@article { author = {Chehrazi, Ghazaaleh and Dehghan, Narges and Sanaieian, Haniyeh and Gandomkar, Amir}, title = {Determining Open Space Thermal Comfort Range for Isfahan’s Elementary Schools for Girls}, journal = {Soffeh}, volume = {31}, number = {3}, pages = {43-58}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1683-870X}, eissn = {2645-5900}, doi = {10.52547/sofeh.31.3.43}, abstract = {Students learn important educational, environmental, and social skills in schools' open space, which serves as a place for both playing and studying, and hence among important spaces in schools. The open space, therefore, demand special specifications to meet all needs of students, including thermal comfort in schoolyards. Determining thermal comfort range is complicated, and varies for people with different backgrounds, expectations, cultures, ages, and genders. The present study aims to determine thermal comfort range and neutral temperature in Isfahan girls' elementary schools' open spaces. Three schools were chosen to represent the three climatic zones in the province, in Naeen, Meymeh, and Shahreza; which have hot and dry, moderate and dry, and semi cold zones respectively. Then climatic variables such as temperature, humidity, and wind speed were obtained in their schoolyards, using a temperature and humidity data logger and anemometer, with 500 students having completed a questionnaire. In the second stage, the thermal index of physiological equivalent temperature was calculated using Rayman software, and the range of thermal comfort and neutral temperature of girls aged 7 to 13 in Isfahan was calculated using statistical software and a linear regression diagram. According to the findings, the neutral temperature was 17.4°C, and the thermal comfort range was 13.6°C to 32°C, which is inconsistent with Ashrae and Iso 7730 standards, and even previous Isfahan thermal comfort studies. This highlights the importance of working out thermal comfort for various ages and genders in Iranian cities. The 17.4°C percent neutral temperature suggests that the sample population is to relatively colder conditions.}, keywords = {Thermal comfort,Physiological equivalent temperature index,Schoolyard,Isfahan,Neutral temperature}, title_fa = {تعیین محدودۀ آسایش حرارتی در فضای باز دبستان‌های دخترانۀ شهر اصفهان}, abstract_fa = {فضای باز مدارس ازجمله فضاهای مهم آن‌ها و محل فعالیت‌هایی چون بازی و آموزش است و دانش‌آموزان مهارت‌های مهم تحصیلی، محیطی، و اجتماعی را در آن می‌آموزند، بنابراین باید تابع مشخصاتی خاص و پاسخ‌گوی همۀ نیازهای دانش‌آموزان باشد. اینکه آسایش حرارتی از اساسی‌ترین نیاز دانش‌آموزان برای حضور در حیاط مدارس است، تأمین آن را و ضروری می‌نمایاند. تعیین محدودۀ آسایش حرارتی امری پیچیده و در فضاهای مشابه، بسته به تنوع افراد، تجربیات، انتظارات، فرهنگ، سن، و جنسیت آن‌ها، متفاوت است. در پژوهش حاضر سعی گردیده تا محدودۀ آسایش حرارتی و دمای خنثی در فضای باز مدارس پایۀ ابتدایی دخترانۀ شهر اصفهان ارزیابی گردد. به این منظور، ابتدا با توجه به پهنه‌بندی اقلیمی شهر اصفهان که شامل سه منطقۀ گرم و خشک نائین، منطقۀ معتدل و خشک میمه، و نیمه‌سرد سمت شهرضا می‌شود، سه دبستان دخترانه، هریک در یکی از این مناطق، برای مطالعات میدانی انتخاب گردیدند و سپس متغیرهای اقلیمی دما، رطوبت، سرعت باد با دستگاه دیتالاگر دما و رطوبت و بادسنج جمع‌آوری شدند و به‌طور هم‌زمان 500 دانش‌آموز در حیاط این مدارس پرسش‌نامه‌ای را در این خصوص تکمیل کردند. در مرحلۀ دوم، به کمک نرم‌افزار ریمن شاخص حرارتی دمای معادل فیزیولوژیک تعیین و با استفاده از نرم‌افزار آماری و نمودار رگرسیون خطی، محدودۀ آسایش حرارتی و دمای خنثی برای فضای باز مورد استفادۀ دختران 7 تا 13سالۀ شهر اصفهان تعیین گشت. بر اساس نتایج دمای خنثی ℃۱۷٫۴ و محدودۀ آسایش حرارتی بر مبنای دمای معادل فیزیولوژیک ℃13٫6-32 تعیین شد که با استانداردهای اشری و ایزو 7730 و حتی مطالعات پیشین آسایش حرارتی در شهر اصفهان تفاوت دارد و این اهمیت مطالعۀ بیشتر در مورد آسایش حرارتی گروه‌های سنی و جنسیتی متفاوت در شهرهای مختلف ایران را می‌رساند. دمای خنثی حاکی از سازگاری بیشتر جمعیت مورد مطالعه با شرایط سرد است.}, keywords_fa = {آسایش حرارتی,شاخص دمای معادل فیزیولوژیک,حیاط مدرسه,شهر اصفهان,دمای خنثی}, url = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_101512.html}, eprint = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_101512_175de41412a52d90bda29e1aee3ddd0b.pdf} }