دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X6219960822یادگاری از گذشتهمجموعه حاج کریم99717FAکامبیز حاجی قاسمیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150513یادگاری از گذشته در هر شماره صفه بنای تاریخی با ارزشی را معرفی می نماید تصاویر ارایه شده اعم از عکس و نقشه در این سلسله مقالات محصول زحمات دانشجویان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی در ثبت و ضبط آثار تاریخی کشور ماست. انرژی که برای این شماره برگزیده شده، مجموعه حاج کریم در بازار اصفهان است که به دوران قاجاریه تعلق دارد. این اثر در سال 65-66 توسط دانشجویان دانشکده آقایان محسن ضرابی، امیر فیضی، حسین کمره ای، ابراهیم محمودی و مرداد مستوفی برداشت شده است.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X6219960822انرژی حاصل از نیروی باد99721FAعبدالرزاق کعبی نژادیاننداردJournal Article20150513در میان انرژی های موجود در دنیا، شاید منابع انرژی فسیلی برتری همیشگی خود را تا ابد حفظ نماید، اما موجودیت مستمر آن موضوع بحث روز است به همین جهت با استفاده از انرژی باد به عنوان جایگزین به مقدار قابل توجهی می توان کمبود انرژی را در زمینه تولید برق و حرارت تامین کرد نوشتار حاضر، پیشرفت و توسعه پروژه های سیستم تبدیل نیروی باد به حرارت را ر بعضی کشورها به ویژه کشور ژاپن، مورد بحث و بررسی قرار می دهددانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X6219960822پدیده های ناسازگار ساختارهای فنی و تکنیکی رایج و تولید انبوه ساختمان99730FAمحمدجعفر خاتمیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150513اگر پذیرفته شود که طریق صنعتی کردن ساختمان یکی ار راه های حل مشکل ساختمان و مسکن و یا حداقل تخفیف معضلات آن است، برای اجرای صحیح و تعمیم گسترش این روش باید حلقه های اصلی زنجیره صنعتی سازی کاملا شناسایی و متصدیان و مجریان هر بخشی مشخص و مورد حمایت واقع شوند از دو بخش عمده زنجیره صنعتی کردن ساختمان، یعنی ساخت قطعات و بر پاداری، وظایف و مسئولیت بخش اول یعنی ساخت قطعات از سابقه و وضوح بیشتری برخوردار بوده و نحوه برخورد با آن برای تولید کنندگان و مسئولین نسبتا مشخص گردیده است. ولی آنچه که همچنان نامشخص باقی مانده نحوه برخورد با بخش دوم یعنی برپاداری است که شکل وظایف و محدوده مشکلات و گروه متصدیان انجام آن همچنان نامشخص باقی مانده است. این امر موجب توقف جدی در راه انجام صحیح این صنعت گردیده است. نوشتار حاضر می کوشد تا با معرفی گروه واقعی مجریان بخش مسکن و توانمندی آن ها برای انجام این مهم در راه صنعتی سازی ساختمان راه مناسب تری ارایه نماید.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X6219960822کتابشناسی شهرهای ایران(قسمت هفتم)99731FAبهرام قدیرینداردJournal Article20150513کتابشناسی موردی شهرهای ایران که به ترتیب حروف الفبا و بر مبنای نام شهرهای ایران تنظیم گردیده است به علت حجم زیاد این بخش از کار، در شماره های گذشته از کتابشناسی موردی شهرهای ایران حروف "آ" تا "ز" معرفی شد و در این شماره حروف "س" و "ش" در معرض استفاده علاقمندان قرار می گیرد.