ORIGINAL_ARTICLE
هنر اسلامی شیوه رسم هندسی در معماری ایران(دوران اسلامی)
مقایسه ای کوتاه میان هنرهاس اسلامی نشان میدهد که برای خلق آثار هنری معمولا از شیوه های مشابهی استفاده می شده است، چنانکه شعر و ادبیات منظوم با استفاده از سلسله ها (عروض) شکل گرفته و الحان موسیقی یا به کارگیری دستگاه وزن آفریده شده و در هنرهای تجسسی نیز طرح و نقش و یا گره بندی و ترسیمات هندسی معینی در کار بوده است. بنابراین به نظر میرسد که در گذشته برای طراحی معماری نیز از روال یا دستگاه معینی استفاده می شده است. مقاله زیر که براساس مطالعات رساله پایانی نگارنده تهیه شده است، جستجو برای یافتن دستگاهی است که طراحی معماری در گذشته برپایه آن انجام میگرفته است.
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99494_2753a182343a9964575ce7029e73ffa6.pdf
1991-08-23
73
85
-
بهزاد
مولوی
test@sbu.ac.ir
1
ندارد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورت مرمّت در راستای استمرار فرهنگ معماری و شهرسازی
تبادل و تعامل انسان با محیط، با استناد به شواهد باقیمانده از گذشته، همواره دارای یک ویژگی فرهنگی بوده که در طول تاریخ سرزمین ایران، بهویژه در دوره اسلامی، با نظام فکری، فرهنگی، و فطری ساکنین سنخیت قابل قبولی داشته است. از شواهد امر چنین استنباط میشود که مقوله حفاظت و مرمّت در تاریخ گذشته ایران یک تفکر و گرایش عمومی بوده و منحصر به محیطها و حوزههای خاصی هم نبوده است. این تفکر و تعقل در نظام آموزش معماری و شهرسازی میتواند جایگاه ویژه و تأثیرگذارتر از آنچه هست داشته باشد.روش تحقیق در این مقاله محصول سی و پنج سال تحقیق و پژوهش نظری و عملی در باب شواهد باقیمانده از گذشته در معماری و شهرسازی کشور است که در این مختصر عرضه میگردد. اشاراتی به سیر تحول این پدیده میتواند رهنمون مناسبی برای یافتن روشهای اجرایی برای آینده باشد. تجربه تاریخی قابل پیگیری در نظام توسعه و در راستای نیل به نگرشهای مناسب برای آن، در خصوص شواهد و آثار گذشته، یکی از اهدافی است که در این مقاله بررسی میشود.
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99450_f67d5e46a0f6ba341c5fe17ada5eec81.pdf
1991-08-23
109
117
حفاظت
مرمّت
وحدت جغرافیایی
معیشت جغرافیایی
توسعة پایدار
اعادة نظم
توانمندسازی
اصغر
محمدمرادی
m_moradi@iust.ac.ir
1
دانشگاه علم و صنعت ایران
LEAD_AUTHOR
سیدمهدی
مجابی
mojabi_shamseh@yahoo.com
2
دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
آتس سا
امیرکبیریان
a_amirkabir@yahoo.com
3
دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آموزش سازه
معماری در مسیر طراحی ساختمان هر لحظه در ذهن خود هزاران تن مصالح ساختمانی را از زمین بلند میکند و بالای سر می برد و با طرح کانالهای ارتباطی بار آن را به زمین انتقال می دهد. از انجا که باید این عمل را تا لحظه نیل به طرح مطلوب مکررا و به سرعنت انجام داد برای طراحی کانالهای ارتباطی به جای استفاده از روشهای متکی بر فرمول که ممولا طولانی و وقتگیر نیز هستند باید از روشهای سریعتری که متکی بر عبرتهای تاریخی و احساس طبیعی انسان است بهره گرفت به همین دلیل آموزش سازه در دانشکده معماری باید متفاوت از تدریس آن در دانشکده فنی باشد.
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99479_a5aeb20d35a2f3df316d7c39e83bf40f.pdf
1991-08-23
51
52
-
پرویز
وزیری
test@sbu.ac.ir
1
ندارد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
یادگاری از گذشته
بنایی که برای معرفی در این شماره انتخاب شده، مسجدی است در اصفهان از دوره قاجار.این مسجد نمونه جزئی از آمار دوره قاجار است که کمتر در کتابها و مقالات معرفی شده و تقریبا ناشناخته باقی مانده است.بنای مذبور ترکیبی از مسجد و مدرسه است که با مقبره بانی مسجد همراه شده و به این ترتیب مجموعه مفصلی پدید آمده است. از نظر مشخصات طرح این بنا نمونه ی کوچکتری از مسجد سید اصفهان – از بناهای مهم همین دوره – محسوب می شود. برداشت این بنا توسط دانشجویان دانشکده ثریا ابریشمکار، اسدا.. وردی، حمید بیک محمدی، احمد حجاب و جهانگیر شریفی در سال 1364 انجام شده است .
