دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X28420181222Design As … A Re-Reading of ‘Design’s’ Conceptual Metaphorsطراحی به مثابة ... بازخوانی استعارههای مفهومی «طراحی»524100450FAعلی محمدیدانشجوی دکتری معماری، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکدة معماری و شهرسازیزهره تفضلیاستادیار دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-0888-1749Journal Article20190317<span style="color: black; font-family: 'Calibri Light'; font-size: large;">During the past 50 years design research theories have cast light on the concept of ‘design’. Since this is a complicated, abstract concept, it needs appropriate conceptual and methodological frameworks in order to clarify the multifaceted, complex aspects of this human act. Among more important contemporary epistemological theories is the ‘conceptual metaphor’ theory, which has also been welcome in design research circles. Scrutinising design research’s two main paradigms, namely, ‘rational problem solving’ and ‘reflection in action’, one can find the development extended theories thanks to ‘conceptual metaphor’. Whilst the two above paradigms have been undergoing revisions in the past 20 years, various complementary, explanatory metaphors have emerged on the concept of design. The present research focuses on the contents of two creditable early design research publications to select key conceptual metaphors for explaining design concept. Alongside the two above-mentioned paradigms, the most important metaphors include ‘bricolage’, ‘co-evolution’, ‘disclosure’, ‘dialogue’ and ‘play’. In the end a series of graphics illustrate each metaphor, and with them their implicit and explicit aspects of the concept of design in each metaphor. The paper concludes that hermeneutic metaphors i.e. ‘disclosure’, ‘dialogue’, and ‘play’ best suit the clarification of the concept of design, which is due to their proximity with design mechanisms. As such, they are among the most suitable design metaphors for design research.</span>در طی پنجاه سال گذشته نظریههای طراحی پژوهی روشنگر مفهوم «طراحی» بوده است. از آنجا که این مفهوم امری پیچیده و انتزاعی است، به چارچوبهای مفهومی و روشهای شناختی متناسبی نیاز است تا بتوان وجوه متنوع و پیچیدة این تجربه و فعالیت انسانی را وضوح بخشید. از جملة مهمترین نظریات شناختی معاصر «نظریة استعارة مفهومی» است که در طراحی پژوهی نیز مورد توجه و استقبال پژوهشگران این حوزه بوده است. با دقت در دو پارادایم اصلی مطرحشده در طراحی پژوهی، یعنی پارادایم «حل خردگرایانة مسئله» و «تأمل در عمل»، میتوان در هریک از این دو حوزه، به واسطة استعاره مفهومی، نظریات مبسوطی را مشاهده کرد. طی بیست سال گذشته ضمن بازنگری در این دو پارادایم، استعارههای متعدد دیگری برای تکمیل آنها و تبیین مفهوم طراحی مطرح شده است. در این پژوهش، با مرور و تحلیل محتوای مقالات مرتبط در دو نشریه معتبر و قدیمی از نشریات عرصة طراحی پژوهی، استعارههای مفهومی کلیدی در تبیین مفهوم طراحی انتخاب شده است. در کنار دو پارادایم ذکرشده، مهمترین این استعارهها «بریکولاژ»، «تطور مشترک»، «آشکارگی»، «گفتگو» و «بازی» هستند. درنهایت با ترسیم مجموعة نگاشت و مدل تصویری هر استعاره، وجوه آشکار و پنهان مفهوم طراحی در هریک از این استعارهها تبیین شده است. نتیجة این پژوهش درنهایت چنین میشود که استعارههای هرمنوتیک (فهم) یعنی «آشکارگی»، «گفتگو»، و «بازی» برای روشن کردن مفهوم طراحی، به دلیل قرابت بیشتر با سازوکار طراحی، جزو مناسبترین استعارههای مفهومی در بهکارگیری آنها در حوزة طراحی پژوهی هستند.https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100450_283e518693364fc98b42350c73f8e8ab.pdfدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X28420181222The Assessment of Daylight and Glare in Classrooms Using Dynamic Indicators; the Case of SBU Faculty of Architecture and Urban Planningارزیابی نور روز و خیرگی در کلاسهای درس با استفاده