2024-03-29T16:13:38Z
https://soffeh.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14713
صفه
1683-870X
1683-870X
1382
13
1
ملاحظات آگوستیکی در طراحی یک فضا
خسرو
مولانا
این مقاله مسایل آکوستیکی که ممکن است در فضاهای مختلف ساختمانی بوجود آیند را مطرح میکند تا دلیل وجودی طرح هایی که برای حل کردن آن ها لازم است روشن شود. محتوای مقاله به زبان غیر تخصصی عرضه شده تا افرادی که مجبورند در مورد این قضایا تصمیم گیرند ولی، آشنایی چندانی با مفاهیم تخصصی آن ندارند بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.بنابراین تکیه مقاله بر مفاهیم زیربنایی قضایا است جزئیات طراحی و محاسباتی در موارد مختلف مطرح نشده اند.
-
2003
09
23
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99869_2a2612bada84250a2f4b12c0f14d3a7d.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1382
13
1
مسایل منظر و محوطه سازی در عرصه های شیب دار و ناپایدار
مسعود
حسنی
در ساخت مناظر باز و محوطه سازی در شیب ها و دامنه های ناپایدار با مسایل همبسته و متعددی روبرو میشوید که باید تاثیرگذارترین انواع آنها را قبل از عملیات ساخت و در مقیاس های متفاوت به درستی بازشناخته تعیین حدود نمود و یا در زمان بهره برداری از پروژه های مورد انتظار روند گسترش و تغییرات آن ها را ارزیابی و کنترل کرد. بدیهی است ساخت و ایجاد طرح های منظر و محوطه سازی خود نیز در روند تغییرات و ناپایداری و همچنین تثبیت نسبی دامنه ها تاثیرگذار است و همچنین خود نیز ار تاثیر وضعیت پدیدار شده متاثر میگردد. اساسا شیب ها و دامنه هایی بی ثبات تلقی می شوند که در محدوده سطحی و یا زیرسطحی آنها آثار قابل تفکیکی از حرکت مواد سازنده پوشش و یا بستر به صورت انفرادی یا تجمعی ملاحظه شود.واضح است که تفکیک عملکرد این نوع حرکت در شیبهای ناپایدار و دامنه های بی ثبات عملا ممکن نیست و معمولا این حرکات به صورت هم زمان و با تفوق نسبی یکی بر دیگری در زمانهای مختلف رخ می دهند. به طور کلی در عرصه های شیب دار و ناپایدار در زمان ساخت و یا بهره برداری از طرح های منظر و محوطه سازی به آثار مستقسیم و غیر مستقیمی برخورد می شود که مهمترین نشا نه های راهنما در مورد آنها را میتوان به شرح زیر جمع بندی کرد : - ترکهای موازی در ابعاد متفاوت که معولا راستایی همسو با منحنی های تراز دارند. - ترکهای جانبی و هم راستا با جهت شیب های عرضی - ایجاد شکاف های نامنظم در پوشش های رسوبی و در مواردی در بستر زیربنایی عرصه - آثار عملکرد سطوح لغزش قدیمی و فعال در برش های عرضی و طولی - آثار عملکرد ریزش های منفرد و توده ای مواد در بخش های دیواره ای و پرشیب عرصه - آثار تجمع محدود و یا به هم پیوسته ای از مواد فرو ریخته در مکانهایی که دچار شکست ناگهانی در شیب شده اند. - خرد و جداشدگی مصالح قدیمی و ترمیمی و آثار فرسودگی نامتعارف در آنها - بلند شدگی و فرو افتادگی غیر متعارف و یا جابجایی های محسوس ایجاد شده در انواع کفپوش های مورد استفاده - آثار نشست های غیر معمول و لکه های نامنظم نشت آب و توده های مرطوب غیر طبیعی در جهات متفاوت در عرصه ها - کجشدگی دیواره های حایل جداره ها پوشش های سطحی ترانشه ها خصوصا در جهت عمود بر شیب های طولی و عرضی - آثار تورم آماس و پوکی غیر معمول بخش هایی از پوششهای سطحی و در نقاط خاکریزی شده - بلند شدگی و در معرض دید واقع شدن عناصر و عوارض زیر سطحی مانند ریشه های درختان و لوله های انتقال آب
-
2003
09
23
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99873_eb02afdcfad19e7925b681fdbb30aaa0.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1382
13
1
گمانه ای به رشدذهنی دانشجویان در کارگاه معماری
محمود
رازجویان
حامد
شیخ طاهری
ارتقاء کمی و کیفی مبانی نظری و برگردان آن به طراحی از جمله اهدافی که در دانشکده های معماری دنبال می شود. برای رسیدن به این هدف چنین برنامه ریزی شده است که دانشجوی معماری از هر کارگاه طراحی " تصورات پایه و تصدیقات و استنتاجات" مرتبط با برخی از وجوه معماری را کسب نماید و از پیوند آنها پس از گذراندن برخی کارگاههای متعدد در آخر دوره به مبانی جامع و عمیق دست یابد و با آگاهی از وجوه و ابعاد کمی و کیفی معماری، برای ارایه طرح های کارآ و زیبا در عرصه عمل آمادگی یابد. گرچه در مسیر ارایه هر طرح معماری فعالیت پیچیده ذهنی به دلیل " تعامل تصورات، تصدیقات و استنتاجات" مرتبط با آن طرح به جریان می افتد، ولی از میان این مجموعه "وجود تصورات پایه" سهمی ویژه دارند و شرط لازم برای به حرکت درآوردن فعالیت ذهنیرا برآورده می سازد.با تکیه بر این باور مقاله تحقیقاتی زیر روشی جهت آگاهی از وجود یا عدم تصورات پایه در ذهن دانشجویان کارگاه معماری را پیشنهاد میکند. و امیدواری میدهد که با اعمال این روش در کارگاههای مختلف معماری خصوصا در کارگاههای مقدماتی و پیشرفته یک دوره آموزشی بتوان تصویری از سیر تحول آن دوره را به دست آورد.
