دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
صفه
1683-870X
2645-5900
1
1
1991
08
23
هنر اسلامی شیوه رسم هندسی در معماری ایران(دوران اسلامی)
73
85
FA
بهزاد
مولوی
ندارد
test@sbu.ac.ir
مقایسه ای کوتاه میان هنرهاس اسلامی نشان میدهد که برای خلق آثار هنری معمولا از شیوه های مشابهی استفاده می شده است، چنانکه شعر و ادبیات منظوم با استفاده از سلسله ها (عروض) شکل گرفته و الحان موسیقی یا به کارگیری دستگاه وزن آفریده شده و در هنرهای تجسسی نیز طرح و نقش و یا گره بندی و ترسیمات هندسی معینی در کار بوده است. بنابراین به نظر میرسد که در گذشته برای طراحی معماری نیز از روال یا دستگاه معینی استفاده می شده است. مقاله زیر که براساس مطالعات رساله پایانی نگارنده تهیه شده است، جستجو برای یافتن دستگاهی است که طراحی معماری در گذشته برپایه آن انجام میگرفته است.
-
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99494.html
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99494_2753a182343a9964575ce7029e73ffa6.pdf
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
صفه
1683-870X
2645-5900
1
1
1991
08
23
ضرورت مرمّت در راستای استمرار فرهنگ معماری و شهرسازی
109
117
FA
اصغر
محمدمرادی
دانشگاه علم و صنعت ایران
m_moradi@iust.ac.ir
سیدمهدی
مجابی
دانشگاه علم و صنعت ایران
mojabi_shamseh@yahoo.com
آتس سا
امیرکبیریان
دانشگاه علم و صنعت ایران
a_amirkabir@yahoo.com
تبادل و تعامل انسان با محیط، با استناد به شواهد باقیمانده از گذشته، همواره دارای یک ویژگی فرهنگی بوده که در طول تاریخ سرزمین ایران، بهویژه در دوره اسلامی، با نظام فکری، فرهنگی، و فطری ساکنین سنخیت قابل قبولی داشته است. از شواهد امر چنین استنباط میشود که مقوله حفاظت و مرمّت در تاریخ گذشته ایران یک تفکر و گرایش عمومی بوده و منحصر به محیطها و حوزههای خاصی هم نبوده است. این تفکر و تعقل در نظام آموزش معماری و شهرسازی میتواند جایگاه ویژه و تأثیرگذارتر از آنچه هست داشته باشد.روش تحقیق در این مقاله محصول سی و پنج سال تحقیق و پژوهش نظری و عملی در باب شواهد باقیمانده از گذشته در معماری و شهرسازی کشور است که در این مختصر عرضه میگردد. اشاراتی به سیر تحول این پدیده میتواند رهنمون مناسبی برای یافتن روشهای اجرایی برای آینده باشد. تجربه تاریخی قابل پیگیری در نظام توسعه و در راستای نیل به نگرشهای مناسب برای آن، در خصوص شواهد و آثار گذشته، یکی از اهدافی است که در این مقاله بررسی میشود.
حفاظت,مرمّت,وحدت جغرافیایی,معیشت جغرافیایی,توسعة پایدار,اعادة نظم,توانمندسازی
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99450.html
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99450_f67d5e46a0f6ba341c5fe17ada5eec81.pdf
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
صفه
1683-870X
2645-5900
1
1
1991
08
23
آموزش سازه
51
52
FA
پرویز
وزیری
ندارد
test@sbu.ac.ir
معماری در مسیر طراحی ساختمان هر لحظه در ذهن خود هزاران تن مصالح ساختمانی را از زمین بلند میکند و بالای سر می برد و با طرح کانالهای ارتباطی بار آن را به زمین انتقال می دهد. از انجا که باید این عمل را تا لحظه نیل به طرح مطلوب مکررا و به سرعنت انجام داد برای طراحی کانالهای ارتباطی به جای استفاده از روشهای متکی بر فرمول که ممولا طولانی و وقتگیر نیز هستند باید از روشهای سریعتری که متکی بر عبرتهای تاریخی و احساس طبیعی انسان است بهره گرفت به همین دلیل آموزش سازه در دانشکده معماری باید متفاوت از تدریس آن در دانشکده فنی باشد.
-
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99479.html
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99479_a5aeb20d35a2f3df316d7c39e83bf40f.pdf
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
صفه
1683-870X
2645-5900
1
1
1991
08
23
یادگاری از گذشته
69
72
FA
کامبیز
حاجی قاسمی
ندارد
test@sbu.ac.ir
بنایی که برای معرفی در این شماره انتخاب شده، مسجدی است در اصفهان از دوره قاجار.این مسجد نمونه جزئی از آمار دوره قاجار است که کمتر در کتابها و مقالات معرفی شده و تقریبا ناشناخته باقی مانده است.بنای مذبور ترکیبی از مسجد و مدرسه است که با مقبره بانی مسجد همراه شده و به این ترتیب مجموعه مفصلی پدید آمده است. از نظر مشخصات طرح این بنا نمونه ی کوچکتری از مسجد سید اصفهان – از بناهای مهم همین دوره – محسوب می شود. برداشت این بنا توسط دانشجویان دانشکده ثریا ابریشمکار، اسدا.. وردی، حمید بیک محمدی، احمد حجاب و جهانگیر شریفی در سال 1364 انجام شده است .
