ارزیابی تأثیر به‌کارگیری شناخت هندسی سازه در طراحی معماری نمونۀ موردی: دانشجویان رشتۀ معماری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری معماری اسلامی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان

2 استادیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان

چکیده

تا کنون تحقیقات گسترده‌ای دربارۀ ابعاد گوناگون دانش سازه صورت گرفته است. مسئلۀ اصلی در نتایج اکثر این پژوهش‌‌ها نبود توجه کافی به چگونگی حضور دانش سازه در فرایند طراحی معماری است. دانش سازه دارای دو نوع شناخت اصلی شامل شناخت عددی و شناخت هندسی است. هر دو شناخت دارای ارزش‌های خود در فرایند طراحی هستند، ولی بخشی از شناخت سازه قابلیت و شایستگی حضور در گام طراحی سازه را دارد که از مراحل اولیۀ تولید فرم تا مرحلۀ ساختِ واقعی دخالت دارد؛ و این همان جایگاه مهم و ارزشمند هندسه است که در میان دشواری‌های محاسباتی و گسترش ابزارهای طراحی و تحلیلی سازه نادیده گرفته شده است. بسیاری از راه حل‌های سازه‌ای بر اساس شناخت هندسی تجلّی می‌یابند. هدف اصلی در این پژوهش ارزیابی تأثیر شناخت هندسی در فعالیت‌های مربوط به طراحی سازه در بستر معماری است. بر این اساس در این پژوهش، ابتدا وجوه شناخت هندسی سازه به‌طور کامل معرفی می‌شوند. سپس از راهبرد پژوهش کمّی برای سنجش آماری دو پارامتر میزان رضایتمندی و میزان افزایش مهارت دانشجویان معماری پس از کاربرد روش شناخت هندسی در طراحی سازه استفاده می‌شود. برای تحلیل کمّی از روش آزمون T زوجی با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده می‌شود. بنابر نتایج تحقیق استفاده از شناخت هندسی تأثیر مثبتی بر میزان رضایتمندی و میزان مهارت مشارکت‌کنندگان در به‌کارگیری دانش سازه در طراحی‌های معماری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Effects of Using Geometric Cognition of Structures in Architectural Design; The Case of Architecture Students

نویسندگان [English]

  • Majid Ahmad Nejad Karimi 1
  • Mehdi Mahmoudi Kamel Abad 2
  • Maryam Azimi 2
1 Faculty of Architecture and Urban Design, Art University of Isfahan
2 Assistant Professor, Faculty of Architecture and Urban Design, Art University of Isfahan
چکیده [English]