از شاخصهای پویا مطالعة موردی: دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی2540100759FAمحمدعلی فدایی اردستانیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری انرژی، دانشگاه شهید بهشتیحیدر ناصری مبارکیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری انرژی، دانشگاه شهید بهشتیمحمدرضا آیتاللهیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری انرژی، دانشگاه شهید بهشتیزهراسادات زمردیاناستادیار دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20210227<span style="color: black; font-family: 'Calibri Light'; font-size: large;">It demands reflections how to appropriately use daylight considering energy consumption, functions, and students’ and teachers’ performance in educational buildings. An inconsiderate design for windows, shadings and their accessories can result in glare and increased heating loads due to excessive direct sunlight reception or reduced daylight. Having daylight reception and glare control in mind, the present paper studies daylight, glare, and the effects of shading design on visual comfort using on-spot measurements and simulation for classrooms in the Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University. Both static and dynamic indicators have been employed here. The aim is to compare visual comfort conditions in different classes in order to choose suitable indicators. According to results among the studied indices, UDI 300-300(50%) and SVD are more appropriate for daylight and glare evaluations in the design process respectively. The results also show that northeast facing classrooms enjoy the best visual comfort conditions. Moreover, south facing classrooms require moveable shading devices to receive suitable daylight and avoid glare. Meanwhile, the use of fix shading devices to reduce glare is unjustified as they significantly reduce daylight intake.</span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; font-size: small;"><span lang="AR-YE">بهرهگیری مناسب از نور روز با توجه به مصرف انرژی، عملکرد، و یادگیری دانشآموزان و مدرسین در ساختمانهای آموزشی مسئلهای قابل تأمل است. بیتوجهی به طراحی دقیق پنجره، سایبان، و متعلقات آن منجر به بروز خیرگی یا افزایش بار سرمایش ساختمان به دلیل ورود تابش مستقیم خورشید یا کاهش نور روز مناسب خواهد شد. با توجه به ثابت بودن نقاط نشستن در فضای کلاس، استفاده از آنالیزهای دقیق برای بررسی شرایط دریافت نور روز و خیرگی اهمیت مضاعفی خواهد یافت. در این مقاله، با در نظرگیری دو هدف دریافت نور روز مناسب و عدم خیرگی، شرایط نور روز و خیرگی فضاها و تأثیر طراحی سایبان بر شرایط آسایش بصری با استفاده از اندازهگیری میدانی و شبیهسازی در کلاسهای درس دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی بررسی گردیده است. در بررسی ویژگیهای دریافت نور و خیرگی فضاها از معیارهای ارزیابی ایستا و پویا بهره گرفته شده است. هدف از این مقاله مقایسة شرایط آسایش بصری در کلاسهای مختلف و مقایسة شاخصهای مختلف و انتخاب شاخص مناسب برای ارزیابی کلاسها است. همچنین شاخصهای انتخابی برای ارزیابی عملکرد سایبانهای ثابت و متحرک استفاده شده است. بر اساس نتایج شاخصهای </span></span><span class="ENPETExtENPE"><span style="font-family: MyriadPro-Regular;"><span dir="LTR">UDI</span></span></span><span lang="AR-YE">300-3000[50</span><span class="a"><span dir="LTR">%</span></span><span lang="AR-YE">] برای بررسی دریافت نور روز مناسب و </span><span class="ENPETExtENPE"><span style="font-family: MyriadPro-Regular;"><span dir="LTR">SVD</span></span></span> <span lang="AR-YE">به منظور بررسی احتمال خیرگی در فرایند طراحی و ارزیابی فضاها مناسبتر از سایر شاخصها هستند. همچنین نتایج بهدستآمده نشان میدهند که کلاس با جهتگیری شمال شرقی بهترین شرایط آسایش بصری را دارد. همچنین در کلاسهای جنوبی طراحی سایبان متحرک برای فراهم کردن نور روز مناسب و جلوگیری از خیرگی الزامی است. این درحالی است که استفاده از سایبانهای ثابت برای کاهش خیرگی به دلیل کاهش شدید نور ورودی به فضا قابل توجیه نیست.