-
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99490.html
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99490_ea15d34fe02eee90f02caa66509589af.pdf
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
صفه
1683-870X
2645-5900
1
1
1991
08
23
یادواره حسن فتحی
86
90
FA
امین
صادقی
ندارد
test@sbu.ac.ir
با پیشرفت تکنولوژی در حالیکه عموم معماران نظریات خود را با استفاده از مصالح جدید همچون بتن و فلز متجسم می ساختند حسن فتحی با توجه به ارزشهای جاودانه معماری با استفاده از تکنیک ها و مصالح محلی بدعت گذار سبکی دیگر در معماری بود. او با تاکید بر ایجاد رابطه میان انسان و محیط ساخته شده آشکارا با قبول کورکورانه سبک های نوین مخالفت ورزید و با تحلیل هائی منطقی ارزشهای معماری سنتی را در مقابل عملکرد گرائی معماری مدرن قرار داد.
-
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99500.html
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99500_f9ee38f9c31ff62a10f8b69f97bbe06b.pdf
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
صفه
1683-870X
2645-5900
1
1
1991
08
23
تقویم نیاز به سایه و آفتاب
52
68
FA
محمود
رازجویان
-
test@sbu.ac.ir
امروزه برای معماری همساز با اقلیم معمارهای کاربردی کافی در اختیار طراحان قراردارد و از این جهت تصمیم گیری در زمینه های مختلف از انتخاب بستر و جهت ساختمان و طراحی محوله گرفته تا طراحی حجم و جدار خارجی ساختمان – آسان شده است. ولی باید توجه داشت که استفاده از این معیارها بدون اطلاعات لازم از مواقع سرد و گرم مکان مورد مطالعه میسر نیست. مقاله حاضر که شامل تقویم مواقع گرم نیاز به سایه و مواقع سرد نیاز به آفتاب 43 شهر ایران است با توجه به این نیاز تهیه شده است و با یک مقدمه آغاز می شود.
-
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99483.html
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99483_f081949375a753211a4f9f0a61959996.pdf
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
صفه
1683-870X
2645-5900
1
1
1991
08
23
سادگی و پیچیدگی دو قطب طراحی
36
41
FA
جهانشاه
پاکزاد
ندارد
test@sbu.ac.ir
جریان دیدن همیشه توام با حرکت چشم است. چشم همواره با نگاههای سریع به نقاط مختلف هر حجم یا نتظره آن را بررسی می کند و می بیند. در واقع عمل دیدن از طریق همین نگاههای سریع به نقاط یا واحدهای منفرد انجام می گیرد. انسان ممی کوشد تا این واحدهای منفرد را به صورت کل در آورد و برای آن توضیح عقلی بیابد. ایم کار یعنی وحدت جوئی احساسی به وسیله متصل کردن ذهنی نقاط به یکدیگر صورت می پذیرد
-
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99463.html
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99463_007939b34d81c2e570a192d445d348df.pdf
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
صفه
1683-870X
2645-5900
1
1
1991
08
23
شکست معماری مدرن
30
35
FA
برنت
برولین
ندارد
test@sbu.ac.ir
حمیدرضا
فرزانیار
ندارد
نوشتار حاضر فصل پایانی از کتاب شکست معماری مدرن با عنوان نتیجه گیری و شامل چهارگانه پیش از آن را بر مبنای آنها تقریر کرده است.به فصل اول کتاب شامل بخشهای نسبتا کلی است. فصل چهارم با عنوان دو تحقیق موردی در کاربرد تفکر مدرن به ارزیابی نتایج کار معماران غرب در شهرک نو ساخت چندیگر هندوستان و صنعا پایتخت یمن اختصاص دارد. در طی این فصل مولف با صراحت لهجه که از خصوصیات وی و بر خلاف سیره عموم منتقدان معماری در غرب است به نقادی پرداخته است
-
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99459.html
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99459_b6c29d5287cd9b748744059934455994.pdf
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
صفه
1683-870X
2645-5900
1
1
1991
08
23
صناعات طراحی،صنع معماری الگویی برای طراحی معماری نظریه الگوی دو مرحله ای
18
29
FA
لادن
اعتضادی
ندارد
test@sbu.ac.ir
طراحی معماری صناعت نیست، بلکه نوعی خلاقیت است و اثر معماری نمودی از این خلاقیت. هر ساختمان لزوما اثر معماری نیست طراحی معماری تنها در زمانی منجر به خلق اثر معماری می شود که تا حد کار هنری تعالی یافته باشد. و این امر هنگامی تحقق می یابد که رنگ و بوی علائق شخصی طراح را در خود داشته باشد. مقاله زیر با معرفی یک الگوی طراحی، جایگاه علائق شخصی طراح را در فرآیند معماری نشان می دهد.
-
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99454.html
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99454_b347c6b504d35885eeaa13a61d9f698c.pdf
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
صفه
1683-870X
2645-5900
1
1
1991
08
23
مدخلی بر روشهای آموزش معماری
4
17
FA
هادی
ندیمی
ندارد
test@sbu.ac.ir
ساخت و ساز معمارانه در کشور ما در حال گذار از دوران سخت، بحران هویت است و بر صاحینظرن است که تمامی توان خویش را جهت تسریع گذر از این دوران و ورود به دوران خودیابی شکوفایی فرهنگی به کار گیرند. در چنین شرایطی آموزش رشته معماری دقت نظر و توجه بیشتری می طلبد. آینده معماری این سرزمین در گرو تولد معماررانی است که با پرورش ذهن خلاق خویش و با اتکا به اموال و آرمانهای فرهنگی و اعتقادی مردم و اتصال با میراث غنی معماری این مرز و بوم راه و روش آینده را ترسیم کنند. مقاله زیر با نگرش وضع موجود آموزش معماری و تنگناهای آن را بررسی می کند و برای پرورش ذهن خلاقه ی دانشجویان که از نظر نگارنده هدف اصلی آموزش معماری تلقی می شو.د پیشنهادهایی می دهد.
-
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99470.html
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99470_578342d36969ea3007440a9d57f19c36.pdf