Steps in Architectural Education: an Experience

Document Type : علمی - پژوهشی

Author

Assistant Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University

Abstract

This paper attempts to record a design education experience. The students were asked to design a school in a sequence of eleven steps:(i) understanding the subject; (ii) developing design ideas; (iii) considering the ‘place’ of the project; (iv) developing the physical program; (v) concept modeling; (vi) developing the concept further; (vii) finding a geometrical expression; (viii) considering the ‘plan’ and ‘functional logic’; (ix) technical considerations; (x) returning to the subject; and (xi) final technical presentation. Emphasis has been on teamwork and student research throughout the whole project. The key advantage of defining these steps is that both the professors and the students had a clear idea of the otherwise complicated design process.

  1. حجت، عیسى. « آموزش خلاق - تجربة 1381»، در مجلة هنرهاى زیبا، ش 18. (تابستان 1383 )، ص 25-36.
  2. کرباسى، عاطفه (گردآورى و تألیف).« درس گفتارهاى طراحى مدرسه - گزارشى از کارگاه طرح معمارى سه»، دانشگاه هنر اصفهان، بهمن 1383 تا تیرماه 1384 ، چاپ نشده.
  3. لاوسون، برایان؛ طراحان چگونه می اندیشند، ابهام زدایى از فرایند طراحى، ترجمة حمید ندیمى، دانشگاه شهید بهشتى، 1384.
  4. محمودى، امیرسعید. «چالش هاى آموزش طراحى معمارى در ایران»، در مجلة هنرهاى زیبا، ش 12، زمستان 1381، ص 70-79.