-
2003
09
23
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99878_eed8b840c58772e4ce951e315701a634.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1382
13
1
فضاهای باز در مجموعه های مسکونی
شهرام
پور دیهیمی
در گذشته فضاهای شهری محل ملاقات و گفتگوی شهروندان بوده افراد در این مکان گرد هم میامدند و بر مبنای سنت های کهن (جشن ها، اعیاد، مراسم مذهبی و ...)با یکدیگر ارتباط برقرار کرده معاشرت میکردند. محیط های شهری جایی بود که در آن انسان به ارضای نیازهای اجنماعی خود می پرداخت و خانواده مکان ارضای نیازهای طبیعی محسوب می شد. به عبارت دیگر محیط های شهری حوزه فرهنگی و خانواده حوزه طبیعی بود. در دوران معاصر فضاهای باز شهری اغلب برای اتومبیل طراحی شده اند که نه تنها برای ارضای نیازهای اجتماعی و نادیده گرفتن سنت ها و فرهنگ جوامع نیز شده است. به این ترتیب شکل ظاهری فضاهای باز شهری برای حرکت اتومبیل نقش اصلی را یافته و نقش مردمی که قرار است از فضاهای باز شهری به عنوان فضاهای اجتماعی فرهنگی استفاده کنند نادیده انگاشته شده است. هم چنین بدنه های ساختمانی که نقش مهمی در خوانایی فضا دارند اغلب بدون ارتباط با این فضاها قرار میگیرند.مشکلاتی که این دیدگاه به بار می آورد و صدماتی را که بر جوامع و هویت شهر ها وارد کرد متفکرین را بر این داشت که فضاهای باز شهری را برایعملکردهای مختلف به وجود آورند. لذا ایجاد فضا و خوانایی آن از طریق تظاهر بصری بدنه ها که توسط حش بازنمایی تداعی کنندگی و فرایند بازشناسی به وجود می آید مد نظر قرار گرفت از این رو با الهام از بافت های سنتی و ایده توجه به نیازهای فرهنگی جامعه توصیه نمودند که فضاهای باز شهری را میتوان توسط بدنه های ساختمانی به نحوی ایجاد نمود که ضروریات زندگی امروز را در بر داشته باشد. به ابن ترتیب فاکت.رهای فرهنگی هرجامعه ترکیبی از فضاهای باز و بسته ای را به وجود خواهد آورد که نیزهای فرهنگی جامعه با هم ترکیب شده و وجه مشخصه خود را در شکل مجموعه به جای می گذارد.همین امر قانونمندیی را سبب می شود که هویتی خاص کلیتی منسجم به همراه هماهنگی با شکل طبیعی و بوم خواهد داشت. علاوه بر ان پرهیز از تقلید های ناصحیح جلوگیری از آشفتگی های محیطی و ایجاد روابط اجتماعی مناسب را به دنبال خواهد داشت و در نهایت حاصل آن مجموعه ای خواهد بود که پیوندی تنگاتنگ با محیط و جامعه دارد.
