@article { author = {Shahbzadeh, Marjan}, title = {Visual Arts as a Participatory Design Technique Designing Better Environments with Youth and Children}, journal = {Soffeh}, volume = {25}, number = {1}, pages = {47-60}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1683-870X}, eissn = {2645-5900}, doi = {}, abstract = {Despite their significant population and role, youth and children are usually neglected in the planning process. Use of visual arts is an effective method to stimulate participation of the younger generation and facilitate their expression of needs and concerns. Nevertheless, work on how their oeuvre should be interpreted is by far very limited. This research addresses means and ways of employing visual arts as a participatory planning technique for youth and children. To this end, available literature is surveyed using a qualitative and descriptive method. Then a sample of 90 children aged between 12~16 including both sexes are selected for a practical exercise. It is concluded that using visual arts yields promising results for stimulating participation. }, keywords = {}, title_fa = {به‌کارگیری هنرهای ترسیمی کودکان و نوجوانان به عنوان روش مشارکتی در طراحی محیط‌های بهتر}, abstract_fa = {استفاده از روش هنرهای ترسیمی مانند نقاشی و کروکی‌های دستی کودکان و نوجوانان در طراحی یکی از روش‌های مطلوب در پژوهش‌های مشارکتی شمرده می‌شود چرا که هنرهای ترسیمی بیش از هر روش محاوره‌ای دیگر، کودکان و نوجوانان را به ایجاد ارتباط فکری خود با محیط قادر می‌کند؛ اما با وجود شناخته شدن این روش در حوزه طراحی محیط، روش "تفسیر داده‌ها و کاربردهای نتایج به دست آمده"  هنوز مبهم مانده است. هدف در مقاله حاضر پاسخ به این سؤال است که « تفسیر داده های روش هنرهای ترسیمی کودکان و نوجوانان چگ.نه انجام می شود و نتایج حاصل از تفسیر داده هاچه کاربردهایی در طراحی محیط های بهتر دارد ؟» با توجه به این هدف مقاله با روش تحلیلی – توصیفی به معرفی روش‌های تحقیق مشارکتی هنرهای ترسیمی کودکان و کاربردهای آن در طراحی شهری با استفاده از مرور متون پیشین می‌پردازد و در این راستا نمونه موردی را به صورت مبسوط شرح می‌دهد که با استفاده از ابزارهای متداول هنرهای ترسیمی، با مشارکت 90 نوجوان 12 تا 16 سال دختر و پسر در مدارس شهر شیراز انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که روش تفسیر نقاشی و روش های ترسیمی کودکان اغلب با روش تحلیل محتوا و یافتن الگوهای فکری مشترک کودکان و نوجوانان انجام می شود و به کار بستن این روش، درک بهتری از نحوه ادراک و مطالبات از محیط و ترجیحات مکانی کودکان و نوجوانان در اختیار طراحان قرار می‌دهد}, keywords_fa = {هنرهای ترسیمی,طراحی و نقاشی کودکان و نوجوانان,طراحی شهری مشارکتی,ادراک و ارزیابی محیط}, url = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100246.html}, eprint = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100246_03009e37364e340f3bcb5ccdf414cf2e.pdf} }