@article { author = {Shahamat, Hadi and Nadimi, Hamid and Gharehbaglou, Minou and Keramati, Ensi}, title = {An Evaluation of the Hidden Curriculum of Architecture Course based on Islamic Ethics}, journal = {Soffeh}, volume = {29}, number = {1}, pages = {5-20}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1683-870X}, eissn = {2645-5900}, doi = {10.29252/soffeh.29.1.5}, abstract = {The recognition of the hidden curriculum results from a deep insight into inner layers of pedagogy, which in turn involves varieties, complexities, with obvious and hidden dimensions. The present research aims to explore important, recurrent factors in the hidden curriculum, and examine possibilities for their improvements using the Islamic practical ethics. It uses two research methods, starting with quantitative content analysis of 25 researches on the topic. A series of five recurrent factors are thus identified: power hierarchies, unhealthy competition, ambiguity of the tutor’s didactic procedures, unreality of designs, and the preference of the visual product over the process. A descriptive-analytic approach is then adopted to explain and evaluate these factors based on quintuple realms of human existence. Taken from the Islamic ethical order, these realms in turn comprise of three internal realms of beliefs, emotions and will on one hand, and two external realms of utterance and action on the other. The results show the possibility of practical approaches based on the Islamic ethical order for all three parties involved in the school – students, tutors, staff – the implementation of which would make grounds for ethical reforms and improvements of the hidden curriculum.}, keywords = {Hidden Curriculum,Architecture Discipline,Human Existential Realms,the Islamic Practical Ethics}, title_fa = {ارزیابی برنامه درسی پنهان رشته معماری بر اساس اخلاق اسلامی}, abstract_fa = {شناسایی برنامه درسی پنهان پیامد نگاه عمیق به لایه‌های زیرین آموزش و یادگیری است، که خود دارای تنوع، پیچیدگی، و ابعاد پیدا و پنهان فراوانی است. هدف از این پژوهشْ واکاوی و شناسایی مؤلفه‌های مهم و پربسامد برنامه درسی پنهان رشته معماری و بررسی امکان ارتقای آن‌ها با استفاده از مفاهیم اخلاق عملی اسلام است. در انجام پژوهش حاضر از دو روش پژوهشی استفاده شد. ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی، 25 مورد از پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه برنامه درسی پنهان در رشته معماری به منزله نمونه پژوهشی شناسایی و تحلیل شدند. این بررسی به کشف پنج مؤلفه پر بسامد برنامه درسی پنهان معماری، مشتمل بر «سلسله‌مراتب قدرت»، «رقابت ناسالم»، «ابهام و رمزآلودگی روند آموزش‌های مدرس»، «واقعی نبودن طرح‌های معماری»، و «رجحان محصول بصری اثر نهایی بر فرایند طراحی» انجامید. سپس با استفاده از روش توصیفی‌ـ تحلیلی به تبیین و ارزیابی این مؤلفه‌ها، بر اساس معیار ساحات پنج‌گانه وجودی انسان پرداخته شد. این ساحات برگرفته از نظام اخلاقی اسلام و مشتمل بر سه ساحت درونی «عقاید و باورها»، «احساسات و عواطف»، و «اراده و خواست» و دو ساحت بیرونی «گفتار» و «کردار» هستند. نتایج پژوهش نشان داد که براساس نظام اخلاقی اسلام، راهکارهایی عملی برای هر سه گروه تعامل‌کنندگان ( دانشجو، مدرس، و کارکنان) در فضای آموزشی قابل طرح است که با پیاده کردن آن‌ها زمینه اصلاح و ارتقای سطح اخلاقی مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان فراهم می‌شود.}, keywords_fa = {برنامة درسی پنهان,رشتة معماری,ساحات وجودی انسان,اخلاق عملی اسلام}, url = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100457.html}, eprint = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100457_719bbfe0f9ea26f1b6562f861442e08f.pdf} } @article { author = {Hafezi, Mohammadreza and Hsseinalipour, Mojtaba and Ghafoori, Seyed Pooyan}, title = {Design Errors in Construction Projects: The Meaning, Reasons, Consequences and Solutions}, journal = {Soffeh}, volume = {29}, number = {1}, pages = {21-34}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1683-870X}, eissn = {2645-5900}, doi = {10.29252/soffeh.29.1.21}, abstract = {  Designers are the foremost producers of data required in construction projects. Most design issues involve restrictions and requirements whose neglect by designers results in design errors. All construction projects, therefore, face errors whose management will contribute in the project’s success. Hence, it is necessary to study these errors, their generators, and their consequences. Of most significant consequences of errors are time extensions, re-work costs, and waste of resources. These are most importantly caused by miscommunications between design and execution teams. The present research uses library studies to initially identify and classify design errors, and then moves on to study contributing factors and their consequences. In conclusion, a series of the best management approaches are presented, including building information modelling, which is one of the most efficient ones.  }, keywords = {Design Errors,Design Error Management,Design Error Factors,Consequences of Design Errors}, title_fa = {بررسی مفهوم، علل پیدایش، و پیامدهای خطای طراحی در پروژههای ساختمانی و راهکارهای حل آن}, abstract_fa = {در پروژه‌های ساختمانی، طراحان بیشترین اطلاعات مورد نیاز ساخت یک پروژه را از طریق طراحی تولید می‌کنند. بیشتر مسائل طراحی محدودیت‌ها و الزاماتی دارند که در صورت رعایت نکردن و تأمین نشدن آن‌ها از سوی طراحان، با خطای طراحی روبه‌رو هستیم. بنا بر این همه پروژه‌های ساختمانی در طول فرایند طراحی خطاهایی دارند که مدیریت آن‌ها تأثیر بسزایی در موفقیت عملکرد پروژه خواهد داشت. از این رو لازم است تا این خطاها و عوامل ایجادکننده آن‌ها و پیامدهایشان مطالعه گردند. از مهم‌ترین پیامدهای خطا می‌توان به افزایش زمان و هزینه ناشی از دوباره‌کاری‌ها و اتلاف منابع اشاره کرد. از جمله مهم‌ترین دلایل ایجاد این خطاها نیز فقدان هماهنگی لازم بین اعضای تیم طراحی و عوامل پروژه و ضعف جریان اطلاعات است. در این پژوهش، با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، ابتدا خطاهای طراحی شناسایی و طبقه بندی گردیده و سپس به عوامل ایجادکننده آن‌ها و پیامدهایشان پرداخته شده است. در پایان نیز مجموعه‌ای از بهترین راهکارها به منظور مدیریت هرچه بهتر این خطاها بیان شده است که یکی از مؤثرترین روش‌ها استفاده از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است.}, keywords_fa = {خطاهای طراحی,مدیریت خطاهای طراحی,عوامل ایجاد خطاهای طراحی,پیامدهای خطاهای طراحی}, url = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100455.html}, eprint = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100455_f7f0ef214ee1c3ba08399b780d0a077c.pdf} } @article { author = {Zarian, Hesamoddin and Tahsildoost, Mohammad}, title = {The Relation between Building Height and Construction Costs in 1 to 50- Storey Residential Buildings}, journal = {Soffeh}, volume = {29}, number = {1}, pages = {35-51}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1683-870X}, eissn = {2645-5900}, doi = {10.29252/soffeh.29.1.35}, abstract = {The engineering advances in various fields including construction, along with changes in municipal and national policies against urban sprawl have strengthened the case for high-rise developments particularly in metropolitan areas. This is particularly significant when it comes to urban development and policy making. Taken from an MSc dissertation of the same title, the present paper studies the relation between the number of storeys and construction costs. In order to do so, quantitative data collected from suppliers and contractors of various projects, as well as interviews with experts have been used in the subsequent BIM modelling. Overall results show that despite commonly held views, high-rise construction costs are not necessarily higher, and that the consideration of construction costs needs to be based on respective charts for each height range. For instance, in seven, 42, and 48-storey buildings, every single extra floor results in the extra costs that turn the project from viable to non-viable. In line with the above, the suggested optimum number of floors for ordinary urban and mass developments is nine. In plots designated for high-rise developments, a 30–40 floor development is preferred. The present study focuses merely on construction costs, and does not scrutinise land prices and infrastructure costs, nor cultural and social influences on property markets.