2024-03-29T17:42:37Z
https://soffeh.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14745
صفه
1683-870X
1683-870X
1391
22
3
شاخصه هاىمعمارى اسلامى ایران
کامبیز
حاجى قاسمى
به معمارى اسلامى ایران، علیرغم اهمیت فراوانش براى ما و نیزاعتبارى که در میان معمار ى سایر فرهن گهاى جهان دارد، کمتر ازنظر بنیادهاى طراحى و شخصیت فضاسازى توجه و دقت شده است.اما آنچه کیفیات فضایى هر معمارى را، که مخاطب در فضاهاى آن احساس و دریافت مى کند، شکل مى دهد، همین بنیادها و شخصیت است و باید گفت که، بدون گفتگو از آن ها، نمیتوان هیچ معمارى را کَما هُوَ حَقه شناخت و ادراک کرد. با این اوصاف آنچه در معمارى گذشته ما همچنان روح ما را م ىنوازد و برایمان آرامش به ارمغان مىآورد هنوز ناشناخته باقى مانده است. در این مقاله کوشش مى شود، با تکیه بر دیدگاهى معمارانه، این بنیادهاى خیالى طراح را، که به صورتى عام و چشمگیر در فضاهاى این معمارى قابل رؤیت و دریافت است، در قالب موضو عهاى مختلف و در مراتب گوناگون طرح تبیین نمود تا دریچه اى به ادراک بهتر این معمارى گشوده شود.
معمارى اسلامى
معمارى اسلامى ایران
شاخصه معمارى
تاریخ معمارى ایران
2013
02
19
5
18
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100161_5301d25f114ce5c535d572c5059935e3.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1391
22
3
مقدمه اى بر برنامه ریزى معمارى
کامبیز
نوائى
براى ارتقاى دانش برنامه ریزى معمارى و افزایش اعتبار آن، انتشارمقاله و کتاب، با لحن و بیانى آشنا براى ما معماران ایرانى، ضرورى است. مقالة حاضر به این نیت تألیف شده است و با اتکا به متون ارزشمندى، که مخصوصاً در طى دو دهة گذشته انتشار یافته، تلاش شده است تا بدین روش، مقدم هاى براى ورود علاقه مندان به این موضوع فراهم آورده شود؛ و مطالب تفصیلى بیشتر، آمیخته با تجربیات حرف هاى، به مقال ههاى دیگرى، که امید است در آینده انتشار یابد،موکول میىشود. به این منظور، در مقالة حاضر، پس از بیان کلیاتى براى آشنایى با برنام هریزى معمارى، سابقة پژوهش در حوزة یادشده توضیح داده می شود، نام بعضى صاحب نظران ذکر و بعضى کتب معرفى میشوند. واژه ها و تعاریف بخش سوم مقاله را تشکیل می دهد؛ چرا که براى ورود به برنامه ریزى معمارى باید بسیارى واژ ه هاى نامناسب را حذف و واژه هاى صحیح را به جاى آ نها به کار برد. به علاوه، باید تفاوت برنامه ریزى معمارى را با انواع دیگرى از پژوهش که پیش یا پس از آغاز طراحى صورت می پذیرد معلوم کرد و به این ترتیب به تعریفى جامع و مانع دست یافت. از آنجا که قرار است مقالة حاضر فتح بابى براى مقاله ها تفصیلى دیگر باشد، بخش چهارم مقاله، سؤا لهاى اصلىِ مطرح در برنامه ریزى معمارى در هفت مبحث معرفى می کند.
فرایند طراحى معمارى
برنامه ریزى معمارى
برنامه ریزى براى طراحى
برنامه ریزى فیزیکى
برنام هریزى کالبدى
2013
02
19
19
28
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100157_9f8f3df3ea663d056c4502ced8704a7b.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1391
22
3
نگاهى به معمارى بومى سقانفارها
غلامحسین
معماریان
احمد
پیرزاد
هدف از نگارش این مقاله تعریف نوعى خاص از معمارى است که تاکنون به صورت ژرف به جامعة معمارى معرفى نگردیده است. سقانفارها بناهاى کاملاً چوبى و یا نیمه چوبى هستند که به صورت دو طبقه ساخته می شوند. اینگونه معمارى در طبقه اول از چهار طرف کاملاً باز و در طبقة همکف با توجه به نوع سقانفار و محل استقرار آن باز یا بسته است.ازسقانفارها در ماه محرم و صفر جهت عزادارى سالار شهیدان امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش استفاده میشود. اینگونه معمارى با نگاهى مذهبى به واقعة کربلا و در خصوص شخص حضرت ابوالفضل(ع) ساخته خوانده میشود که حتى به نام «ابوالفضلى » خوانده می شود. سقانفارها پیوند مستقیمى با تکایا دارند. غالباً سقانفارها روبه روى تکایا ساخته مى شدند. در نگرش آیینى به مذهب در منطقة مازندران سقانفار نماد حضرت ابوالفضل(ع) و تکیه نماد حضرت امام حسین(ع) است. به همین دلیل تکایا محل نشستن پیران و سقانفارها محل نشستن جوانان است. نتایج حاصل از مطالعات, بررسى ها، و پژوه شها در خصوص سقانفارها نشان مى دهد که، سقانفارها گونه اى از معمارى بومى خاصة منطقه مازندران هستند و ریشه در تاریخ معمارى بومى منطقه دارند. ساختار معمارى سقانفارها از ساختار معمارى نفارها نشأت گرفته است که جزء اصیلترین نمونه هاى معمارى بومى منطقة مازندران هستند. اینگونه معمارى (سقانفارها) با تأثیرپذیرى از تحولات سیاسى وابسته به تحولات آیینى مذهب تشیع، در دورة اسلامى ایجاد شده اند. در واقع سقانفارها محصول پیوند معمارى بومى منطقة مازندران(نفار)، با نگرش آیینى دین اسلام به مذهب(تشیع)، است. ساختار معمارى، مبتنى بر مصالح، پیوند مستقیمى با معمارى بومى دارد. از آنجا که گونة معمارى سقانفارها ساختارى کاملاً چوبى دارند،می توانند نماینده و الگوى بسیار خوبى براى تشریح گونة معمارى چوبى در کل منطقه ایران باشند. روش تحقیق در این مقاله به صورت مطالعه هاى میدانى و کتابخانه اى بوده است. همچنین سعى شده است تا با بررسى، مطالعه، و پژوهش ساختار معمارى و ارتباط سقانفار با مذهب تشیع و فرهنگ عامه ای نگونه معمارى معرفى شود.