</span>https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100759_94705ce66d8b5496314ee9b67b30a15f.pdfدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X28420181222Exploring Socrates's Thoughts about City and Citizenship (399-469) BCواکاوی اندیشههای سقراط در مورد شهر و شهریت4158100449FAسیدمحسن حبیبیاستاد دانشکدة شهرسازی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهراننگین صمدی کافیدانشجوی دکتری شهرسازی، پژوهشگر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی0000-0002-7543-1185Journal Article20190317<span style="color: black; font-family: 'Calibri Light'; font-size: large;">Socrates was born in 469 BC. He is the founder of the ‘Western Political Philosophy’. In his youth he became interested in philosophy and then he became interested in naturalist philosophy. He was also fascinated by the sophists. But neither the philosophy of naturalism nor the Sophists’ thoughts and ideas could persuade him. Socrates is a thinker who wants to express his views on life, politics, and social relations within the context of citizenship and the rights of citizens, and to state the principles that followed him by his disciples, especially Plato, and through him Aristotle, as the foundations of the idea of utopia. He places everything on the basis of reasonableness and rationality based on ‘human morality’ and by posing ‘the position of man and human morality in society’, he created a turning point in the course of the philosophical thought of the city. He initiated the rational measurement of the concept and ideas in a manner that is systematic. Hence, Socrates in the history of Western thought is a reference; because one can speak of ‘before Socrates’ and ‘after Socrates’ thoughts. The purpose of this article is to explore Socrates’s influential views on what would later be referred to as ‘Utopia’. It includes his personality, the factors influencing the city and the Athenian citizens in his critical views, the philosophical teaching of Socrates, and the evolution of his thoughts. The paper uses a descriptive-analytical study based on documentation and evidence related to Socrates derived from library resources. This exploration shows that the principles of the city and the citizenship of Socrates, as influenced by the times of the city of Athens, can be found in some of the following ways: 1. Wisdom, courage, chastity, justice, Godliness; 2. Virtue and justice, ethics and politics; 3. Goodness and beauty and usefulness of wisdom and knowledge, self-knowledge, awareness and awakening ; 4. Contemplation, exploration; 5. Education, merit, courtesy and bliss; 6. Meritocracy and law and order; 7. The rule of wisdom and rightfulness and justice . These principles affects almost the entire forthcoming utopian thoughts.</span>سقراط در قرن پنجم پیش از میلاد به دنیا آمد (469-399ق.م). در جوانی به دنبال روی آوردن به فلسفه، با فلسفة طبیعتگرایی آشنا شد و چندی نیز مجذوب سوفسطاییان گشت. ولی هیچکدام از این دو او را اقناع نکردند. سقراطِ متفکر دیدگاههای خود را در زندگی، سیاست، و روابطِ اجتماعی در چارچوب شهریّت و حقوق شهروندی بیان و اصولی را عرضه کرد، اندیشههایی که بعد از او شاگردانش و بخصوص افلاطون و از طریق او ارسطو با عنوان «مبانی اندیشة مدینة فاضله» مطرح کردند. او همه چیز را بر مبنای معقولیت و خردگرایی مبتنی بر «اخلاقِ انسانی» قرار میدهد و با مطرح کردن «جایگاه انسان و اخلاق انسانی در جامعه»، نقطة عطفی را در سیرِ اندیشة فلسفیِ شهر پدید آورد. او آغازگرِ سنجشِ منطقیِ مفهوم و اندیشهها بهگونهای روِشمند است. از این ره، در تاریخِ اندیشة غربْ سقراط یک مرجع است؛ چون میتوان از اندیشهورزی «قبل از سقراط» و «بعد از سقراط» سخن راند. هدف در این مقاله واکاوی دیدگاههای تأثیرگذار این اندیشمند بزرگ بر اصولی است که بعدها تحت عنوان «آرمانشهر» در نزد دیگر فیلسوفان مصداق مییابد. شناخت شخصیت سقراط، عوامل تأثیرگذاری شهر و شارمندان آتنی در دیدگاههای منتقدانة او، تعلیمِ فلسفیِ سقراط، و همچنین سیرِ دگرگونیِ اندیشههای او بخشی عمده از این واکاوی است.