}, keywords = {Relation between Costs and Height,High-Rise Development,Affordable housing,Construction Economy,Construction Management}, title_fa = {رابطه ارتفاع ساختمان و هزینه های ساخت در ساختمانهای مسکونی 1 تا 50 طبقه}, abstract_fa = {پیشرفت علوم مهندسی در زمینه‌های مختلف، از جمله ساخت‌وساز و نیز تغییر سیاست‌های شهرداری‌ها و دولت‌ها، مبنی بر پیشگیری از گسترش افقی شهرها، منجر به افزایش بلندمرتبه‌سازی خصوصاً در کلان‌شهرها شده است. این موضوع به‌ویژه در توسعه شهرها و نیز سیاست‌گذاری‌های عمده مؤثر خواهد بود.در این مقاله رابطه بین تعداد طبقات ساختمان و هزینه‌های ساخت بررسی می‌شود. به این منظور پس از بررسی دستاورد محققین دیگر کشورها، علاوه بر استعلام و اخذ اطلاعات کمّی از زنجیره تأمین‌کنندگان و نیز پیمانکاران پروژه‌های مختلف، با خبرگان مصاحبه و اطلاعات آن به منظور استفاده در مدل‌سازی با استفاده از نرم‌افزار‌های BIM به کار گرفته شده است.نتیجه کلی نشان می‌دهد که برخلاف تصور عمومی، هزینه ساخت بناهای بلندتر لزوماً بیشتر نخواهد بود و لازم است، در هر بازه ارتفاعی مورد نظر طراح، هزینه ساخت بر مبنای نمودارهایی مد نظر قرار گیرد. به طور مثال، در ساختمان‌های دارای هفت، چهل و دو، و چهل و هشت طبقه افزایش هزینه به ازای افزایش یک طبقه موجب تحمیل هزینه‌های مازادی خواهد شد که پروژه را از یک پروژه مقرون به صرفه به بدون صرفه تبدیل می‌کند. به همین ترتیب برای پروژه‌های متداول و مرسوم شهری و همین‌طور پروژه‌های انبوه‌سازی ارتفاع بهینه 9طبقه پیشنهاد می‌شود. در مقیاس زمین‌های واقع در پهنه‌بندی بلندمرتبه گزینه‌های 30 تا 40طبقه مرجح است. نگارندگان در این مطالعه به قیمت زمین و هزینه‌های ناشی از زیرساخت نپرداخته و صرفاً هزینه‌های ساخت خود بنا را در نظر گرفته‌اند. همچنین مطالعات مربوط به رویکردهای فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر قیمت فروش و عوامل غیر از ساخت در نظر گرفته نشده‌اند.}, keywords_fa = {رابطة هزینه و ارتفاع,بلندمرتبه سازی,مسکن ارزان قیمت,اقتصاد ساختمان,مدیریت ساخت}, url = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100456.html}, eprint = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100456_be73ac5c7d888cce8e992080096980f9.pdf} } @article { author = {Aslani, Sepideh and Torabi, Zohreh Torabi}, title = {Explaining the influence of Urban Elements on the Legibility of Mental Urban Image Using Eye Tracking Software}, journal = {Soffeh}, volume = {29}, number = {1}, pages = {53-72}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1683-870X}, eissn = {2645-5900}, doi = {10.29252/soffeh.29.1.53}, abstract = {Present-day technologies have necessitated the legibility and mental wellbeing of urban environments. This is particularly of note in places of tourism and pilgrimage attraction, with the distance between urban nodes influencing people’s decision where to live. The present research acknowledges the influence of urban elements on legibility based on users’ opinion, library and applied studies, and statistical analyses. Among objectives are a study of satisfaction and mental wellbeing resulted from the sense of legibility and security, and their effect on choosing living places. Eye-tracking software is used here for location-finding and spotting urban nodes. The research offers optimised design methods for urban elements and nodes, and also explores the relation between neurosciences and environmental sciences. It is hoped that this will play a role in improving both physical and mental aspects of urban design, and prompt other researchers to further explore the relation between neurosciences and urbanism.