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99490_ea15d34fe02eee90f02caa66509589af.pdf
1991-08-23
69
72
-
کامبیز
حاجی قاسمی
test@sbu.ac.ir
1
ندارد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
یادواره حسن فتحی
با پیشرفت تکنولوژی در حالیکه عموم معماران نظریات خود را با استفاده از مصالح جدید همچون بتن و فلز متجسم می ساختند حسن فتحی با توجه به ارزشهای جاودانه معماری با استفاده از تکنیک ها و مصالح محلی بدعت گذار سبکی دیگر در معماری بود. او با تاکید بر ایجاد رابطه میان انسان و محیط ساخته شده آشکارا با قبول کورکورانه سبک های نوین مخالفت ورزید و با تحلیل هائی منطقی ارزشهای معماری سنتی را در مقابل عملکرد گرائی معماری مدرن قرار داد.
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99500_f9ee38f9c31ff62a10f8b69f97bbe06b.pdf
1991-08-23
86
90
-
امین
صادقی
test@sbu.ac.ir
1
ندارد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تقویم نیاز به سایه و آفتاب
امروزه برای معماری همساز با اقلیم معمارهای کاربردی کافی در اختیار طراحان قراردارد و از این جهت تصمیم گیری در زمینه های مختلف از انتخاب بستر و جهت ساختمان و طراحی محوله گرفته تا طراحی حجم و جدار خارجی ساختمان – آسان شده است. ولی باید توجه داشت که استفاده از این معیارها بدون اطلاعات لازم از مواقع سرد و گرم مکان مورد مطالعه میسر نیست. مقاله حاضر که شامل تقویم مواقع گرم نیاز به سایه و مواقع سرد نیاز به آفتاب 43 شهر ایران است با توجه به این نیاز تهیه شده است و با یک مقدمه آغاز می شود.
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99483_f081949375a753211a4f9f0a61959996.pdf
1991-08-23
52
68
-
محمود
رازجویان
test@sbu.ac.ir
1
-
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سادگی و پیچیدگی دو قطب طراحی
جریان دیدن همیشه توام با حرکت چشم است. چشم همواره با نگاههای سریع به نقاط مختلف هر حجم یا نتظره آن را بررسی می کند و می بیند. در واقع عمل دیدن از طریق همین نگاههای سریع به نقاط یا واحدهای منفرد انجام می گیرد. انسان ممی کوشد تا این واحدهای منفرد را به صورت کل در آورد و برای آن توضیح عقلی بیابد. ایم کار یعنی وحدت جوئی احساسی به وسیله متصل کردن ذهنی نقاط به یکدیگر صورت می پذیرد
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99463_007939b34d81c2e570a192d445d348df.pdf
1991-08-23
36
41
-
جهانشاه
پاکزاد
test@sbu.ac.ir
1
ندارد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شکست معماری مدرن
نوشتار حاضر فصل پایانی از کتاب شکست معماری مدرن با عنوان نتیجه گیری و شامل چهارگانه پیش از آن را بر مبنای آنها تقریر کرده است.به فصل اول کتاب شامل بخشهای نسبتا کلی است. فصل چهارم با عنوان دو تحقیق موردی در کاربرد تفکر مدرن به ارزیابی نتایج کار معماران غرب در شهرک نو ساخت چندیگر هندوستان و صنعا پایتخت یمن اختصاص دارد. در طی این فصل مولف با صراحت لهجه که از خصوصیات وی و بر خلاف سیره عموم منتقدان معماری در غرب است به نقادی پرداخته است
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99459_b6c29d5287cd9b748744059934455994.pdf
1991-08-23
30
35
-
برنت
برولین
test@sbu.ac.ir
1
ندارد
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
فرزانیار
2
ندارد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
صناعات طراحی،صنع معماری الگویی برای طراحی معماری نظریه الگوی دو مرحله ای
طراحی معماری صناعت نیست، بلکه نوعی خلاقیت است و اثر معماری نمودی از این خلاقیت. هر ساختمان لزوما اثر معماری نیست طراحی معماری تنها در زمانی منجر به خلق اثر معماری می شود که تا حد کار هنری تعالی یافته باشد. و این امر هنگامی تحقق می یابد که رنگ و بوی علائق شخصی طراح را در خود داشته باشد. مقاله زیر با معرفی یک الگوی طراحی، جایگاه علائق شخصی طراح را در فرآیند معماری نشان می دهد.
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99454_b347c6b504d35885eeaa13a61d9f698c.pdf
1991-08-23
18
29
-
لادن
اعتضادی
test@sbu.ac.ir
1
ندارد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدخلی بر روشهای آموزش معماری
ساخت و ساز معمارانه در کشور ما در حال گذار از دوران سخت، بحران هویت است و بر صاحینظرن است که تمامی توان خویش را جهت تسریع گذر از این دوران و ورود به دوران خودیابی شکوفایی فرهنگی به کار گیرند. در چنین شرایطی آموزش رشته معماری دقت نظر و توجه بیشتری می طلبد. آینده معماری این سرزمین در گرو تولد معماررانی است که با پرورش ذهن خلاق خویش و با اتکا به اموال و آرمانهای فرهنگی و اعتقادی مردم و اتصال با میراث غنی معماری این مرز و بوم راه و روش آینده را ترسیم کنند. مقاله زیر با نگرش وضع موجود آموزش معماری و تنگناهای آن را بررسی می کند و برای پرورش ذهن خلاقه ی دانشجویان که از نظر نگارنده هدف اصلی آموزش معماری تلقی می شو.د پیشنهادهایی می دهد.
https://soffeh.sbu.ac.ir/article_99470_578342d36969ea3007440a9d57f19c36.pdf
1991-08-23
4
17
-
هادی
ندیمی
test@sbu.ac.ir
1
ندارد
LEAD_AUTHOR