این مقاله کاوشی توصیفیـ تحلیلی است که برگرفته از اسناد و شواهدِ مرتبط با سقراط و منابع کتابخانهای است. این کاوش نشان میدهد که اصول شهر و شهریّت مورد نظر سقراط متأثر از شرایط زمانة شهر آتن را میتوان در این مواردی اینچنینی خلاصه کرد:1. حکمت، شجاعت، عفت، عدالت، و خداپرستی؛2. فضیلت و عدالت، اخلاق و سیاست؛3. خوبی و زیبایی و سودمندی حکمت و دانش، خودشناسی، و آگاهسازی و بیدارسازی؛4. تعقل و تدبر، کاوش و اکتشاف؛5. تربیت، شایستگی، قناعت، و سعادت،6. شایستهسالاری و قانونمداری،7. حاکمیت خردمندی و حقانیت و عدالت.اصولی که پس از او تقریباٌ همة تفکرات آرمانشهری را تحت تأثیر قرار میدهد. https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100449_db53e371b468685c38fd5a67fc0eabfa.pdfدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X28420181222Understanding Temporal Factors in an Attendable Urban Designشناسایی مؤلفههای زمانی مؤثر در طراحی شهری حضورپذیر5978100451FAمحمود قلعهنوییدانشیار دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهاننیلوفر جبلعاملیانکارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان.Journal Article20190317<span style="color: black; font-family: 'Calibri Light'; font-size: large;">Time has always attracted the attention of architecture and urban design theoreticians, but this has always been studied in aesthetic terms. Meanwhile, the lack of attention to time’s effects on the attendability of urban spaces has resulted in people’s reluctance to be present in urban spaces. To put it in contemporary terms, the accelerating urban rhythms have stopped people from unplanned interactions with other people and the environment. The present research identifies the temporal factors effective on attendability, and assesses them in the context of Isfahan’s Hossain Abad district. The methods used include rhythm analysis, spatial layout analysis, field survey, and interviews. The results show that the lack of variety and complexity in spatial and activity structures, incorrect time management, and boring visual landscapes have resulted in a reduced attendability in the district’s public spaces.</span>زمان همواره مورد توجه نظریهپردازان معماری و شهرسازی بوده، اما بررسیها در این زمینه با تأکید بر جنبههای زیباییشناختی صورت گرفته است. در حالی که بیتوجهی به تأثیر آن بر حضورپذیری فضاهای شهری سبب شده که انسان امروزی، تحت تأثیر ادراک ضربآهنگ تند کلانشهرها، تمایلی برای حضور در فضاهای شهری را نداشته باشد و به دنبال آن از تعامل کامل با محیط و سایر انسانها در قالب برخوردهای از پیش تعییننشده بازبماند. در این پژوهش مؤلفههای مؤثر بر حضورپذیری فضاهای شهری در بعد زمانْ شناسایی و در بستر محلة حسینآباد اصفهان ارزیابی شده است. در طول پژوهش از روشهای ریتمآنالیز، تحلیل چیدمان فضایی، برداشت میدانی، و مصاحبه بهره گرفته شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که فقدان تنوع و پیچیدگی در ساختار فضایی و فعالیتی، مدیریت زمانی نادرست، و منظر بصری خستهکنندهْ سبب کاهش حضورپذیری فضاهای عمومی محله شده است.https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100451_d40047b5648d15db04c9141cb054f040.pdfدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X28420181222The Recognition and Application of Aesthetic Criteria for Local Streets’ Design; the Case of Qazvin’s Eastern Stretch of Shahid Ansari Streetشناسایی و کاربست معیارهای زیباییشناسانه برای طراحی خیابانهای محلی مطالعة موردی: محور شرقی خیابان شهید انصاری قزوین7992100452FAمحمد فائزیکارشناس ارشد برنامهریزی شهری و کارشناس ارشد طراحی شهری، دانشکدة معماری، دانشگاه پیام نور واحد شرقمحمدعلی طبرسااستادیار دانشکدة معماری، دانشگاه