Extensive research has been done on various aspects of structural knowledge. The main problem with most results is the lack of sufficient attention to how structural knowledge should be present in the design process. Structural knowledge contains two main types of cognition: numerical and geometric. With both cognitions having their merits in the design process, structural cognition deserves to be present from initial to implementation stages; and it is the important and valuable position of geometry that has been ignored amidst computational difficulties and the development of structural design and analytical tools. Many structural solutions are realised based on geometrical cognition. The main purpose of this study is to evaluate the effect of geometric cognition on activities related to structural design in architecture. The study starts with thoroughly introducing the aspects of geometric cognition of the structure. Then, the quantitative research strategy is used to statistically measure the two parameters of satisfaction and skill enhancement of architecture students following the application of geometric cognition method in structural design. For quantitative analysis, the paired t-test method is used using SPSS software. The results show that the use of geometric cognition has a positive effect on the level of satisfaction and skill of participants in applying structural knowledge in architectural designs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Geometric cognition
  • Structural knowledge
  • Structural design
  • Architectural design
  • Architecture students
احمدنژاد کریمی، مجید. مدل پشتیبان طراحی سازه مبتنی بر شناخت هندسی در فرایند طراحی معماری (توصیه‌ای برای دانشجویان معماری). پایان‌نامۀ دکتری تخصصی معماری، دانشگاه هنر اصفهان، 1399.
محمودی کامل‌آباد، مهدی. دانش ضمنی سازه در فرایند طراحی. پایان‌نامۀ دکتری تخصصی معماری، دانشگاه شهید بهشتی تهران، 1391.
Adriaenssens, S. & Ph. Block & D. Veenendaal & Ch. Williams. Shell Structures for Architecture: Form Finding and Optimization. New York: Routledge, 2014. 
Bizoń, M.S. “Physical Model in Descriptive Geometry – Good Idea?”. In International Conference on Engineering Education – ICEE 2007. Coimbra, Portugal, 2007. 
Ceccato, C. & L. Hesselgren & M. Pauly & H. Pottmann & J. Wallner, eds. Advances in Architectural Geometry. Springer, 2010.
Collins, K.M.T. & A.J. Onwuegbuzie & Q.G. Jiao. “A Mixed Methods Investigation of Mixed Methods Sampling Designs in Social and Health Science Research”. In Journal of Mixed Methods Research. 1.3 (2007), pp. 267-294.
Gengnagl, C. & A. Kilian & N. Palz & F. Scheurer, eds. “Computational Design Modeling”. In Proceedings of the Design Modeling Symposium Berlin. Springer, 2011.
Hsu, W. & B. Liu. “Conceptual Design: Issues and Challenges”. In Computer-Aided Design, 32 (2000), pp. 849-850.
Leopold, C. “Geometry Concepts in Architectural Design”. In 12th International Conference on Geometry and Graphics. Salvador, Brazil, 2006.  
Luyten, L. Structurally Informed Architectural Design, PHD Thesis. Department of Architecture, Chambers University of Technology. Gothenburg, Sweden, 2012.  
Macdonald, A.J. Structure and Architecture. New York: Routledge Press, 2019.  
Mainstone, R.J. Developments in Structural Form. Oxford: Architectural Press, 2001.
Migliari, R. “Descriptive Geometry: From it’s Past to its Future”. In Nexus Netw Journal, Vol.14, No. 3 (2012), pp. 555-571.
Motro, R. (ed). First International Conference on Structural Morphology: Abstracts, Montpellier, France, 1992. 
Polit, DF. & CT. Beck. Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 2006.
Pottmann, H. & A. Kilian & M. Hofer, (eds). “Advances in Architectural Geometry”. In Proceedings of the Conference, Vienna, 13-16 September 2008. Vienna University of Technology, 2008.
Pratt, M.J. “Procedural Modelling, Generative Geometry, and the International Standard ISO 10303 (STEP)”. In Mathematics of Surfaces 10th IMA International Conference, Leeds, UK, September 15-17, 2003, proceedings. Berlin Heidelberg (Germany), Springer. 2768, 2003, pp. 320-337.
Putz, C. “On the Selection of Topics Suitable for Descriptive Geometry Courses for University Students of Architectures”. In Journal for Geometry and Graphics, 4(2) (2000).
________ . “Teaching Descriptive Geometry for Architects: Didactic Principles and Effective Methods Demonstrated by the Example of Monge Projection”. In 6th International Conference of Graphics Engineering for Arts and Design, Brazil, 2001. 
Shelden, D.R. Digital Surface Representation and the Constructibility of Gehry’s Architecture. Ph.D. thesis. Massachusetts Institute of Technology, 2002.
Strauven, I. & L. Ney. Ney & Partners Freedom of form Finding. V. Brunetta & V. Patteeuw, eds., Antwerpen: Vlaams Architecture Institute, 2005.
Tashakkori, A. & C. Teddlie. Mixed Methodology: Combining Qualitative and Quantitative Approaches. New York: Sage Publications. 1998.
Wang, L. & W. Shen & H. Xie & J. Neelamkavil & A. Pardasani. “Collaborative Conceptual Design –State of the Art and Future Trends”. In Computer-Aided Design, 34 (2002), pp. 981-996.