%0 Journal Article %T به‌کارگیری هنرهای ترسیمی کودکان و نوجوانان به عنوان روش مشارکتی در طراحی محیط‌های بهتر %J صفه %I دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی %Z 1683-870X %A شهاب زاده, مرجان %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 25 %N 1 %P 47-60 %! به‌کارگیری هنرهای ترسیمی کودکان و نوجوانان به عنوان روش مشارکتی در طراحی محیط‌های بهتر %K هنرهای ترسیمی %K طراحی و نقاشی کودکان و نوجوانان %K طراحی شهری مشارکتی %K ادراک و ارزیابی محیط %R %X استفاده از روش هنرهای ترسیمی مانند نقاشی و کروکی‌های دستی کودکان و نوجوانان در طراحی یکی از روش‌های مطلوب در پژوهش‌های مشارکتی شمرده می‌شود چرا که هنرهای ترسیمی بیش از هر روش محاوره‌ای دیگر، کودکان و نوجوانان را به ایجاد ارتباط فکری خود با محیط قادر می‌کند؛ اما با وجود شناخته شدن این روش در حوزه طراحی محیط، روش "تفسیر داده‌ها و کاربردهای نتایج به دست آمده"  هنوز مبهم مانده است. هدف در مقاله حاضر پاسخ به این سؤال است که « تفسیر داده های روش هنرهای ترسیمی کودکان و نوجوانان چگ.نه انجام می شود و نتایج حاصل از تفسیر داده هاچه کاربردهایی در طراحی محیط های بهتر دارد ؟» با توجه به این هدف مقاله با روش تحلیلی – توصیفی به معرفی روش‌های تحقیق مشارکتی هنرهای ترسیمی کودکان و کاربردهای آن در طراحی شهری با استفاده از مرور متون پیشین می‌پردازد و در این راستا نمونه موردی را به صورت مبسوط شرح می‌دهد که با استفاده از ابزارهای متداول هنرهای ترسیمی، با مشارکت 90 نوجوان 12 تا 16 سال دختر و پسر در مدارس شهر شیراز انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که روش تفسیر نقاشی و روش های ترسیمی کودکان اغلب با روش تحلیل محتوا و یافتن الگوهای فکری مشترک کودکان و نوجوانان انجام می شود و به کار بستن این روش، درک بهتری از نحوه ادراک و مطالبات از محیط و ترجیحات مکانی کودکان و نوجوانان در اختیار طراحان قرار می‌دهد %U https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100246_03009e37364e340f3bcb5ccdf414cf2e.pdf