}, keywords = {Urban Elements,Legibility,Mental Image,Eye Tracking,Zanjan City}, title_fa = {تبیین اثرگذاری المان های شهری در خوانایی تصویر ذهنی شهر با نرم افزار ردیابی اثر چشم}, abstract_fa = {با توجه به تکنولوژی روز، نیاز شهروندان به خوانایی شهر و کمک به سلامت روان در زندگی شهری امری ضروری است. به این خوانایی و احساس امنیت و اجتناب از گم‌گشتگی درون شهر در خصوص مکان‌های با جذابیت توریستی، زیارتی، سیاحتی، و گردشگری که مأمنی برای بشر بوده است، توجه خاصی شده است. اثر دوری و نزدیکی و مسیر این نقاط شاخص شهری بر انتخاب محل زندگی شهروندان هویدا است. در این پژوهش سعی شده است تا، با استفاده از نظرات کاربران و شهروندان و بهره‌گیری از پرسش‌نامه و روش تحقیق مطالعات کتابخانه‌ای و کاربردی و تحلیل آماری، به تأیید اثرگذاری المان‌های شهری در خوانایی و مسیریابی نقاط مطلوب شهر و درنهایت به نتایج مورد نظر دست یافت. یکی از اهداف این پژوهش بررسی حس رضایتمندی بیشتر همراه با آسایش روانی ناشی از خوانایی و امنیت در سکونت در محل زندگی با کمک مسیریابی نقاط مطلوب شهری است. در این پژوهش، از نرم‌افزار ردیابی اثر چشم به منظور مکان‌یابی و یافته‌های نقاط جذاب محیط مورد نظر استفاده شده است. از نتایج به‌دست‌آمده در این پژوهش می‌توان به استفاده بهتر طراحان از المان‌ها و شاخصه‌های شهری در خوانش شهری و تصویر ذهنی و بصری یک شهر و رابطه مستقیم میان علوم اعصاب و محیط اشاره کرد. امید است نتایج این پژوهش به استفاده بهتر بشر امروزی از مکان‌ها و کالبدهای معماری و امنیت روانی کمک کند. در پژوهش‌های آتی پیشنهاد می‌شود پژوهشگران ارتباط میان علوم اعصاب و شهرنشینی را بیشتر کاوش و بررسی کنند.}, keywords_fa = {المانهای شهری,خوانایی,تصویر ذهنی,ردیابی اثرچشم,شهر زنجان}, url = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100458.html}, eprint = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100458_4b711ff1534f3a00f7fc2d2048884f1b.pdf} } @article { author = {Aine-chi, Shahrzad and Vali-Beig, Nima and Tehrani, Farhad}, title = {Comparison of Geometry and Drawing Method of Karbandi Vault Samples 10,12,14,16- sided Karbandis}, journal = {Soffeh}, volume = {29}, number = {1}, pages = {73-91}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1683-870X}, eissn = {2645-5900}, doi = {10.29252/soffeh.29.1.73}, abstract = {The study of drawing methods is one for classification of geometrical theories of rib-works (karbandi’s) based on rectangles. The analysis of similarities and differences can reveal general and particular geometric structures of these karbandi’s. Comparative studies offer methods to analyse how and why there are underlying similarities between rectangular karbandi’s despite apparent differences. Various drawing methods are widely discussed by traditional Persian-speaking designers. However, drawings methods have not yet been used for comparative studies classifying theoretical geometries of rectangular bases. The present paper studies rectangular bases. Two widely used examples of square and non-square rectangular bases are selected in order to analyse and compare various drawing techniques and their associated views. The results show Pirnia’s and Bozorgmehri’s methods’ errors when it comes to rectangles in comparison with others’, that She’rbaf and Lorzadeh have not talked about karbandi bases and proportions, and that Pirnia’s method is more practical compared with others’, and easily executable through traditional means. It is also shown that Pirnia’s and Bozorgmehri’s methods are more easily applicable to larger numbers of karbandi’s. }, keywords = {Theoretical Geometries,Karbandi,Drawing Error,Documented Drawing Methods}, title_fa = {مقایسة هندسه و روش ترسیم طاق کاربندی نمونه های مطالعاتی کاربندی های زمینة 10، 12، 14 و 16}, abstract_fa = {گستره شیوه‌های ترسیمی عرصه‌ای است برای دسته‌بندی ویژگی‌های هندسه نظری کاربندی‌های زمینه مربع و مستطیل که شباهت‌ها و تفاوت‌های گوناگون آن‌ها را آشکار می‌کند. تحلیل تفاوت‌ها و شباهت‌ها می‌تواند