لوور کبیر (1993-1983)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشکده مهپعماری و شهرسازی، دانشگاه شهیدبهشتی

چکیده

از میان پروژه های بزرگ دهه ی هشتاد فرانسه، هیچ یک به اندازه ی هرم شیشه ای I.M.Pei و پروژه ی توسعه ی لوور جالب توجه و بحث برانگیز نبوده است، "پی" در واقع اولین طراحی خارجی است که پس از سه قرن به لوور راه یافت و با خوش اقبالی طرح های خود را به انجام رسانده است. قبل از او در سال 1665 میلادی برنینی هنرمند، مجسمه ساز و معمار معروف ایتالیایی نیز به لوور راه یافت، اما در رویارویی با طوفانی از تعصبات ملی ناکام ماند و سرانجام مجبور به ترک پاریس شد."پی" با الهام از هرم چهار هزار ساله خئپوس و کنکاش در تکنولوژی زمان خود، به ترکیبی نوین، سبک و شفاف از از شیشه و فولاد دست یافته است. نگین شیشه ای که "پی"  در مرکز میدان ناپلئون تدارک دیده، وروردی مجللی را تحت پوشش قرار داده که همه روزه مشتاقان موزه را به مجموعه فضاهای زیرزمینی لوور بزرگ هدایت می کند. در جریان توسعه بنا، سطح فضاهای نمایشی آن دو برابر شده و در نهایت موزه با 186000 متر مربع زیربنا به بزرگترین موزه هنری دنیا بدل گشته است. از این پروژه که امروزه از آن به عنوان مظهر جسارت ها و توانایی معماری های نویندر بازیابی و احیای فرم های سنتی معماری یاد میشود، شرحی اجمالی تهیه شده که در این مقاله ارائه می شود. در نوشتار حاضر ضمن اشاره به جریان شکل گیری این موزه ی بزرگ به تاریخچه بنا، اصول طراحی، برخی از مشکلات و ویژگی های اجرایی و در نهایت به چگونگی برپایی ساختمان اشاره خواهد شد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Great Louvre (1983-1993)

نویسنده [English]

  • Saeid Mashayekh-Faridani
-
چکیده [English]

 Among the great projects of the eighties which were constructed in France none has been more spectacular and interesting than I.M.Pei's extention of the Louvre, in other words his glass pyramid. Pei who is in fact the first foreign architect to have worked on the Louvre during the previous three decades concluded his task with great satisfaction. Giovanni Lorenzo Bernini, the famous Italian artisian, sculptor and architect who had been previously invited to the Louvre in 1665 faced a storm of national fanaticism and thus forced to leave paris.With an inspiration from the four thousand years old pyramid of Cheops, the Egyptian Pharaoh, and the study of contemporary technology, Pei managed to present a modern, light and translucent composition of steel and glass. The glass gem designed by I.M.Pei in the center of the Napoleonic square of the Louvre resulted in the construction of a fine enterace which guides a large number of the visitors in to the Great Louvre every day.During the extention, the total area of the exhibition halls were doubled, resulting in a total area of 186000 Sq.meters, turning the Louvre into the largest museum of art in the world. This article aims to present the fine characteristics of a building which is beleived to be the prime example of the competent and yet presumptous contemporary architecture which aims to restore and rehabilitate the traditional forms of architecture.

  1. موجود در فایل متن مقاله