پیام نور، واحد تهران شرقسیدعلی صفویاستادیار دانشکدة هنر، دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-6631-5708Journal Article20190317<span style="color: black; font-family: 'Calibri Light'; font-size: large;">Most pedestrian spaces in our cities lack the visual appeal, vividness and landscaping to offer pedestrians any satisfaction. Since the concept of beauty is qualitative and subject to interpretations, and enough has been said about it from theoretical and philosophical points of view, the main challenge here remains in how to measure, assess and apply beauty.</span><br /><span style="color: black; font-family: 'Calibri Light'; font-size: large;">One visually encounters a lot of things in local streets. The recreation of the base design is one of the recent approaches to urban design, at whose core lies an applied attention to beauty. People conceive this type of space from a near distance and at low speeds, which naturally brings with it high degrees of attention. As a result, the explanation of aesthetic criteria in the quality of beauty in the design of local streets demands maximal public contribution in order to domesticise the concept and prevent authentic values and domestic identities from being neglected by an elitist mannerism. The present research started with explaining theories and extracting applied aesthetic criteria in five categories. It then went on to examine these on Qazvin’s Shahid Ansari Street in the city’s historic district. This was based on a survey based on observations and questionnaires. To find out how people prioritise the five criteria they were broken into 25 simple qualitative aphorisms in questionnaires, to be analysed later. Of people’s priorities 15 were found to be meaningfully high (ranked above 50%), among which attention to the quality of historic buildings came top (93.6%) followed by attention to domestic culture (85.8%) for designing the local street in question. Least important criteria were considered to be the balance between building heights (56.6%) followed by the harmony between various building components (52.2%), meaning people were feeling less connected to the latter.</span>غالب فضاهای پیاده در شهرهای ما فاقد جذابیت بصری، شادابی، و کیفیت مناسب طراحی منظر برای ایجاد حس رضایت بصری در پیادگان هستند. از آنجایی که زیبایی یک مفهوم کیفی و قابل تفسیر است، در مورد ابعاد نظری و فلسفی آن به کفایت صحبت شده است. اما چالشهای اصلی این مفهوم، نحوة سنجش، ارزیابی، و بهکارگیری آن است. خیابانهای محلی یکی از فضاهای پرمواجهه از نظر بصری است. بازآفرینی طراحی مبنا یکی از رویکردهای اخیر در طراحی فضاهای شهری است. هستة اصلی این رویکردْ توجه کاربردی به مؤلفة زیبایی است. مردمْ این نوع فضا را غالباً از فاصلة نزدیک و با سرعت حرکت پایین و تبعاً با ضریب دقت بالا درک میکنند. بنا بر این در توجه به کیفیت زیبایی در طراحی خیابانهای محلی و تبیین معیارهای آن باید از حداکثر مشارکت عمومی برای بومیسازی این مفهوم استفاده شود تا ارزشهای اصیل و هویتهای بومی و محلهگرایانه در میان سلیقهگرایی نخبهمآبانه مغفول نماند. در این پژوهش ابتدا مبانی نظری تبیین و معیارهای کاربردی مفهوم زیباییشناسی در پنج دستة کلی استخراج شد. سپس در نمونة موردی این پژوهش با تبیین ویژگیهای خاص خیابان شهید انصاری در متن بافت تاریخی شهر قزوین به بررسی چگونگی کاربست مفهوم زیباییشناسی در قالب زیرمعیارهای این پنج دسته اصلی پرداختیم. در این مرحله از روش پیمایشی با ابزار مشاهده و پرسشنامه به جمعآوری داده پرداخته شد. برای اولویتسنجی این پنج معیار از نظر مردم، آنها را در قالب گویههای ساده تبدیل به 25 کیفیت کاربردی در قالب پرسشنامه تبدیل شدند. سپس با تحلیل پرسشنامهها به اولویتسنجی معیارها از دیدگاه مردم پرداخته شد. بر اساس اولویتهای سنجششده از طرف مردم، 15 شاخص معنادار ارزیابی شدند (بالای 50% ارزشیابی)، که از این میان، شاخصهای توجه به کیفیت ابنیة