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X6219960822روش موردی در آموزش معماری99736FAلادن احتضادینداردJournal Article20150513به کار گرفتن موردهای واقعی در تمرین های آموزشی مدارس معماری در دهه هشتاد در آمریکا مورد بحث، تحقیق و تجربه قرار گرفت این روش نخستین بار دذ آغاز دهه بیست در آموزش مدیریت به کار گرفته شده بود. در آموزش معماری همانند رشته مدیریت که شامل شاخه های گوناگون است، نیاز به خلاقیت و توانایی ایجاد جهش های منطقی یک امر اساسی است به کمک این روش دانشجو در برابر موضوعی واقعی قرار می گیرد و نقشی فعال به وی تفویض می شود تا در عوض به کارگیری مقررات القا شده کلاسیک امکان کاوش و جستجوی اصول کلی را از طریق تجربه واقعیات به دست آورد. به علت تعدد شاخه های تخصصی روزافزون در رشته معماری و نیز به جهت فقدان یک روش هماهنگ کننده،روز به روز شکاف مابین تخصص های گوناگون آن عمیق تر می شود و این امر نقطه ضعفی در امر آموزش معماری است.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X6219960822نگاهی به ائتلاف معماری و علوم رفتاری در نیم قرن گذشته99740FAمحمود رازجویاننداردJournal Article20150513تاریخ معماری نیمه دوم قرن بیست حکایت از حوادث بسیار می کند. از مهمترین آن ها شکست معماری مدرن، تولد پست مدرن، دیکانستراکشن و مشتقات آن ها قابل ذکر است امروزه کمتر معماری است که با محتوای این ایسم ها و نمود ظاهری آن ها آشنایی نئاشته باشد، ولی افراد اندکی از ماجراهای متوقف کننده معماری مدرن و همواره کننده راه پست مدرن و دیگر نگرش های متاخر معماری آگاهی دارند. نوشتار حاضر، به یکی از عوامل عمده تشدید کننده شکست معماری مدرن اشاره کرده و تبعات و تاثیرات آن را در فرایند معماری و آموزش آن دنبال می کند.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X6219960822زواره شهری در حاشیه کویر99744FAعلی غفارینداردJournal Article20150513در طول تاریخ معماری و شهرسازی کشورمان شهرهای کهن ایران با تداوم، تکرار،تکامل علمی و تجربی به نحوی بنا شده اند که قادرند راهنمای آموزنده ای برای معماران و شهرسازان امروزی تلقی گردند. این گونه شهرها در بستر زمان نیز توانسته اند به عنوان مجتمع های زیستی انسان ها به نیازهای مادی،معنوی، فرهنگی و روانی آن ها پاسخگو باشند. عوامل موثربر نحوه شکل گیری و عناصر تشکیل دهنده آن هااز یکسو و شکل کالبدی مجموعه ها از سوی دیگر، به قاعده ای منظم موجب پیدایش مجتمع هایی جا افتاده و متکامل گردیده اند. انسان و محیط با یکدیگر چنان تلفیق شده اند که گویی هر یک سرای دیگری ساخته شده اند. مساله امروز شهرهای کهن، عدم شناخت کافی از ویژگی ها و اهمیت ارزش های نهفته در آن ها از یکسو و رها نمودن آن توسط مسئولین و ساکنین و به دنبال آن ایجاد مجتمع ها و واحدهای مسکونی خارج از بافت کهن با شکلی بیگانه و بی توجه بع ارتباط و پیوند با ارزش های تاریخی و شرایط محیطی و فرهنگی از سوی دیگر است.دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X6219960822مکتب اصفهان اعتلا و ارتقاءمفهوم دولت99750FAسید محسن حبیبینداردJournal Article20150513تشکیل دولت صفوی در قرن دهم هجری سبب می گردد تا حیات عقلی شیعی به اوج خود سد، تشیع اثنی عشری به هویت سیاسی و فرهنگی مستقلی دست یابد و این هویت و شخصیت را به عنوان خمیر مایه فرهنگی همه شئون زندگی پس از خود قرار دهد. کلام شیعی که هموارهنقش برج و باروی ایمان مذهبی را ایفاء کرده بود، در عصر صفوی که هیچ جریان دیگری معارض آن نبود، با مسائل علمی اجتماعی بی شماری روبه رو شد و قوت اولیه خود را از دست داد. اما فقه به لحاظ مواجهه با اوضاع و احوال جدید به پیشرفت سریع روی نهاد و زمینه را برای شکفتن آراء حکمی اشراقی، فلسفی و عملی مهیا ساخت.