دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X30220200722Investigating two of Al-Ghazali’s Views on Architecture based on Iḥyaʾ ʿŪlum al-Dīnʾ: Luxury and Ornaments; Materials and Componentsبررسی دو مقوله از آرای غزالی دربارۀ معماری در آینۀ کتاب احیاء علوم الدین تزیین و تجمل؛ مواد و مصالح51610050110.29252/soffeh.30.2.5FAاحسان کاخانیدانشجوی دکتری معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200523Abu Hamed Mohammad al-Ghazālī was a mystic, jurist and theologian, who lived in the fifth century AH, and significantly influenced Iranian culture. His greatest work is Iḥyaʾ ʿŪlum al-Dīnʾ, written in his seclusion period to revive religious knowledges, with the subject being applied knowledge, and hence the wealth of architectural information in it. The book is partly about ornaments, materials, and their ordinances. These are referred to in various parts of the book with various kinds of materials and ornaments examined. The present article starts with introducing Al-Ḡazālī’s views and thoughts, in order to better understand subsequent parts of the research. What follows is about ornaments and its sanctity or otherwise. Next comes a discussion about luxury in buildings with regard to building height and properties. In the next part the use of materials and their durability is discussed. <br />The research is based on interpretative approach, mainly reading and interpreting the original text of Eḥyāʾ. Other works of Al-Ḡazālī’s and other sources are used as subsidiaries, though. What this article finds is that short-lasting materials are positively considered by Al-Ghazali in Zuhd realm. Furthermore, whilst he does not mind ornamentations subject to certain conditions, they are seen as at odds with ascetic life. Ornaments in the mosque is legitimate as it is the house of God, and materials are agents for judging the building and its founders.ابوحامد محمد غزالی عارف و فیلسوف و فقیه و متکلم قرن پنجم هجری است که تأثیری شگرف در فرهنگ ایران داشته است. مهمترین اثر او کتاب احیاء علوم الدین است که آن را برای زنده کردن دانشهای دینی، در دورۀ عزلت، به نگارش درآورد. موضوع کتاب علم معامله است، از این روی اشارات فراوانی به معماری در آن یافت میشود. دستهای از این نکات در مورد تزیینات و تجمل در معماری و مواد و مصالح در بناهاست. غزالی در صفحات مختلفی از کتاب دربارۀ انواع تزیینات و تجملات در بناهایی چون مسکن و مسجد سخن گفته و اقسام گوناگونی از مواد و مصالح را، اعم از گچ و خشت و آجر و نی، بررسی کرده است. این مقاله محصول دستهبندی مطالب گردآمده از کتاب و در چهار باب سامان یافته است. در باب اول مقدماتی دربارۀ نگاه غزالی و اندیشۀ وی بیان میشود. این مقدمات برای فهم بهتر چگونگی انجام پژوهش و استدلال از طریق مطالب لازم به نظر میرسد. باب دوم در خصوص تزیینات در معماری و حرمت و حلیت آن است. در باب سوم تجملات معماری شامل ارتفاع بنا و متاع بنا بررسی میگردد. باب چهارم در مورد استفاده از مواد و مصالح، خصوصاً گچ و آجر، است و در خاتمه مبحثی در مورد نگاه جامع غزالی به مواد و مصالح از حیث دوام آنهاست. تحقیق با روش تفسیری و به شیوۀ قرائت و فهم و تفسیر احیا به واسطۀ خود متن انجام شده است، بنابراین محور این تحقیق کتاب احیاء بوده و فقط برای فهم بهتر این کتاب به دیگر آثار غزالی و منابع درجۀ دوم رجوع شده است. مطابق این مقاله، مصالح کمدوام از نظر غزالی برای ساختن مسکن بیشتر مطابق زهد است و کمدوامی مصالح عموماً معیاری برای ارزشداوری مثبت بناهاست. در دستگاه فکری غزالی، در حالی که تزیینات با رعایت شرایط لازم آن به خودی خود مباح تلقی میشود، آرایش و تزیین برای زیست زاهدانه مذموم است. آذین مساجد از آن روی که خانۀ خداست رواست و مواد و مصالح به خودی خود عامل ارزشداوری بنا و بانیان آن است.