تاریخی (6/93%) و توجه به فرهنگ بومی (8/85%) در طراحی خیابان محلی مورد نظر ارزش بالاتری داشتند. همچنین شاخصهای تعادل در ارتفاع (6/56%) و سازگاری میان اجزای ساختمان (2/55%) از درجة اهمیت کمتری نسبت به سایر شاخصها برخوردار بودند و یا از نظر مفهومی مردم ارتباط کمتری با آن برقرار کردند.https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100452_cea4e940b5ec6c5d1e00051cbe8a43b7.pdfدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X28420181222Naraq Bazaar: The Holder of Natural Environment, Historic Routes and the Qajar City Heritageبازار نراق، میراثدارِ محیط طبیعی، راه تاریخی و شهر قاجار93118100453FAعلی عمرانیپوراستادیار دانشکدة معماری و هنر، دانشگاه کاشانحمیدرضا جیحانیاستادیار دانشکدة معماری و هنر، دانشگاه کاشانبابک عالمیاستادیار دانشکدة معماری و هنر، دانشگاه کاشانفاطمه رجبیکارشناس ارشد مرمت بناها و بافتهای تاریخی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیJournal Article20190317<span style="color: black; font-family: 'Calibri Light'; font-size: large;">Naraq is a town with a long history, which has been in decline since almost a century ago. The town’s bazaar is the most important remaining structure from its glorious past. Despite its Listing, the bazaar has been deteriorating because of the lack of attention and the economic decline; so much that there is now a need for restoration and refurbishment plans to preserve it. Such interventions need an awareness of the structure’s features and characteristics, which, regrettably is yet to be deservedly done. Studies on matters such as how it was formed in connection with its surrounding elements, how it is connected with its context, and what type it is, would help understand its position among other areas of the town such as Upper and Lower districts and their centres, and the northern street and river-valley. The method used is interpretative-historical, and largely based on field studies. Scarce written resources have also been studied. More important documents such as letters of devotion (vaqf nameh) have also been studied to help understand relevant parts of the bazaar and its associated natural and built contexts. Whilst casting light on its physical aspects, the results show that the present remainder of the bazaar was formed in the second half of the 13th (Hijri) century outside the nuclei of the two Upper and Lower districts, along an historic route, turning the transit route into the bazaar’s passageway. The studies also show that the bazaar complex is formed on the town’s northern borders in a way to have suitable connections with the river-valley and the historic Kashan-Dilijan route.</span>نراق شهری با سابقة تاریخی است که از حدود یک سدة پیش بهمرور رونق و جایگاه خود را از دست داده است. بازار مهمترین ساختار تاریخی باقیمانده از دوران رونق و شکوه نراق است. با وجود ثبت بازار در فهرست آثار ملی، کمتوجهی و نبود رونق تجاری به فرسودگی و تخریب بخشهایی از آن دامن زده است؛ چنانکه هماکنون حفظ این ساختار تاریخی نیازمند برنامهها و طرحهای احیا و تعمیر است. چنین مداخلاتی نیازمند آگاهی ما از مهمترین خصوصیات بازار است که متأسفانه، تاکنون آنگونه که شایسته بوده است، مطالعه نشدهاند. مطالعه در زمینههایی از این قبیل که بازار در ارتباط با چه عناصر پیرامونی شکل گرفته، چه ارتباطی با بستر کالبدی پیرامونش دارد، و خودش از نظر کالبدیـ فضایی چگونه جایی است، میتواند راهی برای شناخت مهمترین خصوصیات بازار نراق باشد. بر این اساس در این مقاله مستندسازی و شناخت خصوصیات کالبدیـ فضایی بازار و همچنین پژوهش در باب زمان و چگونگی شکلگیری این ساختار مهم شهری مطالعه و بررسی میشود، تا از طریق آن، علاوه بر روشن شدن جایگاه بازار، نسبت میان آن با سایر محدودههای شهری نراق، همچون محلات پایین و بالا و مراکز آنها و دیگر عناصر شهری و محیطی همچون خیابان و رودـ درة واقع در سوی شمالی شهر، تبیین شود. روش تحقیق در این