005), pp. 1-14.
Orr, David. The Nature of Design: Ecology, Culture, and Human Intention, New York: Oxford University Press, 2002.
Phillips, Peter. Creating the Perfect Design Brief: How to Manage Design for Strategic Advantage. New York: Allworth Press, 2004.
Polanyi, Michael. “Tacit Knowing: Its Bearing on Some Problems of Philosophy”, in Reviews of Modern Physics, 34 (4) (1962), pp. 601-616.
Salama, Ashraf. New Trends in Architectural Education: Designing the Design Studio, USA: 1995.
Santrock, J.W. “Educational Psychology”, in McGraw-Hill Higher Education, Boston, (2001), pp. 357-359.
Schön, Donald. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action, USA: Basic Books, 1983.
The New Grolier Webster International Dictionary of the English Language, (1971).
Wiggins, Grant & Jay McTighe. Understanding by Design, 2nd Ed, USA: ASCD publications, 2005.
http://projects.coe.uga.edu/epltt/index.php?title=Bloom's_Taxonomy.(Date retrieved: January 2012)
http://www.thefreedictionary.com.(Date retrieved: January 2012)
www.britannica.com