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X30220200722Analyzing Key Categories in the Literature of Contemporary Iranian Architecture; 1946 – 2016بررسی مقولات کلیدی در ادبیات معماری معاصر ایران: 1325-1394ش1174410049910.29252/soffeh.30.2.17FAحمیدرضا پیشوائیدانشگاه شهید بهشتیزهرا میرزائیدانشگاه شهید بهشتیسینا زارعی حاجیآبادیدانشگاه فنی مونیخJournal Article20200523It has been about 70 years since Persian literature has emerged on contemporary Iranian architecture. This research investigates the key categories of this literature, with a focus on the most recurring categories discussed between 1946 and 2016. To achieve this, 389 of the most important sources on this topic are selected, and their key categories are identified. Finally, based on the 37 most recurring categories, under nine general sets, these texts are analyzed qualitatively. The main sets are about the relationship between contemporary and past architecture, architects, concepts and contexts, normative statements, the relationship between contemporary Iranian and world architecture, the ways of discussing architectural works, periods, the ways of discussing history, and modernity. The results of this analysis indicate that the works of architecture, architects, historical narratives, and architectural pathology are the most recurring themes in the past 70 years. Categories such as works of architecture and architects have continuously attracted the attention of authors architecture and architects have; however, some other categories, such as architectural pathology and historical narratives, have recently taken centre stage.از حدود هفتاد سال پیش تا امروز دربارۀ معماری معاصر ایران متنهایی به زبان فارسی نوشته شده است. پژوهش حاضر دربارۀ این ادبیات و مقولاتِ کلیدیِ مندرج در آن است. به بیان دقیقتر، در پژوهش حاضر هدف بررسی مهمترین مقولات طرحشده در ادبیات معماری معاصر ایران در طی سالهای 1325 تا 1394ش است. برای نیل به این هدف، 389 منبع از مهمترین منابع مربوط به معماری معاصر ایران گزینش و مقولاتِ مندرج در آنها مشخص شده است. درنهایت، این متنها بر اساس 37 مقولۀ پربسامد، در قالب نُه دستۀ کلی، تحلیل محتوایی کمّی شده است. فهرست این دستههای کلی چنین است: نسبت معماری امروز با معماری گذشته، معماران، مفاهیم و زمینهها، سخنان هنجاری، نسبت معماری معاصر ایران با جهان، طرز پرداختن به آثار معماری، مقاطع زمانی، طرز پرداختن به تاریخ، و مدرنیته. نتایج حاصل از این بررسی حاکی از آن است که در طی هفتاد سال گذشته، مباحث مربوط به آثار معماری و معماران و روایت تاریخی و آسیبشناسی پربسامدتر از بقیه بوده است. از این بین، برخی مباحث همچون آثار معماری و معماران از همان ابتدا تا کنون، با بسامدی تقریباً ثابت، محل توجه مؤلفان بوده است؛ اما برخی دیگر، همچون آسیبشناسی و روایت تاریخی، از زمانی به بعد در کانون توجه نویسندگان بوده است.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X30220200722Elderly Satisfaction Priorities in Residential Complexes’ Open Spacesاولویتبندی عوامل رضایت سالمند از فضای باز مجموعۀ مسکونی455610050010.29252/soffeh.30.2.45FAمجید صالحینیادانشگاه هنر اصفهانرامین مدنیدانشگاه هنر اصفهانفائزه آل صاحب فصولدانشگاه هنر اصفهانJournal Article20200523This article aims to identify the factors affecting elderly satisfaction with outdoor spaces of residential complexes, and to explain these factors and formulate a model using the ‘Delphi Method’ and the ‘Shannon Technique’. The two main questions of this study are ‘what are the factors affecting the satisfaction of the elderly with the outdoor space of residential complexes’ and ‘how one can understand the importance of each in relation to others’. To answer these questions, the opinions of ten Delphi experts were collected using interviews and questionnaires, and analysed using the Shannon Technique. Findings show that the most important factor affecting outdoor satisfaction of the elderly is the ‘physical’ aspect of the space, with ‘spatial supply’, ‘views’, ‘spatial organisation’, and ‘aesthetics’ being most effective indicators in this respect. This is followed by "individual-social" aspects, with ‘age, ‘feelings and needs’ and ‘expectations’ as its most effective indicators. Next comes ‘performance-management’, with ‘community surveillance’, ‘safety’ and ‘access to public and private services’ as its most effective indicators. Finally, a model for residential satisfaction factors of the elderly is developed, which outlines the weight of each of these factors and indicators.