ویژگی خاص و عام ساختار هندسی این کاربندی‌ها را مشخص کند. با روش مطالعه مقایسه‌ای راهکاری برای تحلیل چگونگی و چرایی شباهت‌های هندسه نظری کاربندی‌های زمینه مربع و مستطیل در گستره شیوه‌های ترسیمی با وجود تفاوت‌ها عرضه می‌شود. در متون فارسی طراحان سنتی درباره روش‌های گوناگون ترسیم به طور مجزا سخن فراوان گفته‌اند. ولی تا کنون گستره شیوه‌های ترسیمی برای یک مطالعه مقایسه‌ای به منظور دسته‌بندی هندسه نظری کاربندی‌های زمینه مربع و مستطیل به کار بسته نشده است. در این مقاله کاربندی‌هایی با زمینه یادشده بررسی شده است. از هرکدام دو نمونه پرکاربردتر انتخاب می‌شود. در این پژوهش چگونگی و چرایی تفاوت‌ها و شباهت‌های پدیدآمده در حوزه تمایز دیدگاهای مختلف در روش ترسیم این کاربندی‌ها تحلیل می‌گردد. نتیجه حاصل از تحقیق مبین این مطلب است که روش ترسیمی پیرنیا و بزرگمهری خطاهایی در اندازه ابعاد مستطیل زمینه دارد که از طریق مقایسه با سایر روش‌ها می‌توان به آن‌ها پی برد. شعرباف و لرزاده از زمینه‌های کاربندی و تناسبات ابعادی آن‌ها سخنی به میان نیاورده‌اند. شیوه پیرنیا نسبت به سایر روش‌های ترسیمی عملی‌تر و با ابزارهای سنتی به‌سادگی قابل اجرا است. با روش‌های پیرنیا و بزرگمهری تعداد بیشتری از کاربندی‌ها را می‌توان به‌سادگی کشید.}, keywords_fa = {هندسة نظری,کاربندی,خطای ترسیم,شیوههای ترسیمی مکتوب}, url = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100459.html}, eprint = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100459_182255dc6960617c8996ec8c6e3f146b.pdf} } @article { author = {Kiani Dehkiani, GholamReza and Safari HassanAbadi, Marzieh}, title = {An Explanation of Design Principles of Illumination Systems in Historical Places}, journal = {Soffeh}, volume = {29}, number = {1}, pages = {93-108}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1683-870X}, eissn = {2645-5900}, doi = {10.29252/soffeh.29.1.93}, abstract = {Despite the more than half-a-century long history of scientific conservation and restoration of monuments in Iran, the lighting and illumination of monuments is still missing from the discipline’s curriculum, with few instances of appropriate lighting in historical spaces, and the ones with lighting design using inconsistent, arbitrary methods designed at best by electrical engineers without due care to the value of historical spaces, and with mere provision of light as the only aim. A familiarity with lighting design and mastering the pros and cons of lighting equipment and the right choice in keeping with the historical heritage is of utmost importance. In order to achieve necessary results, a principled approach towards lighting design should be seen as crucial. The question here is one of the principles behind the design and implementation of lighting in historical monuments. The present research adopts a prescriptive approach, using a descriptive-analytic method based on library studies and observations, and based on optics and the structural and spatial characteristics of traditional Iranian architecture. The findings suggest that to achieve appropriate lighting in historic spaces, four stages of study, design, implementation and maintenance need to be considered, each with its own particularities.}, keywords = {Lighting Design,Historical Spaces,Lighting Systems}, title_fa = {تبیین اصول و مبانی طراحیِ سیستمهای روشنایی در فضاهای تاریخی}, abstract_fa = {گرچه بیش از نیم‌قرن از آغاز حفاظت و مرمت علمی بناهای تاریخی کشورمان می‌گذرد، به دلیل کم‌توجهی نسبت به موضوع تخصصی روشنایی و نورپردازی بناهای تاریخی، کمتر می‌توان شاهد اجرای روشنایی مناسب در فضاهای تاریخی بود و معمولاً این مهم با استفاده از روش‌های متفاوت و به صورت سلیقه‌ای انجام می‌پذیرد. در بهترین حالت ممکن، این عملیات به دست مهندسان برق و بدون آگاهی از ارزش فضاهای تاریخی، تنها در حد روشن کردن فضا اجرا می‌گردد. از این رو آشنایی با طراحی روشنایی و تسلط بر تشخیص مزایا و معایب تجهیزات نوری و انتخاب صحیح آن‌ها، به منظور حفظ میراث تاریخی، اهمیت ویژه‌ای دارد و برای دستیابی به نتایج لازم باید طراحی روشنایی مبتنی بر اصول و استانداردهای تعریف‌شده‌ای اجرا و از الزامات روند کاری یک پروژه مرمتی محسوب گردد. حال این سؤال پیش روست که در طراحی و اجرای روشنایی در ابنیه تاریخی رعایت چه اصولی ضروری است؟ پژوهش حاضر به انشای اصول و توصیه‌های قطعی در این زمینه پرداخته ‌است. به این منظور، با اتکا به دانش فیزیک نور و ویژگی‌های ساختاری و فضایی معماری سنتی ایرانی و همچنین رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط حفاظتی، اصول اولیه طراحی روشنایی در فضاهای تاریخی تحلیل و دسته‌بندی گردیده است. روش کار در این نوشتار توصیفی‌ـ تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و مشاهده‌ای است. درحقیقت یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که برای دستیابی به روشنایی مناسب در فضاهای تاریخی به چهار مرحله مطالعات، طراحی، اجرا، و نگهداری توجه می‌شود که هر مرحله خود بر اصولی مبتنی است.}, keywords_fa = {طراحی روشنایی,فضاهای تاریخی,سیستمهای روشنایی}, url = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100460.html}, eprint = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100460_04ea0693b76977acda174f02793c47d1.pdf} } @article { author = {Mohammad Moradi, Asghar and Mojabi, Seyed Mahdi and Amir Kabirian, Atssa Amir Kabirian}, title = {The Necessity of Restoration for the Continuity of Architecture and Urbanism Culture}, journal = {Soffeh}, volume = {29}, number = {1}, pages = {109-117}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1683-870X}, eissn = {2645-5900}, doi = {10.29252/soffeh.29.1.109}, abstract = {Based on the evidence from the past, the interactions between humans and their environment has always had a cultural aspect to it. This has always enjoyed a suitable degree of relevance to people’s prevailing thoughts, culture and instincts throughout the history of Iran, particularly in the Islamic era. Evidence suggests that restoration and conservation has always been the mainstream in Iran and not confined to any particular area or environment. Such wisdom can be applied more influentially to architecture and urbanism pedagogy. The methodology presented in this study is the result of a 35-year long inquiry and research in the field of history of architecture and urbanism in Iran. The study has certain hints to the evolution of architecture and urbanism throughout this history, in the hope that it will benefit the future related studies. Objectives here include tracing historical experiences, in order to gain better insights for new developments.}, keywords = {Conservation,Restoration,Geographic unity,Geographic livelihood,Sustainable development,Order rebound,empowerment}, title_fa = {ضرورت مرمّت در راستای استمرار فرهنگ معماری و شهرسازی}, abstract_fa = {تبادل و تعامل انسان با محیط، با استناد به شواهد باقی‌مانده از گذشته، همواره دارای یک ویژگی فرهنگی بوده که در طول تاریخ سرزمین ایران، به‌ویژه در دورة اسلامی، با نظام فکری، فرهنگی، و فطری ساکنین سنخیّت قابل قبولی داشته است. از شواهد امر چنین استنباط می‌شود که مقولة حفاظت و مرمّت در تاریخ گذشتة ایران یک تفکر و گرایش عمومی بوده و منحصر به محیط‌ها و حوزه‌های خاصی هم نبوده است. این تفکر و تعقل در نظام آموزش معماری و شهرسازی می‌تواند جایگاه ویژه و تأثیرگذارتر از آنچه هست داشته باشد. روش تحقیق در این مقاله محصول سی و پنج سال تحقیق و پژوهش نظری و عملی در باب شواهد باقی‌مانده از گذشته در معماری و شهرسازی کشور است که در این مختصر عرضه می‌گردد. اشاراتی به سیر تحول این پدیده می‌تواند رهنمون مناسبی برای یافتن روش‌های اجرایی برای آینده باشد. تجربة تاریخی قابل پیگیری در نظام توسعه و در راستای نیل به نگرش‌های مناسب برای آن، در خصوص شواهد و آثار گذشته، یکی از اهدافی است که در این مقاله بررسی می‌شود.}, keywords_fa = {حفاظت,مرمّت,وحدت جغرافیایی,معیشت جغرافیایی,توسعة پایدار,اعادة نظم,توانمندسازی}, url = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100564.html}, eprint = {https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100564_79666b152e2a5a36cee08aab5866e3db.pdf} }