نفار
سقانفار
تشیع
حضرت ابوالفضل(ع)
مازندران
2013
02
19
29
44
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100158_3bc6cd6e6abd150167a141bc0e61c15e.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1391
22
3
مدرسه محلة هنر و معمارى یزدمدرسة هنر » با حضور « محلة سهل بن على » تجدید حیات« و معمارى
محمدرضا
نقصان محمدى
مسعود
میروکیلى
با گذشت دو دهه از حضور دانشکدة هنر و معمارى یزد در بخشى از بافت قدیم، این مجموعه توانسته در این مدت به اهداف خود در زمینه هاى آموزشى و مرمتى نزدیک شود و کیفیتهاى منحصر به فردى در زمینة آموزش معمارى کسب کند. این درحالى است که دستیابى به انطباق معنادار کالبد و عملکرد در حوزة درونى و بیرونى در بستر فعلى همواره مد نظر بوده است. نیاز به توسعة کمى و کیفى دانشکده در سا لهاى اخیر و همچنین لزوم احیاى محله با توجه به فرسودگى و از بین رفتن هویت محله اى آن، به منزلة یک نمونه باارزش، ضرورت پرداختن به این مسئله را بیش از پیش کرده است. از این رو در این مقاله سعى بر آن «محلة سهل بن علی»، و شناخت عوامل استخوان بندى محله، «الگویی» مناسب برای فعالیتهای مدرسه هنر و معماری در قالب سازمان استخوان بندی محله عرضه شود . نتیجه اینکه، بدین طریق میتوان راهى براى رشد درونى این محله گشود، به طورى که، این بخش از ساختار اجتماعى و کالبدی شهر با هویتی علمی – دانشگاهی، الگویمحقق «مدرسه محله» گردد.
مدرسة هنر و معمارى
محلة سهل بن على
الگوپذیرى
یزد
2013
02
19
45
64
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100159_57940c1372f4db0de2c701217f1834a1.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1391
22
3
تأثیر فناورى اطلاعات و ارتباطات بر ساختار فضایى شهربا رویکرد طراحى شهرى نوترکیب
محمدصادق
سهیلی پور
على
غفارى
امیر
شفیعى
ساختار فضایى ایجاد فضا و مکانى مناسب براى شهرنشینان، زمانى میسّر خواهد بود که،طراحان شهرى درک به روز و به نسبت جامعى از واقعیت شهر و جامعة پیرامون خود داشته باشند. در این میان طراحى شهرى نوترکیب، پارادایمى است که چنین محتوایى را دنبال میکند. در واقع طراح شهرى نوترکیب به دنبال درک پدید ههایى است که امروزه بر روى شهر و ساختار فضایى از جملة این پدیده هاست که نقش بسزایى در ICT . آن تأثیر میگذارند شکل دهى شهر امروزین دارد. از آنجا که این پدیده تأثیر قابل توجهى بر ارتباطات و دگرگونى کاربرى زمین شهرى دارد، در مقالة حاضر عامل تحول و ایجاد مرحلة پنجم از زندگى اجتماعی(عصر ارتباطات) مطرح می شود، که بر اساس پارادایم فکرى طراحى شهرى نوترکیب، متعاقباً به دگرگون کردن ساختار فضایى شهر می انجامد. در نهایت این پارادایم،الزا مهاى جدیدى را مطرح می کند که طراحان شهرى باید در کارهاى خود لحاظ کنند. در این تحقیق با استفاده از روش توصیفى و تحلیلى،بر ICT نظریه هاى مطرح در زمینة شکل شهر براى نشان دادن تأثیر ساختار فضایى شهر تبیین و تشریح شده است.