این مقاله با هدف شناخت عوامل مؤثر بر رضایت سالمند از فضای باز مجموعۀ مسکونی نگاشته و در آن ضمن تبیین این عوامل به تدوین مدلی از آنها با استفاده از«روش دلفی» و «تکنیک شانون» پرداخته شده است. در این پژوهش به دو پرسش پاسخ داده میشود: عوامل مؤثر بر رضایت سالمند از فضای باز مجموعۀ مسکونی چیستند؟ و چگونه میتوان به میزان اهمیت هریک از آن عوامل نسبت به هم پی برد؟ برای پاسخگویی به این پرسشها، پژوهشگران با روش دلفی نظرات ده نفر از متخصصان این حوزه را با مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری و به کمک روش شانون تحلیل کردهاند. یافتهها نشان میدهند که مهمترین دستۀ عوامل مؤثر بر رضایت سالمند از فضای باز مجموعۀ مسکونی دستۀ «کالبدیـ فضایی» است که مؤثرترین شاخصهای آن «تأمین فضایی»، «دید و منظر»، «سازماندهی فضایی»، و «جنبههای زیباشناختی» هستند و بعد از آن دستۀ «فردیـ اجتماعی» با مؤثرترین شاخصهای «سن»، «احساسات و نیازها»، و «انتظارات» قرار دارند. سپس دستۀ عوامل «عملکردیـ مدیریتی» است که «وجود نظارت اجتماعی»، «تأمین ایمنی»، و «میزان دسترسی به خدمات عمومی و خصوصی» مؤثرترین شاخصهای این دسته هستند. درنهایت مدل عوامل رضایت سالمند از فضای باز مجموعۀ مسکونی تدوین گردیده که وزن هر دسته از عوامل و شاخصها در آن بیان شده است.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X30220200722A Comparative Analysis of Two Thermal Performance Assessment Methods for Labelling Residential Buildings The case study of Babolsar Housesمقایسۀ برچسبگذاری انرژی ساختمانهای مسکونی بر اساس دو روش متفاوت در ارزیابی عملکرد حرارتی577010050210.29252/soffeh.30.2.57FAماریا کردجمشیدیدانشگاه مازندرانJournal Article20200523A policy to encourage building optimization and to reduce the building’s energy consumption is rating and labeling building’s energy performance which is usually based on the assessment of the building’s thermal performances. The building energy labeling method used in Iran differs from those introduced through international standards. The present paper aims to compare the two above methods. To achieve this objective, the thermal performance of 184 residential buildings are studied in the mild humid climate of Babolsar, using both modeling and “performance approach” methods. The modeling is done using Energy Plus software to predict annual energy requirements. The “performance approach” is methods prescribed by Chapter 19, <em>National Iranian Building Regulations</em>, to compute U-values. All buildings were labeled first based on their annual energy requirements then based on the proportion of building U value to the reference U value. The two ratings show a low correlation (0.2) between them with different labeling in 40% of cases. This renders revisions to the Iranian system inevitable. A combined labeling system is proposed in the conclusion.برچسبگذاری انرژی ساختمانها سیاستی کاربردی برای ترغیب جامعه به استفاده از ساختمانهای بهینه و کاهش مصرف انرژی سالانه در بخش ابنیه است، که عموماً بر اساس ارزیابی عملکرد حرارتی سالانۀ ساختمان محاسبه میشود. روش برچسبگذاری انرژی در ایران با روشهای معرفیشده در استانداردهای بینالمللی متفاوت است. هدف در این مقاله مقایسۀ روش مورد استفاده در ایران با روش متداول بینالمللی است. به این منظور عملکرد حرارتی 184 نمونۀ مسکونی، به دو روش مدلسازی و محاسباتی، برای اقلیم معتدل و مرطوب شهر بابلسر انجام شده است. مدلسازی با استفاده از نرمافزار انرژی پلاس برای پیشبینی مصرف انرژی سالانه و محاسباتی بر اساس روش کارکردی اعلامشده در «مقررات ملی مبحث 19» برای محاسبۀ ضریب انتقال حرارت طرح ساختمان انجام شده است. برچسبگذاری ابتدا بر اساس پیشبینی مصرف انرژی سالانه و سپس بر اساس نسبت ضریب انتقال حرارت طرح به ضریب انتقال حرارت مرجع انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که همبستگی بین دو شاخص ارزیابی برچسبگذاری ضعیف (0.2) و در 40% نمونهها نتیجه برچسبگذاری در دو سیستم متفاوت بودند. بنابراین بازنگری در روش کنونی برای بهسازی ابنیه در ایران ضروری است. در انتها سیستمی تلفیقی برای برچسبگذاری انرژی ساختمانهای مسکونی در ایران پیشنهاد شده است.