-
2003
09
23
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99880_6a287c05a14f29729dc22e19f665b68d.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1382
13
1
جهانی شدن(شهرها) و پیش فرض های طراحی شهری برای مواجهه با آن
شهرزاد
فریادی
توسعه فناوری های میکروالکترونیک در دهه های اخیر در حال دگرگون ساختن ساختار اقتصادی – سیاسی و اجتماعی – فرهنگی جهان است که تحت عنوان جهانی شدن شناخته می شود.نقطه اثر جهانی شدن با تکیه بر ابزارهای اطلاعاتی و نیروهای جهانی اقتصاد شهر و حاصل آن تبدیل شهر های بزرگ و تاریخی به شهرهای جهانی با عملکردهای خاص است.اما جهانی شدن به عنوان محصول انقلاب اطلاعاتی همچون انقلاب و تمدن صنعتی با سود و زیان های متفاوتی برای دولت – ملت های گوناگون به ویژه کشورهای در حال توسعه همراه است.مهمترین نگرانی در بعد شهرسازی تحول شهر جهانی تحت نفوذ ارتباطات راه دور، اقتصاد بدون مرز و تنوع فرهنگ های حاضر در آن، به شکل فضاهای عام و بی هویت جهانی و بدون تعلق به فرهنگ قلمروهای خاص ملی و سیاسی یا به طور خلاصه به مکان خاص محلی است.این مقاله با توجه به مسئله مذکور طراحی شهری را به عنوان یکی از ابزارهای موثر در حفظ و ارتقاء ویژگی های فرهنگی مکان های خاص در شهر جهانی معرفی می نماید.
-
2003
09
23
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99907_db9244eca95eb0eb4ac9e8f9e4030895.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1382
13
1
بررسی وضعیت مسکن و برنامه ریزی آن در شهر یزد
کرامت ا..
زیاری
مهدی
دهقان
در این مقاله ابتدا با بررسی شاخص های کمی و کیفی مسکن در شهر یزد و مقایسه آن با مناطق شهری در استان یزد و کشور وضعیت مسکن در شهر مورد مطالعه و مسخص می شود.نتایج این بررسی نشان میدهد که طی دوره 75-1355 وضعیت مسکن این شهر رو به بهبود داشته است و در مقایسه با مناطق شهری کشور دارای وضعیت بهتری است اما نسبت به مناطق شهری استان از لحاظ شاخص های کمی در مرتبه پایین تر ولی از لحاظ شاخص های کیفی وضعیت بهتری دارد. در قسمت بعدی این مقاله پس از پیش بینی جمعیت شهر یزد تا سال1400 نیازهای مسکن در 20 سال آینده تعیین گردیده و مشخص می شود که در این مدت به مساکنی برابر با مساکن فعلی شهر یزد احتیاج است. از مجموع نیازهای مسکونی آینده شهر یزد 7/89 درصد ناشی از رشد خدنوار و 3/3 درصد آن به تخریب های احتمالی مساکن موجود مربوط میشود.در پایان با توجه به توان موجود در داخل شهر(زمینهای بایر و مساکن مخروبه) مشخص شد که در صورت استفاده حداکثر از آنها می توان تمام نیازهای مسکونی آینده شهر را در داخل شهر تأمین کرد.
-
2003
09
23
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99910_6688507b13cef80fd0e9d539f1e86cd9.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1382
13
1
بازسازی در نوگرایی
کامران
ذکاوت
آثار منفی ناشی از معماری و شهرسازی مدرن بر روس سازمان کالبدی شهر های اروپا و گسترش پیامدهای آن به دیگر کشورها از جمله ایران به صورت معضلی در آمده است که در جابجایی فضاهای شهریمان همانند میدان سپه ها بلوار کشاورزها میدان ارگ ها شاهد ان هستیم با استناد به دیدگاههای اصحاب نظر در زمینه موضوعات ریخت شناسی(مرفولژی) مانند برادران کریر کریستوفر الکساندر راجر ترانسیک و مناسب ترین راه کارهای مواجهه و پرهیز از گسست با تاریخ بهره گیری از تجارب و ارزشهای نهفته در سازمان کالبدی شهر ما قبل مدرنیسم است.در این راستا توجه به محصوریت های فضایی و سازمان کالبدی خیابان و میدان در جهت فضاهای شهری با ابعاد و تناسبات انسانی و به منظور ارتقاء زندگی و حیات شهری پایداری ارزشهای محیطی تأثیرگذار و حس مکان است نمونه های آغازین معماری نوگرای ایران هم زمان با حرکت برون گرایی و توجه به ایجاد فضاهای شهری و نظم نوین فضایی و مقارن با پیدایش ظهور و شکل گیری خیابان در ریخت شناسی و سازمان کالبدی شهرهای ایزان برای اولین بار پا به عرصه وجود نهاده است. نظام شطرنجی هسته اولیه شهر اراک به عنوان یک نو شهر محصور و نظامی به نوبه خود پدیده ای نوین در فرم و ریخت شناسی شهرهای ایران محسوب می گردد. بازار در این بافت به گونه ای غیر متعارف با بازارهای ایرانی از یک نظم هندسی و شطرنجی تبعیت می نماید. معماری شکل گرفته در این مرفولوژی به رغم برخورداری از عناصری هم چون حیاط مرکزی، دارای نورگیر و نمای خارجی به سمت گذر و خیابان های مجاور بوده به شکل گیری فضاهای شهری جدید کمک نموده جداره آن ها را تشکیل می دهد.معماری نوگرای ایران با توجه به اصول تشکل فضایی سعی در تقویت جداره ها، خط آسمان، ارتقاء نبش ها و ارش های سیمای شهر دارد. اصول و معیارهایی که در شهرسازی مدرن نادیده گرفته شده است. به عنوان یک سیاست اجرایی، بازسازی ارزش های معماری نوگرا پدیده ایست که در تحکیم ارزشهای مرفولوژیک، نظم فضایی و هویت سیمای شهری ایرانی حایز اهمیت و توجه است. این پدیده بر زمینه های عملکردی نیز توجه داشته و مفاهیم حیطه عمومی و فعالیت های شهری را متناسب با موقعیت شهری آن مورد تشویق و تسری قرار می دهد.