طراحى شهرى نوترکیب
فناورى اطلاعات و ارتباطات
شهر شبک هاى
ساختار فضایى
2013
02
19
65
74
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100163_988c21dfe84e015d880d6f8146ec7f76.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1391
22
3
تبیین مدل نقش ساختارى طراحى براى جلب مشارکت مردمى در فرایند معاصرسازىبافت هاى فرسودة محلات شهرى ایران( نمونة موردى: محلة سیروس تهران)
هاشم
هاشم نژاد
مصطفی
بهزادفر
بهرام
صالح صدق پور
سید علی
سیدیان
هدف از این تحقیق، تبیین مدلى على میان رویکرد مشارکت مردمى و مؤلف ههاى طراحى در معاصرسازى باف تهاى فرسودة ایران (نمونة موردى محلة سیروس تهران)است. با به کارگیرى ایده هاى حاصل ازمدل تحقیق، میتوان مؤلفه هاى طراحى را به گونه اى در فرایند طراحى معاصرسازى بافتهاى فرسوده تبیین کرد که، مشارکت مردمى و درنهایت موفقیت معاصرسازى ناشى از این امر به صورت حداکثرى حاصل شود. به این منظور در این تحقیق، بر پایة تلفیق نظریات مرتبط با موضوع تحقیق، از روش تحقیق پیمایشى یا زمینه یابى و تحلیل داد ه ها بر اساس آمار توصیفى استنباطى استفاده شده است. در تحقیق حاضر، براى مطالعة عوامل مؤثر طراحى در جلب مشارکت مردم از آزمون نگرش سنجى اهالى محلة سیروس تهران استفاده شده است. روش نمونه گیرى، از نوع خوشه اى تصادفى و حجم نمونه براى 170 نفر است. به دلیل فقدان پرسش نامة استاندارد در موضوع تحقیق، از پرسش نامة محق قساخته استفاده گردید. پس از بررسى پایایى و روایى ابزار تحقیق، داده ها به روش آمار ى توصیفى تحلیل و عوامل تأثیرگذار بر روش تحلیل عاملى استخراج شد و بر اساس تحلیلهاى انجام شده، مدلى خطى طرح ریزى گردید. سپس، بر اساس مدل حاصل،رابطه و میزان تأثیر عوامل بر یکدیگر به روش تحلیل مسیر، به دست آمد. یافته ها نتایج تحقیق بر اساس مدل، شامل مؤلف ههایى در طراحى شهرى و معمارى است که، مردم یعنى عاملها آن را شناسایى می کنند و در صورت دریافت نظرات مردم، درزمینة چگونگى طراحى مؤلفه هاى یادشده، مى توان مشارکت و موافقت حداکثرى آ نها را در معاصرسازى با فتهاى فرسوده به دست آورد. از جملة این مؤلفه ها دومؤلفه در زمینة ساختار بافت شامل شکل معابر و اولویت عبورومرور و دو مؤلفه در زمینة تودة بافت، شامل شکل خدمات و حفظ بناهاى ارزشمند، است.
مشارکت مردمى
مؤلفه هاى طراحى
معاصرسازى
بافتهاى فرسوده
2013
02
19
75
88
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100165_7da4881062af07c9daf9eafabf401f81.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1391
22
3
بناى تاریخى کنگاور در آینة متون تاریخى و گزارشپیشگامان باستان شناسى در ایران
محمد
غلامعلى فلاح
نوشتة حاضر دربارة بناى تاریخى شهر کنگاور، معبد آناهیتا است. این بنا از آن دست بناهایى است که صاحب نظران اختلاف نظرهاى فراوانى در باب کارکرد اصلى و همچنین تاریخ پیدایش آن دارند. عده اى آن را معبد آناهیتا دانسته و عد ه اى نیز آن را کا خ شمرده اند. همچنین در باب تاریخ برپایى بنا، عد ه اى آن را هخامنشى و دایر تا پایان دورة ساسانى و عده اى نیز آن را متعلق به اواسط یا اواخر دورة ساسانى دانسته اند. یکى از مهمترین منابع مورخان معمارى، براى کشف کارکرد اصلى و تاریخ برپایى بناهاى تاریخى، متون است. در این مقاله کوشید ه ایم تا به تاریخ برپایى و کارکرد اصلى بناى تاریخى کنگاور، با کاوش در متون تاریخى، شامل گزارش مورخان و جغرافی دانان و سفرنامه نویسان، و همچنین گزار شهاى باستا نشناسان پبردازیم. هدف از نوشتن این مقاله روشن کردن ریشه هاى اظهار نظرهاى مختلف دربارة تاریخ گذارى و کارکرد این بنا است. همچنین این پژوهش کتا بشناسى نسبتاً کاملى از متونى به دست می دهد که، حاصل آن اطلاعاتى درباره بناى تاریخى کنگاور است.
بناى تاریخى کنگاور
معبد آناهیتاى کنگاور
2013
02
19
89
114
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100166_2428f1b95d330c0eadcd4e0afe408619.pdf