مقاله تفسیریـ تاریخی و بخش وسیعی از آن بر مطالعات میدانی و پیمایش محدودة مورد مطالعه استوار است. برای انجام تحقیق، اندک منابع و اسناد مکتوب مربوط به منطقه بررسی و تلاش شده است تا اسناد مهمتری همچون وقفنامه، برای فهم بخشهایی از بازار که به آن ارتباط دارند، مطالعه و علاوه بر این، محیط طبیعی و بستر شهری بازار نیز تفسیر شوند. نتایج مطالعه ضمن روشن کردن ابعاد کالبدی فضایی بازار نشان میدهد که وضعیت فعلی و باقیماندة بازار نراق در نیمة دوم سدة سیزدهم و خارج از دو هستة محلة پایین و بالای نراق و بر سر راه تاریخی شکل گرفته است؛ به طوریکه بخشی از راه به گذر بازار تبدیل شده است. در عین حال مطالعات مزبور نشان از آن دارد که مجموعة بازار طوری در حاشیة شمالی شهر شکل گرفته که با رودـ دره و راه تاریخی کاشان به دلیجان ارتباط مناسب داشته باشد. https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100453_95c6999cfd9a55dbf61698975160f4d1.pdfدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیصفه1683-870X28420181222Urmia Jameh Mosque’s Dome Chamber Structural Orderنظام سازهای گنبدخانه مسجد جامع ارومیه119136100447FAمظفر عباسزادهاستادیار دانشکدة معماری، شهرسازی و هنر، دانشگاه ارومیهسرور طریقیکارشناس معماری، دانشگده معماری و شهرسازی، دانشگاه ارومیهآرام علیزادگانکارشناس معماری، دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه ارومیهJournal Article20190317<span style="color: black; font-family: 'Calibri Light'; font-size: large;">Urmia Jameh mosque is one of the valuable architectural monuments that contains many features of Persian architecture from early Islam until Qajar. Nevertheless, this collection has been neglected and not studied comprehensively until now. Rudimentary analyses based on documentation, evidence, and studies show that the dome chamber of the mosque is related to Seljuk architecture and has a lot of geometrical similarities with other Seljuk examples, but there are noticeable differences which are at the heart of this research. The research attempts to answer questions such as ‘what is the most remarkable characteristic of the structural organisation of Urmia Jameh mosque dome chamber?’, and ‘what are the substantial differences between the structural organisation of this dome chamber and the same contemporaneous structures around Iran?’ In this article, we start with a descriptive-analytical method, and then move on to an adaptive study phase, using deductive analysis method. The results of this research indicate that this dome chamber is similar to other Seljuk ones in many ways, but in its transitional zone we witnessed a new Patkâné organisation, which is rarely seen in Iranian architecture, with examples from other Islamic countries not being exactly the same.</span>مسجد جامع ارومیه از جمله آثار ارزشمند معماری است که بسیاری از خصوصیات معماری ایرانی از صدر اسلام تا قاجار در آن ذخیره شده است؛ اما از این مجموعه غفلت شده و در مورد آن مطالعات دقیق و دامنهداری صورت نگرفته است. بررسیهای اولیه، بر مبنای مطالعات، مستندات، و شواهد موجود، نشان میدهد که گنبدخانة مسجد از آثار دوره سلجوقی است و شباهتهای شکلی و فرمی بسیاری با نمونههای همعصر خود دارد. در همین خصوص تفاوتهای ساختاری قابل ملاحظهای نیز وجود دارد که هدف اصلی این پژوهش پرداختن به این مهم و شناخت جزئیات آن است و سعی شده است که، با یافتن پاسخهای مناسب به پرسشهای این پژوهش، رسیدن به هدف ممکن شود. در این نوشتار ابتدا از روش توصیفیـ تحلیلی و در مرحلة مطالعة تطبیقی از روش بررسی قیاسی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که این گنبدخانه از بسیاری جهات مانند سایر گنبدخانههای دورة سلجوقی است، اما در بخش چپیرهسازی شاهد سازماندهی جدیدی از پتکانه ایم که در معماری ایرانی کمتر دیده شده است و نمونههای موجود در برخی کشورهای اسلامی دیگر هم شباهت کاملی به این گنبدخانه ندارند.https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100447_2aec529c3fe7a97282729636fb5f1ad2.pdf