-
2003
09
23
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99914_8f187be93d35b3f886ae07b793b61d85.pdf
صفه
1683-870X
1683-870X
1382
13
1
از تولد تا بلوغ طراحی شهری
کورش
گلکار
مروری بر ادبیات طراحی شهری تفاوت برداشت ها و تنوع تعاریفی که متخصصین از این رشته و حرفه ارائه نموده اند را آشکار می شازد.چنین به نظر می رسد که نبود اجماع در خصوص مفهوم طراحی شهری به میزان قابل ملاحظه ای از عدم توجه به ماهیت پویا و تحول یابنده این حوزه معرفتی سرچشمه میگیرد. هدف این نوشتار بررسی تحولات تاریخی مفهوم طراحی شهری بازشناسی مراحل عمده تکامل آن، جستجوی پارادایم (الگوی) غالب در هردوره و تدوین یک مدل مفهومی جهت تبیین فرایند تحول طراحی شهری به مثابه کلیتی واحد است.این نوشتار از سه بخش تشکیل شده است: نخست مناقشاتنظری در مورد تعریف طراحی شهری طرح گردیده و با استفاده از نظریه " شباهت خانوادگی" لودویک ویتگنشتاین تلاشی در جهت تبیین موضوع به عمل آمده است سپس فرایند تحول طراحی شهری ارائه شده و در نهایت نتایج مطالعه مورد بحث قرار گرفته اند. یافته های این مطالعه بر این امر دلالت دارد که طراحی شهری به مثابه یک حوزه معرفتی از لحظه تولد تا مرحله بلوغ خود میزان قابل توجهی از تکامل نظری و پیشرفتهای روش شناختی را تجربه نموده است.تطور طراحی شهری در پنج الگوی متمایز و از نظر زمانی متوالی، تحت عناوین 1- پیش طراحی شهری 2- طراحی شهری آرایشی 3- طراحی شهری عملکردگرا 4 - طراحی شهری ادراکی و 5 – طراحی شهری پایدار تجلی می یابد. در این نوشتار استدلال شده است که بخشی از عدم توافق آرا در خصوص ماهیت طراحی شهری، نتیجه وقوع"خطای زمان پریشی" (آناکرونیزم) در ارایه تعاریف می باشد. تکامل مفهومی طراحی شهری دو جانبه بوده و جنبه های "ماهوی" و "رویه ای" این رشته را در بر میگیرد. از دیدگاه تکامل ماهوی مولفه های بیشتر و جدیدتری از کیفیت طراحی شهری توسط دانش پژوهانبازشناسی شده است.به بیان دیگر، در حالی که مفهوم" کیفیت" در مرحله جنینی طراحی شهری، به عنوان مقوله ای صرفا بصری تصور می گردید، اینک به عنوان پدیده ای پیچیده و چندجانبه متشکل از چهارمولفه" زیباشناختی(عینی)، " زیبا شناختی(ذهنی ادراکی)،"عملکردی" و زیست محیطی فهم میگردد. همچنین از دیدگاه "تکامل رویه ای" جهت گیری طراحی شهری از بعد فراورده به بعد فرایند فعالیت ها تغییر یافته است. در نتیجه این تحولات موضوع نظامهای جامع هدایت و کنترل طراحی شهری مورد تاکید قرار گرفته و جعبه ابزار طراحی شهری نیز به میزان قابل توجهی غنی تر گردیده و در کنار پروژه های سنتی ابزارهای نوینی همچون دستورکارطراحی شهری سیاست طراحی شهری و برنامه طراحی شهری را در بر گرفته است.
-
2003
09
23
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99915_8b0a2baae383c81089a9e55cf3d32cc4.pdf