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X30220200722Palimpsest, A Tool for Explaining the Identity of the Historic Cityپالیمپسـست «لایهنگاری»؛ ابزاری برای تبیین کیستیِ شهر تاریخی719010050310.29252/soffeh.30.2.71FAسیّدمحسن حبیبیپردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهراننگین صمدی کافیواحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی0000-0002-7543-1185Journal Article20200523The city, the metropolis, the land, the earth, and even the smaller-scale buildings, roads, squares, neighbourhoods...; convey layers of history through their backgrounds: layers through which one can read through the images inscribed in them, hear vanished voices. Obviously, the older the place the richer the accumulation of layers. <br />One can recognise dichotomies of happiness and sadness, life and death, poverty and wealth, confidence and betrayal, innocence and guilt ... in each of these historical layers. Each layer witnesses the passage of time, and unveils real realms of the memories. When spaces are "blended, rebuilt, or re-moulded," traces of previous patterns remains, suggests Brian Ladd in <em>The Ghosts of Berlin</em> in a deserted city. <br />There is a labyrinthine vision of the historical layers through which anyone, such as Walter Benjamin’s "Flâneur", can explore and reread palimpsests so that historical layers begin to unfold. The territory is not a specific product; it is the result of various processes over time. What forms the state of the territory today is affected by the natural or man-made, cultural or technological factors of the past; they have left their traces on the figure, the image, the face and the profile of the land and place. <br />The purpose of this study is to introduce the Palimpsest approach in explaining and understanding historical cities. The research method in this article is qualitative and with content analysis to explain the city Palimpsest method and its properties based on several questions .The study of this article is a review of the city Palimpsest approach and explores the methods and results that can be used to identify historical cities and preserve their historical continuity.شهر، کلانشهر، زمین، قلمرو، و حتی مقیاسهای کوچکتر «ابنیه، راهها، میدانها، محلهها، و...» با سابقۀ تاریخی خود متأثر از پدیدۀ زمان، لایههایی از تاریخ را با خود حمل میکنند. لایههایی از تاریخ با مقطع طولی یا عرضی از شهر که به واسطۀ آن میتوان خطوط تصویری بهجایمانده را بازخواند و آواهای خاموش و نشنیدۀ آنها را شنید. بدیهی است که هرقدر میزان قدمت و سابقۀ تاریخی مکان بیشتر باشد، به همان نسبتْ انباشت لایهها نیز افزایش خواهد یافت.میتوان دوگانههایی از شادکامی و غمگینی، زندگی و مرگ، فقر و ثروت، صمیمیّت و خیانت، معصومیّت و گناهکاری، و... را در فرازهای شاخص از هریک از این لایههای تاریخی بازشناخت. هر لایهای شاهدِ گذر زمان است. هریک از لایههای تاریخْ افشاکنندۀ بخشی از قلمروهای واقعی در زمانۀ خاص و در طول زمان است.زمانی که فضاها، «درهمآمیخته، بازسازی، یا دوباره الگوسازی» میشوند، آثار لایههای قبلی همچنان باقی میمانند. به این سبب، مسیر پرپیچوخمی در لایههای تاریخی هست که از طریقِ آنْ هر متخصصی میتواند بنا بر دانش خود لایهها را کاوش و بازخوانی کند، این اقدام از طریق «لایهنگاری» میسر خواهد شد و سبب نمایانی لایههای تاریخی میشود. با این تأکید که هر لایهای قلمرو خاص خود را دارد و منتج از فرایندهای مختلف همزمانی و در زمانی است. قلمرو امروزی، چون همیشه، متأثر از عواملِ تاریخ زیست سرزمینی (فرهنگ)، اقلیم سرزمین (طبیعت)، و تحول فن و فناوری در زمان و در زمانه است که ردّ خود را بر پیکره، سیما، چهره، و نیمرخ قلمرو و مکان گذاشتهاند.