امروزه با افزایش سرعت در اغلب جوانب زندگی بشری این گمان میرود که آموزش طراحی معماری نیز میتواند کاملاً سرعتپذیر شود. در عمل نیز مشاهده میشود دانشکدههای زیادی روی به آموزش فشرده آوردهاند یا از مدرسان معماری خواسته میشود که طراحی معماری را به صورت فشرده به دانشجویان بیاموزند. پرسش اصلی در مقالة حاضر آن است که با توجه به ویژگیهایی که میتوان برای طراحی معماری برشمرد، آموزش طراحی معماری بیشتر از جنس تعلیم است یا تعلیم و تربیت؟ آیا میتوان برای مدرس کارگاه طراحی معماری از این باب رسالتی ویژه و زمانمند قائل شد که ملاحظة آن در بسیاری دیگر از رشتههای دانشگاهی موضوعیت ندارد؟ در این مقاله، با تکیه بر مطالعات کتابخانهای و با روش استدلال منطقی، ضمن مروری اجمالی بر تفاوتهای تعلیم صرف با تعلیم و تربیت، ویژگیهایی برای طراحی معماری احصا میشود. در جریان این جستجو روشن میشود که آموزش حقیقی در معماری بیشتر از جنس تعلیم و تربیت است تا تعلیم یا آموزش صرف. چنین است که مدرس طراحی معماری نیازمند صرف زمان و وقت کافی در کارگاه است و کار او، با وجود سرعت دنیای مدرن، کاملاً سرعتپذیر و قابل فشردهسازی نیست. انتظار سرعتدهی به این آموزش و وانهادن دانشجویان به آموزشهای فشرده، تعلیم و تربیت معماران جوان را مخدوش میکند.