بهاروند، شکوفه. «بررسی و بازبینی مفهوم شهر دوستدار کودک از مشارکتسازی کودکان تا استانداردهای طراحی؛ با ارائة راهکارهای اجرایی و راهبردی»، در نشریه مدیریت شهری، ش 34 (بهار 1393)، ص 297-322.
جلیلی، محمد و علیرضا عینیفر و غلامرضا طلیسچی. «فضای باز مجموعههای مسکونی و پاسخدهی محیطی؛ مطالعة تطبیقی سه مجموعة مسکونی در شهر همدان»، درنشریه هنرهای زیباـ معماری و شهرسازی، دورة 18، ش 4 (زمستان 1392)، ص 57-68.
ساسانی، مژگان و علیرضا عینیفر و حسین ذبیحی. «تحلیل رابطة بین کیفیت فضای میانی و کیفیتهای انسانیـ محیطی؛ مورد پژوهی: مجتمعهای مسکونی شهر شیراز»، در نشریه هنرهای زیباـ معماری و شهرسازی، دورة 21، ش 2 (تابستان 1395)، ص 69-80.
سجادی قائممقامی، پروینالسادات و شهرام پوردیهیمی و اسماعیل ضرغامی. «اصول پایداری اجتماعی در مجتمعهای مسکونی از دید جامعة صاحبنظران و متخصصان ایرانی»، در صفه، ش 51 (پاییز و زمستان 1389)، ص 75-87.
شفایی، مینو و و رامین مدنی. «اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان بر اساس مدل خلاقیت»، در فناوری آموزش، دورة 4، ش 3 (1389)، ص 215-222.
شوئنوئر، نوربرت. مسکن، حومه و شهر، ترجمة شهرام پوردیهیمی، تهران: انتشارات روزنه، 1389.
صادق صابری، محمدجواد و راضیه قدرجانی و مهرداد حاجیان زیدی. «طراحی فضای کنش اجتماعی کودکان در محوطة باز مجتمعهای مسکونی با رویکرد خلاقیت و تعاملات اجتماعی»، در مطالعات هنر و معماری، ش 13 (شهریور 1395)، ص 13-26.
طباطباییان، مریم و ساناز عباسعلیزاده و رضا کلایی و ریما فیاض. «بررسی تأثیر طبیعت بر خلاقیت کودک»، در معماری و شهرسازی آرمانشهر، ش 17 (زمستان 1395)، ص 91-102.
عظمتی، حمیدرضا و حسن فریدونزاده. «مدلیابی ساختاری رضایتمندی کودکان از فضاهای باز مجتمعهای مسکونی»، در علوم و تکنولوژی محیط زیست، دورة 15، ش 4 (1392)، ص 107-111.
عینیفر، علیرضا و عباسعلی ایزدی و مینو قرهبیگلو. «گونهشناسی روشهای تحقیق در مطالعات محیطی کودکان»، در نامه معماری و شهرسازی، دورة 5، ش 9 (پاییز و زمستان 1391)، 87-103.
عینیفر، علیرضا و سیدهندا قاضیزاده. «گونهشناسی مجتمعهای مسکونی تهران با معیار فضای باز»، در معماری و شهرسازی آرمانشهر، ش 5 (1389)، ص 35-45.
قاضی، قاسم. «اهمیت بازی در آموزشوپرورش پیشدبستانی»، در روانشناسی و علوم تربیتی، ش 1052 (1368)، ص 30-39.
قرهبیگلو، مینو و علیرضا عینیفر، و عباسعلی ایزدی. «ارتقای تعامل کودک با مکان در فضای باز مجتمعهای مسکونی»، در نشریه هنرهای زیباـ معماری و شهرسازی، دورة 18، ش 2 (تابستان 1392)، ص 69-82.
کریمی آذری، امیررضا. اصول طراحی مؤثر بر ارتقای خلاقیت کودکان در فضای مسکونی، رسالة دکتری معماری، دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت، 1393.
گروت، لیندا و دیوید وانگ. روشهای تحقیق در معماری، ترجمة علیرضا عینیفر، مؤسسة انتشارات دانشگاه تهران، 1388.
مدنی، رامین و مینو شفایی. «راهکارهای طراحی عرصة میانه با رویکرد جبرانسازی مسکن حداقل در ایران»، در معماری و شهرسازی آرمانشهر، دورة 5، ش 11 (1392)، ص 153-165.
مردمی، کریم و سیما ابراهیمی. «بازیانگیزی، راهبرد طراحی محیطهای یادگیری»، در انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، ش 5 (بهار و تابستان 1392)، ص 109-120.
Aziz A.A. & A.S. Ahmad. “Low Cost Flats Outdoor Space as Children Social Environment”, in Procedia - Social and Behavioral Sciences, 38 (2012), pp. 243-252.
Blinkert, B. & E. Weaver. “Residential Environment and Types of Childhood”, in Humanities and Social Sciences, 3(5) (2015), pp. 159-168.
Erikson, E.H. Childhood and Society, New York: W. W. Norton & Co, 1963.
Faizi, M. & A. Karimi Azari & S. Norouzian Malek. “Design Guidelines of Residential Environments to Stimulate Children’s Creativity”, in Journal of Asian Behavioral Studies, 3 (8) (2013), pp. 25-36.
Gibson, J.J. The Ecological Approach to Visual Perception, Boston: Houghton-Mifflin, 1979.
Li, Z. & R. Zeng & M. Ye. “Investigation of the Relationship between Place Characteristics and Child Behavior in Residential Landscape Spaces: A Case Study on the Century Sunshine Garden Residential Quarter in Hefei”, in Frontiers of Architectural Research, 1 (2012), pp. 186-195.
Marouf, N. & A.I. Che-Ani & N.M. Tawil & S. Johar & M.M. Tahir. “Development of Designing Criteria in Children’s Urban Play Space in Iran”, in Journal of Sustainable Development, 8(2) (2015), pp. 113-121.
Monsur, M. “Transitional Space and Preschool Children’s Play & Learning Behavior in Childcare Environment”, in The Visibility of Research Policy: Educating Policymakers, Practitioners, and the Public, 2013, pp. 386-393.
Shabak, M. & N. Norouzi & A. Megat Abdullah & H.T. Khan. “Children’s Sense of Attachment to the Residential Common Open Space”, in Procedia- Social and Behavioral Sciences, 201 (2015), pp. 39-48.
Shi, Y. “Explore Children’s outdoor Play Spaces of Community Areas in High Ddensity Cities in China: Wuhan as an Example”, in Procedia- Engineering, 198 (2017), pp. 654-682.
Vygotsky, L.S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1978.