هدف از این پژوهش، شناساندن رویکرد لایهنگاری در تبیین و شناخت شهر است. روش پژوهش در مقالۀ حاضرْ کیفی و با تحلیل محتوایی برای تبیین روش لایهنگاری شهری است. مقاله مروری بر رویکرد لایهنگاری شهری است، روشها و نتایج گویای آن است که این روش را میتوان برای شناخت شهرهای کهن و حفظ تداوم تاریخیشان به کار بست.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X30220200722The Measurement of Resilience and Its Distribution in Tehran Districtsسنجش میزان تابآوری و چگونگی توزیع آن در محلات شهر تهران9111010050410.29252/soffeh.30.2.91FAمحمدحسین شریفزادگاندانشگاه شهید بهشتیراضیه رمضانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200523In more developed countries significant changes have occurred in the ways in which risks are viewed, so much that the prevailing view has shifted from a mere concentration of vulnerability reduction towards increasing resilience against disasters. On this basis, risk reduction programmes should seek the creation and reinforcement of resilient communities. Due to its particular natural and geographic conditions, Tehran has been vulnerable against a series of shocks including earthquakes, floods etc., rendering the attention to the concept of resilience all the more necessary. <br />The present paper views the measurement of resilience in Tehran using indicators, and the offering of an investigation method, as a first step towards making the city more resilient. This is done here based on Tehran districts’ 2001 statistical data, using ‘Baseline Resilience Indicators for Communities’ (BRIC) methods, and with a focus on a series of indicators based on amended ‘Disaster Resilience of Place’ (DROP) model as presented by Cutter et al. A conceptual model is made on this basis, and used to calculate a combined resilience indicator using ‘Fuzzy Analytic Network Process’ (F’ANP), which is comprised of factor analysis and ANP network model. After accurately defining the conceptual model through affirming factor analysis according to resilience levels, Tehran’s 23 resilience indicators were determined under six categories socio-economic, public service accessibility, infrastructural-social, open space (infrastructural), activity-economic, and infrastructural. These factors and their indicators were then used to process F’ANP analytical model. This significance factor was then combined with arithmetic combination method, and eventually the resilience combined indicator was worked out, and then applied to Tehran districts. The results show higher resilience levels for the northern half of Tehran compared to its southern half. در کشورهای بیشتر توسعهیافته تغییرات چشمگیری در نگرش به مخاطرات دیده میشود؛ به طوری که دیدگاه غالب از تمرکز صرف بر کاهش آسیبپذیری به افزایش تابآوری در مقابل سوانح تغییر یافته است. بر این اساس، در برنامهریزیهای کاهش مخاطرات باید به دنبال ایجاد و تقویت ویژگیهای جوامع تابآور باشند. در این میان، به مفهوم عام، شهر تهران به دلیل شرایط خاص طبیعی و جغرافیایی آن مستعد شوکهای متعددی ازجمله زلزله، سیل، و... است که ضرورت توجه به مفهوم تابآوری شهری را میرساند.در این مقاله هدف سنجش تابآوری شهر تهران به منزلۀ اولین گام در فرایند تابآور کردن شهر با بهکارگیری مدل و شاخصهای تعیینکنندۀ تابآوری و بیان روشی برای بررسی آن است. برای نیل به این هدف با استفاده از دادههای آماری سال 1390 محلات شهر تهران و بهکارگیری روش شاخصهای تابآوری خط مبنا برای جوامع و تمرکز بر مجموعهای از شاخصها بر اساس مدل اصلاحشدۀ تابآوری مکانی بلایا (DROP)، عرضهشده از سوی کاتر و همکاران در سال 2008، مدل مفهومی مطالعه ساخته و برای محاسبۀ شاخص تلفیقی تابآوری مدل تحلیلی F’ANP، که ترکیبی از تحلیل عاملی و مدل شبکهای ANP است، استفاده شده است. پس از تدقیق مدل مفهومی از طریق انجام تحلیل عاملی تأییدی، به تفکیک ابعاد تابآوری، 23 شاخص تبیینکنندۀ تابآوری شهری در شهر تهران، پس از تحلیل عاملی اکتشافی، به شش عامل اجتماعیـ اقتصادی، دسترسی به خدمات عمومی، زیرساختـ جامعهای، فضای باز (زیرساختی)، فعالیتیـ اقتصادی، زیرساختی منجر گردیدند که این عوامل و شاخصهای آنها برای انجام فرایند مدل تحلیلی F’ANP به منظور استخراج ضریب اهمیت نسبی به کار گرفته شدند. این ضریب اهمیت با روش تلفیق حسابی ترکیب و نهایتاً شاخص تلفیقی تابآوری محلات شهر تهران به دست آمد و در سطح محلات شهر تهران ترسیم گردید. نتایج تابآوری بیشتر محلات نیمۀ شمالی تهران را در مقایسه با نیمۀ جنوبی نشان میدهند.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X30220200722Iranian Intellectuals, the National Heritage and the History of Iranian Architecture in the Period between the Constitution and the end of Reza Shah’s Reign; A Story of Conflict and Evolutionروشنفکران ایرانی و دوگانۀ میراثِ ملّی و تاریخ معماری ایران (تقابل و تکامل) دورۀ مشروطه تا پایان عصر رضاشاه11112110049810.29252/soffeh.30.2.111FAمحمدحسن خادمزادهپردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران0000 0003 0284 7291پوریا محمودی اصل همدانیدانشگاه تهرانJournal Article20200523Efforts by Iranian intellectuals in the Constitution and Reza Shah periods to elaborate the two concepts of ‘national architecture heritage’ and ‘history of Iranian architecture’ were parts of their attempts to institutionalise modernity. These two concepts were in turn based on other concepts such as ‘time’, ‘past’, ‘history’ and ‘old-age oeuvre’, and are noteworthy for exploring their foundations and history as well as their conflicting and evolutional aspects. This article tries to use an interpretive-historical method to contrast the first-hand documents and quotes from the period, with those from later takes on that period in order to answer the questions of: 1) What are the origins of the ideas of ‘national architecture heritage of Iran’ and ‘history of Iranian architecture’?; and 2) What are the areas of conflict and evolution of these concepts? Examining these concepts, this research tries to detect conflicting and evolutional modes of them. Modern concepts such as the ‘progress’ (advancement) seem to associate the two above concepts, whilst demarcations between the two indicate a contrast, which is to do with the potential of national architectural heritage in constructing a sense of fascination with, and grandeur of ancient Iran in the Constitution and Reza Shah periods on one hand, and the position of architectural history in creating a systematic methodology for dealing with history, emphasising the need for carefulness and attention to details towards understanding the history in its accurate form.روشنفکران ایرانیِ دوران مشروطه و رضاشاه، با گرایشی که به برخی از مبانی دوران جدید جهان داشتند، تلاش میکردند تا آنها را در جامعۀ ایرانی نهادینه کنند. ازجمله این تلاشها، تدوینِ دو مفهومِ «میراث ملّی معماری» و «تاریخ معماری ایران» بود. این دو مفهوم که خود قوامیافته از مفاهیم دیگری نظیر «زمان، گذشته، تاریخ، و آثار گذشته» بودند، در اندیشۀ روشنفکران مؤلفههایی را سامان دادند که هم از منظر بررسی مبانی این مفاهیم و تاریخشان، و هم از منظر وجوه تقابلی و تکاملی حایز ارزش و ازریابی هستند. در این مقاله تلاش میشود با روشی تفسیریـ تاریخی در مقابلۀ اسناد و اقوال از طریق بررسی اسناد دست اول همچون متون روشنفکران آن دوران و استدلال منطقی از درون آثاری که متفکران متأخر در شرح آنها نوشتهاند، به هدف پژوهش یعنی پاسخگویی به پرسشهای تحقیق پرداخته شود. در این پژوهش، با بررسی دو مفهومِ فوق نزد روشنفکران ایرانی، تلاش میشود تا وجوه تکاملی و تقابلیِ این دو مفهوم مورد نظر ایشان بازیابی شود. به نظر میرسد که، مفاهیمِ نوی همچون ایدۀ پیشرفت (ترقی) پیونددهندۀ این دو مفهوم بودهاند و از سوی دیگر، وجود مرزهایی میانِ مفهوم میراث ملّی معماری ایران و مفهوم تاریخ معماری ایران نشاندهندۀ نوعی تقابل میان این دو است که بیشتر ناظر بر جایگاه مفهومِ میراث ملّی معماری در مفهومسازیهایی با اهدافی مشخص نظیر تلقین حس شیفتگی و عظمت و بزرگی ایران گذشته به ایرانیان دورۀ مشروطه و رضاشاه است و جایگاهِ مفهومِ تاریخ معماری در روششناسی برخورد با تاریخ، که از نظری علمی است و در این مقاله بر ضرورت نکتهسنجی و دقت و توجه به جزئیات برای درکِ تاریخ به شکل دقیقِ آن تأکید میشود.